اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 18-07-2012, 07:11 AM
طالب94 طالب94 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

طالب94 is on a distinguished road
افتراضي خاص بالمرحلة الأولى: كيف التحق بجامعات القاهرة و ادارتى خارج النطاق و لى سكن بالقاهرة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته،
انا طالب فى الصف الثانى الثانوى و الحمد لله ربنا كرمنى ب99%، انا إدارتى القليوبية طوخ.
دلوقتى انا باسأل السؤال ده علشان السنة الجاية بإذن الله لان انا حلم حياتى إنى التحق بجامعة القاهرة او عين شمس كلية هندسة إنشاء الله.
بما انى تبع إدارة طوخ القليوبية فإن المجموعة أ هتكون جامعة بنها و المجموعة ب هتكون جامعة الزقازيق، جامعة طنطا، جامعة المنوفية
يعنى دلوقتى مش هيبقى مسموحلى إنى اختار بين جامعة القاهرة او عين شمس.
أسرتنا ليها بيت فى طوخ و بيت آخر فى النزهة بمحافظة القاهرة و إنشاء الله المفروض إنى هاعيش هناك فترة الكلية.
المشكلة إن إدارتى التعليمية و مدرستى بطوخ، القليوبية، مع ملاجظة البندين المهمين:
1-تعتبر الإدارة التعليمية أكثر دقة في التعبير عن موقع سكن الطالب.
2-تتبع الإدارة التعليمية الجامعة الأقرب لها وتدخل ضمن الحيز الجغرافي لهذه الجامعة.
معنى كده إن التوزيع الجغرافى هيكون على حسب الإدارة التعليمية التابعة لها مدرستى و بالتالى لن يتم السماح لى بإختيار أياً من هندسة القاهرة او عين شمس و لن يتم النظر ان لى سكن بمحافظة القاهرة.
انا عاوز اعرف إزاى يكون بإمكانى الإختيار فى التنسيق للعام القادم بين هندسة القاهرة و عين شمس بإعتبار ان لنا مسكن فعلى بالنزهة التابع لمحافظة القاهرة.

بجد الموضوع ده مهم جداً و اتمنى ان حد يجاوبنى بإذن الله إجابة شافية علشان اعمل إستعداداتى للعام القادم و كمان اعرف هاكتب ايه فى ورقة الرغبات و الاوراق المطلوبة و كده بإذن الله

العلامات المرجعية