اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > منتــدى مُـعـلـمـــي مـصــــــر > منتدى معلمي التربية والتعليم

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 04-08-2011, 03:10 AM
الصورة الرمزية sherif_shemy
sherif_shemy sherif_shemy غير متواجد حالياً
عضو نشيط

sherif_shemy is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesham63 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
=====
اعتقد انه لا زياده " ليس بالامكان افضل من الان "
بكل صراحة انا مثلا اعمل معلم من عام 86 بعنى تقريبا 25 عام ومرتبى لم ولن يتجاوز 1500 جنيه لانى بصراحة مش ناوى اكمل فى الدنيا دى اكتر من كده . " حظ ما فيش "
سافرت الى السعودية عام 2000 ولم اتحمل الذل هناك فى المدارس الاهلية عملت بلاوى علشان اكرهم فيا ويرحلونى مصر فى الاخر قالولى انت ادفعلك 2000 ريال " فيزا" ادفعهم وتوكل على الله دفعتهم وتوكلت على الله وقلت فى بالى " اعيش فى بلدى بعيش ودقة احسن" على امل ان الحال يتحسن . لكن للاسف حتى العيش مش بعرف اجيبه من الفرن علشان الزحمة
يا معلمى مصر " اكتئبوا واحزنوا " ما فيش حد ها يقدر يعمل حاجة ولا انا ولا غيرى كله كلام اعتقد الان المفروض كل واحد فينا يبحث عن عقد ذل لاحد الدول العربية ويتحمل ما يستطيع . اما انا فقد اصبح سنى لا يسمح بالسفر ومش بمزاجى دى شروط
سيبكم بقى من الاضرابات والاعتصامات لان لو حتى اعتصمنا وحتى لو عملنا عصيان ما حدش ها يعبرنا ويمكن كمان يجيبولنا الجيش يطرقعنا على ..........

يا استاذى عشت 25 سنة فى الوظيفة بتحلم تأخد مرتب انسان من حقه يعيش عيشة كريمة
ولما جت 25 يناير وشوفنا اللى اصعب من كده بيتحقق
جاى دلوقتى وتقولى اكتئبوا ياراجل لو التحرير فكروا زيك كده كنا عيشنا 30 سنة كمان فى حكم جمال مبارك

طالما حاسس انك مظلوم طالب بحقك
طالما فيه موظف الحكومة اللى بياخد اعلى منك طالب بحقك

عاوزين يقربوا بين المرتبات للغلابة وسايبنها فوق طايرة
فين الصناديق الخاصة وفين العدل فى الاجور ياسيدى لفئات اللى فوق ولا العدل يكون تحت واللى فوق لسة فوق
هما دايما ما بيجوش عند اللى فوق ليه علشان دى عقدة قديمة لازم يفهموا ان الشعب تساوى
ومبارك دخل القفص يعنى اللى فوق نزل تحت

العلامات المرجعية