اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 18-08-2011, 07:11 PM
الصورة الرمزية annoccc
annoccc annoccc غير متواجد حالياً
عضو نشيط

annoccc is on a distinguished road
Exll جروب مـــــــادة الكيميـــاء

أهلاً وسهلاً بكم معانا فى مادة الكيمياء .

مادة الدكتور أحمد زويل , وعلى مشرفة , ومن قبلهم العالم المسلم العربى الجليل (جابر بن حيان) .

سنبحر سوياً هذا العام - باذن الله تعالى - بسفيـــــــــــنة الكميــــــــــاء فى بحر الثانوية العامة لشاطئ الدرجة النــهائية , كلنا باذن الله تعالى .

ولازم فى البداية نتفق عل بعض الحاجات عشان الرحلة متتعطلش باذن الله , ومنها :-
1- لازم معلش يكون للسفينة دى قبطان يدير دفتها , ويوجهها لبر الأمان , ودا هيكون أنا باذن الله لأنى صاحب زمام المبادرة , وعشان ميكنش هناك لبس على حد من الأخوة الأعضاء دا مش تكبر أو سبق بالفضل لالا سمح الله , دا نوع من أنواع حبى ليكم كلكم وعشان أقدر أقدم ليكم كل الجهد والعطاء الممكن , وأرتب الخطوة الجاية ممكن تكون ايه , وأنا هكون سعيد جداً باى مقترحات .

2- أنا معنديش ياما ارحمينى هشد على ايدكم واحد واحد , وواحدة واحدة , يعنى لازم كلنا نمشى وفقاً لخطة زمنية ميتخلفش عنها غير الى نط فى البحر وغرق . بمعنى هنكون كلنا جاهزين بأى امتحان أوسؤال مفاجئ منى أو من غيرى بحيث الى هنلاقي مستواه اضحضر ونزل هينزل لمستوى المساعد ثم المسافر درجة أولى ثم الدرجة الثانية ثم الدرجة الثالثة ثم المسافر على سطح السفينةثم الطباخ ثم العامل ثم الغريق , وهذه المراحل تقييمية من تصورى انا بحس الناس الموجودة فى السفينة وهسيب لكل واحد يقيم نفسه دايماً , ويعرف ايه موقعه داخل السفينة لمادة الكمياء .

وعلى العموم أنا مش راح أطول عليكم , الخلاصة الى عاوز كل الأعضاء يعرفوها هى انى بحبكم كلكم وخايف عليكم من أنفسكم بالذات فأعينونى عليها ,وأعينونى على نفسى , ول لقيتونى تخليت عنكم أوحتى انحرفت عن مسار السفينة ولو بسنتيمتر واحد ساعتها ممكن تنحونى عن منصب القبطان وترمونى فى البحر تعاتبنى الأسماك بجميل أسنانهـــــــــــــا .

ويااااااااااااااااارب أشوفكم كدة دكاترة ومهنسين سواء للبنات والبنين آمين يارب العالمين

العلامات المرجعية