اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 16-06-2011, 09:21 PM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منى أبو الجود مشاهدة المشاركة
جزاك الله خيرا يا دكتور عبد الرحمن وأرجو أن أستزيد من كرمك في الرد علينا وأسأل سيادتك سؤالاً آخر انا دلوقتي بشتغل مدرسة لغة عربية للمرحلة الابتدائية فإذا لم يقدر لي نصيب وطلعت من الاثنين الأوائل على القسم , وأنا من العشرين على الدفعة لو جاتلي وظيفة إدارية في الجامعة فأيهما تفضل لي ولماذا ؟
أريد الاستفادة من خبرة سيادتكم في هذا الموضوع مع العلم اني معينة ولست عقد ومدة خبرتي في التدريس ست سنوات ولكن حلم ان أكون معيدة لازال يراودني وكمان سمعت أخبار ولكنها ليست مؤكدة بعد , وهي أن من عينوا موظفين بجامعة الأزهر وكانوا من الأوائل لحد سنه 2002 التي توقف فيها تعيين الأوائل في الجامعة يطالبون بضمهم الى هيئة التدريس بعد أن حصلوا على الماجستير وأن هذا الموضوع مطروح للمناقشة في جامعة الأزهر فانا خايفة ارفد التعييين في الوظيفة الإدارية في الجامعة ثم أندم إذا وافقت الجامعة على مطلبهم وهو الانضمام لهيئة التدريس يعني من حصل على ماجستير منهم يكون مدرس مساعد

والله موضوع أيهم أحسن انت اللي تحددي الأفضل ليكي خاصة وأن المرتبات تقريبا هتكون واحده .. ولو إن بعض الناس خاصة السيدات يفضلن المدارس على أساس حكاية الأجازة والقعاد في البيت .. وانا برضه بحب كده .. هههههههه

بس اللي أريحلك في التعامل والانتقال والأفضل لظروف بيتك اختاريه ..

أما بقى موضوع تعيين الإداريين كأعضاء هيئة تدريس بعد حصولهم على الدرجة فأنا طول حياتي لم أسمع بأنه حدث مثل هذا ولا أعتقد حدوثه .. (ولو إن في الأزهر الواحد بيشوف العجب وكل شئ جايز) .. بس بصفة عامة ماعتقدتش إن ده هيحصل .. ولو جدلا على افتراض إن ده هيحصل .. هل تتوقعي إن يصبح قانونا مستمرا بمعنى أن يتم تحويل كل من يحصل على الماجستير من الإداريين إلى دكاترة ؟!!!!!!! ده كان موظفي الأزهر كلهم حضروا وأخدوا الدرجة ..

استخيري الله وربنا يوفقك ولا تنسينا من صالح دعائك ..

:e xcl::exc l:

د. عبدالرحمن المنياوي

العلامات المرجعية