اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الاقسام المميزة > أخبار و سياسة

أخبار و سياسة قسم يختص بعرض الأخبار و المقالات من الصحف يوميا (المصرية والعربية والعالمية )

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 11-09-2011, 04:56 AM
الصورة الرمزية صوت الامة
صوت الامة صوت الامة غير متواجد حالياً
نجم العطاء

صوت الامة has a spectacular aura about
Impp لحظة من فضلك لانى "اشك"

السلام عليكم ورحمة الله
مما لا شك فيه ان جميعنا علم وقرا ما حدث فى الاونة الاخيرة من تحطيم الجدار امام السفارة الى الهجوم عليها والى حرق المستندات الجنائية و اضرار الداخلية ... الى اخرة
اتحدث اليوم عن الجدار بشكل خصوصى واقتحام السفارة اولا الجدار لانة هو محور الكلام لماذا تم بناءة ؟؟ ولماذا تم هدمة بهذة السهولة؟؟
الحكومة المصرية ازاى اصلا وافقت على بناء هذا الجدار اهو من اجل السفارة وحمايتها ؟؟ اذا لا يوجد وعى سياسى ولا دماغ اصلا شغالة ! اذاى تبنى جدار لكى تحمى سفارة ! جديدة دى الصراحة اهى دى فعلا الى مشفنهاش فى اى حتة
مفى جيش مفى ظباط امن ممكن يقومو بحماية السفارة بدل من الجدار؟ فى وسائل كتير ممكن تحمى بيها السفارة الى انت مكلف نفسك وعامل موال لكى تحميها تحمى سفارة عدو مغتصب مخرب الشعب رافضة ورافض سياستة المغتصبة وعدم احترامة لا مواثيق ولا مبادئ ....

ام هو لاستفزاز الشعب ؟ وهنا هنقف وقفة كبيرة من الى عملة ومين الى هيتحاسب علية؟؟ واية الهدف من كدة كمان؟؟
تعالو نتكلم عن هدم الجدار فين الشرطة فين السلطة فين الامن!! دة ميفسرلكش اى حاجة او حتى يخليك تشك فى حاجة ؟
يعنى بنيت جدار وامنت نفسك وخلاص طب فى مظاهرة قدام السفارة فين امنك فين جيشك فين شرطتك معقولة مفيش حاجة من دى !! خايفين مثلا ؟
نقول راحت عليهم نومة يا جماعة او متوقعوش نعزرهم بردة .....

اعتقد أن الموضوع كبير شوية عن كدا فالشعب المصرى يمكن يكون عندة عرق الثورة يمكن يكون عندة كرة لاسرائل كبير جدااا ولابعد الحدود يمكن يكون عايز يثبت نفسة ويثبت نجاح ثورتة ويبعت رسالة ويقول عهد المخلوع خلص خلاص
لكن الشعب المصرى عندة عقل وعندة ثقافة متحضرة ويدرك البعد السياسى لما سيحدث من اقتحام السفارة
الى متعارف علية ان لو عملت حاجة لازم يكون ليا مصلحة فيها او استفادة ... فاين مصلحت الشعب ومصلحتنا من اقتحام السفارة؟؟ مع اننا متاكدين وواثقين ان الحكومة والمجلس خلاص عرفنا نيتهم بان طرد السفير او اغلاق السفارة مرفوض او مش هيحصل
مين الى لية مصلحة فى كدة او المستفاد الاكبر ؟ مين الى مش عايز بمصر الامن والامان ؟ مين الى همة الاكبر هو سوء المناخ
وتوتر العلاقات ودخول فى مشاحنات ومشاكل ؟ مين الى لية مصلحة فى تخريب مصر وطياع ثورتها؟

اعتقد أن من يفهم أن تكسير الجدار او اختراق السفارة امر شعبي بحت علية ان يراجع نفسة لانة اصبح لا يدرك البعد الحقيقي للأمر

ومن هنا نقول على رائ الحج ديكارت" أنا أشك إذاً أنا موجود "

قلب لايحتوي حُبَّ الجهاد ، قلبٌ فارغ .!
فبالجهاد كنا أعزة .. حتى ولو كنا لانحمل سيوفا ..

العلامات المرجعية