اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 13-03-2008, 11:43 AM
الصورة الرمزية مغترب وبس
مغترب وبس مغترب وبس غير متواجد حالياً
عضو قدوة

مغترب وبس is an unknown quantity at this point
افتراضي الطالب Vs البطاله

بسم الله الرحمن الرحيم

دي احد المرات النادرة الي بكتب فيها موضوع في الركن العام ولكن لا اكتمكم حديثا ولا خليني اكتم شوية احتفظ بحاجة لنفسي

موضوعي عن الطالب والبطاله :-

كلنا معظمنا دلوقتي في ثانوية وجامعة وقليل هما الي اتخرجو ...

فيه كلمة قالها كريم في موضوع اغنى زبال بجد مقولكوش حزت في نفسي اوي او نقدر نقول استفزتني جامد؟؟

" يعني لما يبقى الدكتور ملوش لازمة والزبال يكسب مليون جنيه " كان بيتكلم على لسان الي كانو بيتريقو مش كلامو هو ...

انا في الموضوع بتاعو رديت عليهم واحب بجد تروحو تشوفو الرد ...

بس قلت هعمل موضوع نحاول ناخدو بنظرة شاملة هو الطالب والبطالة ؟؟!!

هبدأ الاول بسؤالين وانا هجاوبهم وعاوزكو انتو كمان تجاوبوني ونتناقش كلنا ...

بسم الله الرحمن الرحيم

1- هل المسؤول عن البطالة الشخص نفسه ولا عدم وجود فرص عمل .... والاجابة مع التعليل

2- هل لازم الي واخد شهادة كبيرة لازم يشتغل يها ولا ممكن يشتغل في حاجة تانية ... مع التعليل

وانا هبدأ بالجواب من رايي الشخصي :-

1- المسؤول عن البطالة بشكل اساسي هو الطالب وبعدين اخر حاجة عدم وجود فرص العمل

التعليل :- الطالب ده لو اجتهد واجتهد وجاب تقدير عالي هيشتغل غصب عن الجميع سواء شغل حكومي او قطاع خاص او غيره ...

يا جماعة احنا الي مش بندور احنا اذا مجتلناش الحاجة جاهزة نقول بطالة احنا مش عاوزين نكلف خاطرنا ونقوم ندور ....

عندنا في طب اسكندرية بياخدو اول 200 على الدفعة معيدين ونواب والناس كلها زعلانة ازاي 200 بس والباقي

فين يبقى عاطل ومش عارف ايه طب ليه انت يالي قاعد تصوت كده ليه مت كونش من ال200 ليه الكلية كلها

ميكونوش من ال 200

وعلى الرغم من كده

طلع العميد وقال انه في مشروع بناء مستشفيات جامعية جديدة في الاسكندرية مما سوف يؤدي انه هيعين نص

الدفعة معيدييييين طب عاوزين ايه بعد كده

هيجي بقة الي طلع من النص التاني يقول شايفين انا دكتور ومش بشتغل وبروح ن****يات من اول اليل لاخر

النهار بخمسة جنيه وبس ( اسمحلي اقولك احسن علشان الي بياكل على درسو بينف نفسو )

ومعلش انا ضربت على كلية الطب علشان ده الي شايفو بس امشو بالكلام على باقي الكليات ...

2- طبعا ممكن يشتغل في حاجة تانية ده اساسي انت ملقتش نفسك في شغلانة بالشهادة بتاعتك ايه تقعد

على قهوة وتقول يا جماعة عاطل عن العمل !!!!

لا اشتغل في حاجة تانية وفي نفس الوقت دور على حاجة تشتغلها بالشهادة بتاعتك ومتقولش مفيش هتلاقي

الا لو كنت من النوعية الي فوق فيبقى احسن متشتغلش علشان شغلك هيبوظ الدنيا وخليك في الشغل الي

من غير شهادات

هتقولي يعني انا داخل جامعة وقاعد 4 او 5 سنين فيها ( الي قاعد اكتر من كده دي مشكلتو ) علشان تقولي

مشتغلش بالشهادة اقولك حضرتك تقدر في شغلانتك الجديدة تستفيد من كليتك ومفيش معلومة انت درستها

مش هتفيدك عاجل أم اجل واكبر مثال شرف استفاد من كلية العلوم في الزبالة ( مين يتوقع علاقة الزبالة بكلية

العلوم علشان محدش يجي يقولي انا كليتي كذا لو اشتغلت بكذا ايه العلاقة بين دي ودي )

ده غير كمان ان احد الاسباب الرئيسية للبطالة هو امتناع الشباب عن العمل خارج نطاق شهاداتهم كل واحد

يقولك انا مش عارف ايه ازاي اشتغل كده ...

هضربلكو ميثال واحد كان من النوعية الي في السؤال الاول متخرج بردو من كلية طب او صيدلة مش فاكر

ربنا هداه مشتغلش بالصيدلة او الطب لا فتح محل ادوات صحية واشتغل وبقة المحل بتاع اكبر محل في المنطقة

والناس بتجيلي من نضافة المحل وشكلو ... وكان دكتور متخرج من كلية الطب او الصيدلة علشان محدش يقول حاجة ...

طب سؤال يعني احنا ليه لما بنسافر بره في اوروبا وامريكا وكده ليه بنشتغل جرسونات في مطاعم وبنغسل

صحون ولا هما الاشغال دي عندهم هيا الشهادات بتاعتنا ؟؟!!

في الاخر

ياريت كلكم تشاركوني ولو كلامي غلط نتناقش وكل واحد يقول رايو ممكن كلامي يطلع غلط استفيد منكو وممكن كلامي يطلع صح تستفيدو مني

مغترب

آخر تعديل بواسطة مغترب وبس ، 13-03-2008 الساعة 02:51 PM

العلامات المرجعية