اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 18-07-2012, 03:12 PM
titi1 titi1 غير متواجد حالياً
عضو فعال

titi1 is on a distinguished road
افتراضي اخطاء وانتباهات فى التقديم .. هام لجميع الطلبة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

الموضوع دة عملتة لهدف واحد وهو الوعى لبعض الاخطاء الغير مقصودة من الطالب

والموضوع دة شامل لجميع الطلبة الى رايحين كل الكليات مش كلية معينة

اولا _ التقديم للخاص سواء كان جامعة او اكادمية او معهد ( سواء كانت هندسة صيدلة تجارة طب )

اول ما تخلص تانية ثانوى يعنى مرحلة اولى على طووووووووووول تاخد الشهادة بتاعتها ومعاك مبلغ من الفلوس فى حدود 7000 وتروح للجامعة او المعهد الى انت عاوزة وتقدم _ واحد هيسئلنى الان هو ينفع اقدم قبل ما ادخل ثالثة ثانوى واخلصها كمان ... والاجابة هى ايوة تنفع لان دة خااااص مش حكومى فانت بتقدم شهادة تانية ثانوى ولما بتخلص تالتة بتقدم الشهادة بتاعتها

طيب شروط التقديم اية .. الشروط العامة لاى جامعة او معهد هى كلاتى

1 -عدد 6 صور شخصية ذات خلفية بيضاء

2-شهادة اصلية للثانوية العامة حسب مرحلتك وصورة منها

3- شهادة ميلاد اصلية وصورة منها

4- صورة من البطاقة الشخصية

5- مصاريف فى حدود 6 الاف لو كانت اكادمية وفى حدود 10 الاف لو كانت جامعة والاضمن انك تتصل بالجامعة الاول تعرف هما عاوزين مصاريف قد اية

6- بطاقة 2 جند وبطاقة 6 جند ودة للتاجيل التجنيد ( ممكن تقدم البطاقة 2 و6 جند لما تخلص ثانوية عامة خالص )

دة الشروط الاساسية للتقديم فى اى جامعة او معهد

النقطة الى بعدها تشغيل عقلك __ انت عاوز رقم تلفون جامعة او اكادمية عاوز تسئل سؤال مهم مش لاقى حد عارفة يبقى تتصل ب 140 دليل المصرية وتجيب رقم وعنوان الجامعة او الاكادمية وتتصل بيهم هما خير الناس الى يفيدوك من اى حد اخر ... لازم تشغل عقلك انت هتبقى طالب جامعة

النقطة الى بعدها وهى ... هل انا اروح اقدم فى عدد من الجامعات علشان جامعة منهم تقبلنى ... الاجابة هى لا طبعا لسبب انت لما تروح اى جامعة او معهد هتعرف فى نفس الوقت هما قبلوك ولالا ولو قبلوك هياخدو منك الشهادة الثانوية الاصلية والفلوس تبقى اتقبلت
والف مبروك

طيب انا عاوز اعرف انهى الانسب بين الجامعات او المعاهد ...الاجابة هى تدخل على جوجل وتعمل بحث عن الى عاوز تعمل بنهم مقارنة لحد ما توصل للى انت عاوزة انا كنت بعمل كدة لحد ما عينى ورمت بس وصلت للهدف الى انا عاوزة

_________

المعلومة الاخيرة اعرفوا ان مافى شىء بالساهل مش هتلاقى المعلومات جاية لوحدها لحد عندك لازم تتعب وتدور وتسئل هنا وهنا لان ما حد هيفيدك الا انت وفية مثل والله ما فهمتة الا لما كبرت وهو( ما حد هيمسح دمعتك الا ايدك ) حاول تفهمة وانت هتعرف قصدى
________

انا كتبت الموضوع دة علشان اوضح للطلبة اهم الاخطاء الى بيقعوا فيها لانى كنت طالب زيكم وعارف الكلام دة

واخيرا : اتمنى من الله عز وجل ان يوفقكم فى الطريق الصح
[SIZE=4]

آخر تعديل بواسطة Eng.Ahmed Hagag ، 26-07-2012 الساعة 03:18 AM

العلامات المرجعية