اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 30-07-2011, 08:40 PM
sherif4766923 sherif4766923 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

sherif4766923 is on a distinguished road
افتراضي أخر الكلام ومن غير ما حد يفتي وبدون تعليق

الفرق بين التعين والتثبيت ومحدش يقولي التنظيم والادارة بيقول ! انا كلامي من واقع اللي حصل في الادارات التعليمية ومن اتصال تليفوني بالوزارة
اللي اخد قرار تعين ده تم تعينه علي درجة مالية اللي هي الدرجة الماليه الثالثة في وظيفة معلم
اما اللي اخد قرار تثبيت فده تثبيت علي وظيفة معلم مساعد يعني عقد مفتوح بدون تجديد لحين استفاءة الشروط فيتم نقله لدرجة مالية.
والادلة هي :-
لماذا اللي يحصل علي درجة اسمه تعين مش تثبيت لان ده قانون التنظيم والادارة عند التسوية علي درجة معينه يتم اعادة تعين الموظف بقرار تعين جديد ودرجة مالية جديدة واسألوا الناسس الاساسين اللي سوت مثلا بمؤهل جديد هيقولك رغم انه اساسي ولكن لما سوي بالمؤهل وخد درجة جديدة تم اصدار قرار باعادة تعينه وليس تثبيته.
الناس اللي اتعينت بقرار تعين مثل 244 واسمائهم جت من الاكاديمية انهم مستوفين شروط التعين خدوا الدرجة المالية بالفعل وكمان انا اعرف واحد زميلي يدوب نفذ قرار 244 من 15 يوم وخد النهاردة اجازة بدون مرتب وانا شخصيا نفذت قرار 244 واخدت جواب اللتعين وعملت تحويل لمرتبي علي البنك يعني زينا زي الاساسين القدامي في كل شئ وكمان قبضنا المرتب النهاردة 486 جنية لانه مضاف اليه بدل الاعتماد مرحلة تانية بقيمة 91.5 جنية وانا قريت مفرادات المرتب بنفسي وانا بمضي علي المرتب.
اما بالنسبة للناس اللي اتثبتت رغم ان قرارهم قبل قرار 244 لكن محدش خد درجة مالية واتحدي واحد يطلع بيان حالة مكتوب فية الدرجة المالية الثالثة ومحدش يقدر ياخد اجازة بدون مرتب و موقفة القانوني والاداري والمالي زي المتعاقدين زميلة اللي متثبيتوش مفيش فرق غير ان ده بيجدد عقد وده مبيجددش يعني التعين احسن من التثبيت
وده اخر الكلام

العلامات المرجعية