اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > أخبار التعليم المصــــــــــرى

أخبار التعليم المصــــــــــرى نقاشات وأخبار تعليمية متنوعة

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 14-07-2011, 09:19 PM
عبدالحليم احمد عبد الحليم عبدالحليم احمد عبد الحليم غير متواجد حالياً
مدرس فلسفة

عبدالحليم احمد عبد الحليم is an unknown quantity at this point
افتراضي قلنا مرارا قلتوا بطلوا اشاعات هاتخدوا حافز الاثابة 200%يا جماعة قلنا من زمان مفيش فاي

يا جماعة قلنا من زمان مفيش فايدة الاخ الاستاذ / فتحى وبعض الاخوة صدقوا نفسهم وعيشونا فى الوهم حتى اخذت الوزارة اللى ليها عندنا وهى الثانوية العامة ملاحظة وتصحيح
لو قلتلكوا ايه اللى حصل لينا فى مدينة 6 اكتوبر اثناء التصحيح هتصدقوا كلامى
انا مدرس علم نفس وكنا اخر ناس بنصحح رؤساء اللجان فى المدينة رايحين جايين ربنا يقويكو يا رجالة رنا معاكم
وبعد ما نتهينا طلعوا عين ابونا واللى جابونا علشان ناخد الاخلاء
نفس اللى حصل من وزارة المالية والاستاذ فتحى ( رغم انه مالوش ذنب ) ( مش عارف له ولا مالوش )
المهم نايمونا حتى انتهت الثانوية العامة وقالو للمدرسيين باى باى حافز الاثابة وطظ فيكوا يا معلمين

على فكره انا ما شافتش فئة مهنية اخدت حقها الا بالاعتصام شرطة - كهرباء - اطباء وغيرهم
اما المعلمين دى فئة مستأنسة اقل كلمة ترضيهم وعلهش اصلى البلد الظروف
واحنا بقى بنصدقهم عارفين ليه
علشان احنا كلنا عايزين نقبض فلوس ومرتبات بدون تعب
الله يرحم يوم 17 / 4 / 2011
يوم ما تفقنا على الاعتصام امام المديريات التربية والتعليم بكل محافظة
يومها رحت ولقيت نفسى لوحدى وشبعت تريقة م اللى رايح واللى جاى
وعتصم امام مبنى الوزارة فى نفس اليوم 155 معلم وصفهم ساعتها الوزير الهمام بتاعنا بانهم شوية شرزمة وحشرات وبلطجية لانهم اقلية والاغلبية من المعلمين الشرفاء قاعدين فى بيوتهم راضيين بحالهم
بكره الاسعار لما تولع ابقى روح قول للوزير انا قعدت فى البيت ولم اعتصم زودنى بقى 5 جنيه على المرتب تساعدنى على المعيشة زى الشحاتيين بالضبط

المهم يا سادة خليكوا كده اوعوا تعتصموا اصلى انت بقى الفئة المتعلمة المتحضرة اللى يهمها البلد والامان
هههههههههههههههه

انا عن نفسى سأعمل فى الوزراة التعبانة على قد فلوسهم وعلى فكرة هتكون نفسى راضية ساشرح داخل الفصل على قد مرتبهم ساراعى عملى على قد مرتبهم ساراقب العيال داخل اللجان على قد مرتبهم
وسلملى بقى على الوزارة ومعلمينها ومرتباتهم

أ/ عبدالحليم احمد عبدالحليم
معلم خبير المواد الفلسفية

العلامات المرجعية