اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الاقسام المميزة > أخبار و سياسة

أخبار و سياسة قسم يختص بعرض الأخبار و المقالات من الصحف يوميا (المصرية والعربية والعالمية )

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 20-08-2012, 06:25 PM
علوة حامد علوة حامد غير متواجد حالياً
عضو قدوة

علوة حامد is a jewel in the rough
Icon2 توضيح2

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دكتورة منة مشاهدة المشاركة
لا يااخى مش معناه اننا اثنيت على شباب الاخوان ده معناه انى باثنى على القيادات انا ضد القيادة تماما ومش هاكون معاهم بسبب اللى انا شوفته واللى عملوه وقت الدعاية الانتخابية وفى المساجد اللى بتدعو لذالك ولكن الوم شباب الاخوان انهم شايفين ان ده صح وساكتين
ومع ذالك فى ناس بتنفصل من الجماعة
وهقول لحضرتك مثال بسيط من حكم تعاملى مع ناس كتير اتعلمت ان الاهل بيكونوا ليهم دور كبير نعم فى تربية الابناء ولكن الاخلاق بتبقى نعمة من عند ربنا يعنى ممكن نلاقى الاهل كويسين ولكن الابناء متمردين وبدون اخلاق والعكس فى ناس مش متوفرلها البيئة الصالحة وبالتالى سبحان الله بيطلعوا فى قمة الاخلاق دى بتبقى من وجهة نظرى نعمة بجانب دور كبير من الاهل ولكنه مش الدور الاوحد والدليل ان فى ناس بيطلعوا يلاقوا اهاليهم من الاخوان فبيدخلوا هما كمان وفى ناس بتدخل من تلقاء نفسها ومافيش ولاحد بيعرفوه من عائلتهم فى الاخوان ده امر نسبى
وعن حكاية الشورى فى ناس انفصلت بسبب الموضوع ده وانا ربنا كرمنى وليا شخصية مستقلة وعندى عقلى اللى اختار بيه مين انتخبه ماحدش يفرض عليا دى مالهاش علاقة بالشورى انا لو بابايا نفسه مترشح للرئاسة وانا مش شايفاه كفء مش هاختاره وهااختار غيره
بس للاسف هما فاكرين ان هو ده الاسلام وانهم كده بيدافعوا عنه ماانا ممكن من بكره ادخل الجماعة ويرشحونى وابقى رئيسة جمهورية وانا عارفة نفسى اننا مش كفء واسمى مسلمة وعايزة انصر الاسلام وخلاص مش دى الفكرة الفكرة هى الحفاظ على البلد لدرجة اننا لو شوفت يهودى مترشح للرئاسة بس هايخلينا زى اليابان فى التقدم والعلم هانتخبه اكيد
اسفة على الاطالة بس كان لازم اوضح
جزاك الله خيرا
بالتوفيق
-مسألة أن الاهل ممكن يكون لهم دور او ليس لهم دور في اخلاق وعقلية الابناء فهذا يرجع الى الوالدين وهل فعلاً يقوموا بدورهم في التربية أما كم يفهم كثير من الأباء أن دورهم يقتصر على توفير الاكل والشرب والملبس وهذا ما تعلمناه في كلية التربية

أما بالنسبة لجماعة الاخوان فالامر يختلف فمن ضمن اهم اهدافها تنشئة وتربية الفرد المسلم المتين خلقاً والمثقف فكراً وهذا ما يقومون بغرسه خلال سنوات كثيرة مع اعضائها

-أما بالنسبة للناس الذين اتفصلوا وذلك لعدم التزامهم المستمر بقرارات الجماعة وهذه هي قمة الديمقراطية احترام قرار الاغلبية وهذا ما نعانيه الآن في مصر أن الاقلية تريد فرض اراءها على الاغلبية بحجج مختلفة ولا تريد احترام اغلبية الشعب المصري واختياراته

-أما مسألة كفاءة المرشح الرئاسي د محمد مرسي رئيس حزب الحرية والعدالة والاستاذ الدكتور بكلية الهندسة ورئيس الكتلة البرلمانية للاخوان من 2000-2005 وغير كفء ؟!!
اذن ما هو معيار الكفاءة ؟ صحيح الاخوان لم يختاروه كرقم 1 ولكن ليس هذا معناه أنه لا يصلح !!
الاخوان كان عندهم رقم 1 و 2 و 3 و 4 و ..........وكلهم يصلحون فالكفاءات بالاخوان متوفرة وقد جاء الوقت ليستفيد منها الوطن.

وجزاك الله خيراً

العلامات المرجعية