اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 20-08-2012, 05:48 PM
العبد الخاضع لله العبد الخاضع لله غير متواجد حالياً
طالب جامعي ... (فرقة ثانية) ...... (Faculty of commerce English section Mansura university)

العبد الخاضع لله will become famous soon enough
افتراضي التعليم فى مصر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نحن غفلنا عن موضوع فى غاية الخطورة وهو التعليم فى مصر عاوزين كل واحد مننا يبدء من مدرسته هوا مش يقولك لما المدارس تتظبط يبقى نتظبط يعنى مثال والله اعلم لو واحد ادى شغله بضمير ما برده الحكومة والوزير موجودين وواحد قاعد مأداش شغله بضمير ما برده الحكومة والوزير موجودين صح ولا ايه
عاوزين كلنا نتعاون انا كطالب هحاول اقدم بأذن الله حاجه لمدرستى وحضراتكم كمدرسين عاوزين كل واحد يقدم حاجه لمدرسته عاوزين كل واحد منكم يجتمع باصحابه المدرسين ويقولهم هنعمل ايه السنة دى ايه اقتراحتكم ايه رأيكم
هنعمل ايه وعاوزين من خلال الموضوع ده بأذن الله

كل مدرس كل طالب كل واحد بأذن الله يقدر يقدم اقتراح يقدر يقدم فكره واحنا ننفذها فى المدرسة

يعنى يقول مثلا انا كأستاذ ممكن اعمل كده فى مدرستى وياريت تنفذوا كده فى المدرسة وهكذا عاوزين نعمل اي حاجه تفيد بلدنا مصر بأذن الله وهذا الموضوع عليه ثواب كبير ومحدش يقولى دا مستحيل اصلاح التعليم

اقوله حديثين

من قال ان الناس قد هلكوا فقد اهلكهم

تفاءلوا بالخير تجدوه

دعنا من اليأس وهيا الى الامل هيا الى اصلاح وطننا مصر

مستنى اقتراحاات واراء حضراتكم وانا بأذن الله سبحانه وتعالى والدى مدرس هديله الأقتراحات المفيدة وهوا كمان يحاول يطبقها فى مدرستة والأقتراحات زى ايه نشوف حل لظاهرة الغياب نشوف حل لأخلاق الطلبة نحبب الطلبة فى المدرسة نعمل مسابقات وهكذا
وكمان مش عاوزين واحد يجى يقول ياعم لما يزودوا المرتبات وكدا نبقى نصلح نفسنا لا عاوزين كل واحد يبدء من نفسه كل واحد ينمى مدرسته
وعاوزين كمان مثلا والله اعلم مدرس لغة عربية كتب اقتراحه انا عاوز كذا وعاوز المادة تدرس بكذا يقوم مدرس تانى داخل واخد الفكرة ومنفذها ويقوم موجه عربى داخل مثلا والله اعلم تقوم الفكرة عجباه يوصلها لوكيل الوزارة فى محافظته وكمان اى واحد عنده سلبيات يقولها ويقول اى حل او يكتبها وحد تانى عنده حل ليها يقوله وعلى قد ما نقدر والله هو الموفق والمستعان
والله اعلى واعلم

والله ولى التوفيق

العلامات المرجعية