اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 21-03-2012, 09:29 AM
الصورة الرمزية lona love good
lona love good lona love good غير متواجد حالياً
طالبة بالصف الثاني الثانوي

lona love good is on a distinguished road
New للنقاش:اخر3شهور قبل الامتحان -نصائح للمراجعة

السلام عليكم
استكمالا للموضوع اللي كان السنه اللي فاتت قبل ظهور نتيجة الثانوية العامة بكام يوم - انا كنت في انتظار نتيجتي لاني كنت مرحله اولي ودلوقتي انا مرحله تانيه - حبيت اعمل موضوع بمناسبة اننا كلنا-طلاب الثانوية العامة-دخلنا في اهم 3شهور في السنه كلها .........المهم
بالنسبة لطلاب المرحله الاولي متقلقوش خالص .......والله اول يوم امتحان في سنه تانية انا كنت حاسة اني بمتحن في الدرس وناسية اني في امتحان اخر السنه
ال3 شهور الباقيين -صحيح هما بقوا شهرين وشويه- دول ممكن نذاكر فيهم المنهج كله من اول وجديد
انا عندي مبدا وصدقوني انا جربته ونفع ........ذاكر واعمل اللي عليك وسيب الباقي علي ربنا
عشان ماطولش عليكم
اكيد كل مدرس عامل لكم جدول مراجعة لكل مادة ....حاولوا تمسكو الجدول وتقارنوه بالايام الباقية
انا لقيت ان لوباقي 24حصة اواقل في الجدول وبتاخد3حصص في الماده كدا يبقي تمام
المهم في المرحلة دي حاول متقلقش لدرجة تخليك متركزش في المذاكرة ومتكسلش لدرجة تخليك متذاكرش اللي المفروض تذاكره
طالما المدرس عامل جدول ومقسم المنهج وسايب فتره في الاخر للامتحانت الشامله بيقي راجع معاه وسيب الامتحانات السنوات السابقة للاخر وقسمها علي عدد الامتحانا ت الشامله اللي هيديهالك.........ده هيوفر وقت كبير
ذاكر يوم بيوم يعني خلص الكميه المطلوبة في كل ماده .......يعني مثلا لو هتراجع فصل احياء ذاكره كله لوفي جزء مش فاهمه اسال الاستاذ فيه بعدين حل اسئلة كتاب المدرسه ودليل التقويم دول اهم حاجة بعدين الكتب الخارجية
لو معرفتش اساله جمعها في ورقة واسال فيها الاستاذ
حاول تدي لكل جزء في المنهج حقه .........مش المهم تراجع اكتر من مرة بس المهم المراجعة تكون مكثفة

لو عندكوا اسئلة او استفسارات انا موجودة

العلامات المرجعية