اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليات الهندسة

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 05-08-2011, 11:05 AM
الصورة الرمزية ENG.HAGAR
ENG.HAGAR ENG.HAGAR غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الهندسة عين شمس

ENG.HAGAR is on a distinguished road
Impp

اقتباس:
بصى .. انا كنت فى ليفل 9 .. وهما 13 ليفل على البروفيشنال ( الجامعه الامريكيه عامله توأمه مع مكتبه خالد بن الوليد .. وهيا اللى بتمول المشروع .. وعامله تخفيضات ) .. اما الكورسز داخل الجامعه بتكون لطلاب الجامعه فقط ( على ما اعتقد .. او الطلاب الجامعين ) .. بس المكتبه بتاخد كل الاعمار السنيه

ياه الجامعة الامريكية عامله تؤامة مع مكتبة خالد بن الوليد !! اول مرة اسمع عنها .
بس بجد المشكلة الكيبرة انها بعيدة عنى خاالص انا ساكنة عند مصر الجديدة ودى بعيدة خاالص عن الكيت كات !
للمعلومة بس الجامعة الامريكية بتدى كورسات لكل الطلبة اللى فى الجامعات سؤاء من عندها او من عند اى جامعة اهلية تانية .
يعنى زى ما حضرتك قولت طالب جامعى .

اقتباس:
بصى .. ممكن الليفل كله هتطلعى ب 10 او 20 كلمه جديده ( مفاجأه صح !!

اه طبعا مفاجأة . !!

اقتباس:
الكلمات الكتيره انتى لازم اللى تدورى عليها بنفسك ، تحفظى من غي ما حد يطلب منك ، اما عن طريق تصفح المواقع والكلممات اللى هتقف ادامك تترجميها وتحفظيها او تنزلى قواميس فى ملف وود وتطبعيها وتحفظى الكمات اللى فيها ( والطريقه دى موش لذيذه لان لما تكون الكلمه شفتيها فى مقال .. هتحفظيها اسرع من انك تقرأيها لوحدها )
فعلا انا امبارح قرات مقال فى الاهرام ويكلى مقال سياسى وطلعت بكلمات جديدة
وكلمات كنت ناسياها افتكرتها
وكلمات فهمت معناها من سياق الموضوع .
اقتباس:
فى الفاشال اكسبريشن ، والهاند موفز !! ( ملامح الوجه .. وحركات الايد وانتى بتتكلمى انجلش ضروريه جدا .. زى ما تكونى بتناقشى موضوع مع مدرسك او زميلك .. بتستخدمى ايديكى وملامح وجهلك فى الكلام ) .. علشان يبان انك فعلا اجنبيه ( اقصد بروفيشنال زى الاجانب )
فعلا مشكلة الواحد انه بيبقى تقريبا مشلول وهو بيتكلم انجلش مش عارفه ليه ؟ ! بس كويس ان حضرتك لفت نظرى لده .

اقتباس:
بس ايه حكاية الى 300 و400 دول دول بتع الـ auc ولا ايه ؟؟

اها تبع الجامعه الامريكيه بالقاهره
اكيد قصد حضرتك على الليفل مش الكورس كاملا ..!؟

اقتباس:
ناو انتى عندك وقت .. استغليه فى الانجلش .. اقرأى مقالات وجمعى اكبر عدد من الكلمات ..

اوك اناهبدأ احفظ من انهارده باذن الله
ربنا يقوينى واكمل وما ازهقش .

اقتباس:
صحيح ليا ملحوظه اخيره برده ..

اقرأ اكثر من رد ليكى عن الكورس ودايما بقرأ فى الرد كلمه " الشهاده " !!!!!!!!!!!!!!!!!!

معلومه ليكى : لو راحبه علشان شهاده يبقى وفرى على نفسك وبلاش تتعلمى انجلش !!

الانجلش هتحبيبه يبقى ظط فى مليون شهاده !! ( الشهاده هتخديها هتخديها من اى حته !! )

اقتباس:

تصحيحا للمعلومة .....
انا كنت بتكلم على الشهادة مع الباش م هندس احمد سعيد لما كنا بنتكلمعلىالجامعة الامريكية وان الناس منبهرة بيها علشان هياخدوا شهادتها مختوم عليهااسم الامريكية
لكن كـ كورس هى مش قوية اوىزىالمعهد بتاع القوات المسلحة .
ده كان قصدى يا باش مهندس محمود
وطبعافعلا اىكورس انا دخلاه علشان اخد شهادة مش هطلع منه بحاجة + انى ضيعت وقت ومجهود .

اقتباس:
قولى انا عايزه اخد كورس علشان ابقى اوفر جدا قويه جدا فى الانجلش النطق والاكسنت والكمات والجرامر وعلشان ابقى دستنكتيف ادام اصحابى ( شيلى من دماغك فكره شهاده ولغه علشان الشغل .. دا هيجى بعدين متستعجليش )

اقصد من كلامى .. الانجلش خليه مزااااااااااااااااااااااااااااااااااااج ( علشان التمير بين اصحابى ) .. موش اكتر ( ولو كنت متميزه اكيد اكيد يبقى مشكله الشغل اتحلت معاها ) لكن العكس معتقدش

والله اعلم برده .. بس انا فكرى كدا وماشى على الديسيبلين دا
اقتباس:
كويس جداالكلام ده وانا متفقة مع حضرتك فيه .
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
بس حضرتك عقدتنى من موضوع ويكبيديا ده
موضوع مقالة فى ساعة هلاقى غالبية المقالة مش فاهماها .
انا بقرأ فى الاهرام ويكلى
واى كلمة هتقف قصادى اترجمها علطول
وجنبى الكشكول وهكتب فيه الجديد واحفظه .
دى الخطوات اللى حضرتك قولت عليها وانا هعملها ان شاء الله .
بجد جزاك الله كل خير يا باش مهندس على افادتك لينا ,,, ,,,,,
ــــــــــــــــــ
يا جماعة انا عندى مشكلة
دلوقتى انا قدامى اسبوعين لحد مااستلم البطاقة وكمان الجامعةحسب كلام الباش مهندس فهمى محتاجة 2 صورة بطاقة ومش عارفه اعمل ايه ؟

مع ان الجامعات التانية مش عايزة صورة للبطاقةولا الكلام ده !!!

العلامات المرجعية