اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > أخبار التعليم المصــــــــــرى

أخبار التعليم المصــــــــــرى نقاشات وأخبار تعليمية متنوعة

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 02-09-2011, 12:54 AM
الصورة الرمزية أيمن الوزير
أيمن الوزير أيمن الوزير غير متواجد حالياً
معلم لغة عربية بالأزهر الشريف

أيمن الوزير has a spectacular aura about
افتراضي حوار بين ثلاثة لو عرفت مين فيهم المدرس فاتصل بي ولك جائزة

حوار بين مدرس وعامل في الكهرباء وعامل في شركة بترول ولكني أطلقت عليهم أسماء مختلفة لو عرفت من فيهم المدرس فاتصل بي ولك بإذن الله دعوة بظاهر الغيب

التقي ثلاثة أشخاص بعد فترة طويلة فدار بينهم الحوار التالي :
مطحون : أنت مؤهلك أيه
محظوظ : راسب إعدادية
أنور : الحمد لله نجحت فيها لكن بعد ست ملاحق
مطحون : أنا أتذكركم في الابتدائية كنتم أغبياء ولكني كنت الأول علي المدرسة الإعدادية ودخلت ثانوي سنة وكلية تربية 1996
محظوظ : ههههههههههههه ألفين سلام وتحية
أنور : هي دي السنة اللي أنا أجوزت فيها بنت الناظر
محظوظ : يا مطحون أنت اشتغلت أيه بعد الجامعة طول عمرك ذكي وعبقري وكلنا كنا نقول أن لك مستقبل
مطحون " باكيا " مدرس ولكن وبدون شماتة بعد الثورة وضعنا هيتعدل بيقولوا الوزير ممكن يعطينا الحد الأدني 1200 جنيه
أنور : يا نهار ضلمة هو أنت مرتبك أقل من كدة . ده أنا مرتبي 1200 جنيه غير حوافز400% ومكافأة كل ثلاث شهور .
مطحون : واضح علي شكلك وبيتك يا أبو ست ملاحق في الاعدادية وأنت يا محظوظ ياللي ماعرفت تاخد الاعدادية مرتبك كام
محظوظ : 6 آلاف جنيه
مطحون 6 ألاف في السنة مثلي
محظوظ : ههههههههههههههه في الشهر يا أبو تربية
أنور : والله فرصة جميلة أننا تقابلنا ممكن نختار يوم نتقابل فيه
محظوظ : والله أتمني لأنني أحس بفراغ قاتل كل يوم أروح الشغل ساعة وطول اليوم فاضي
مطحون : لا لا عندي مدرسة من السابعة والنصف حتي الثالثة وبعدها درسين من خمسة لستة ومن ستة لسبعة وبعدين تحضير وتجهيز لليوم التاني
محظوظ : وبتشوف اصحابك امتة ؟؟؟؟؟؟؟ وبتشوف أولادك أمتة ؟؟؟؟؟؟ ومراتك ملهاش نصيب فيك
أنور : يا عم محظوظ لو مطلعتش الذكاة تعالي نديها لابتاع التربية هو لسة متجوزش ولا حتي واحدة راضية بيه رغم انه كان في يوم نبيه
مطحون ذهب لبيته وجد أخوته الصغار يذاكرون ف***هم وقال : اللي هيذاكر منكم مش أخويا ولا أعرفه
و والله ما أنا رايح المدرسة تاني ولو رحت ما أنا شغال حتي يساوني بالعامل صاحب راسب الإعدادية

طبعا وأنتم تعرفون قصة عامل الاتصالات وعامل المواصلات حينما تقابلا مع زميلهم المعلم ,

العلامات المرجعية