اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 29-04-2011, 12:55 PM
محمد ابو مريم 84 محمد ابو مريم 84 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

محمد ابو مريم 84 is on a distinguished road
Icon111 اعتذار واجب ... و توضيحا بسيط

فعلا انا بعترف انى كان كل همى اعرف زيادة المرتب عشان بجد نبطل دروس ونشتغل بجد فى مدارسنا
وبعدين فوجئت اننا بجد اصبحنا بعاد كل البعد عن الطالب .. يا جماعة والله هتحاسب على كل دا .. وبعدين انا مقصدش معلم الرياضيات بصفة خاصة دا موقف حصل واقسم بالله 75% من الفصل اللى محلش الاسئلة دى بيعرف يكتبوا بامتياز ايها المعلم الحزين .. انت تعرف ان تدريس الرياصيات من اسهل المواد حضرتك .
بمقارنة بسيطة انا عندى اخين لى واحد فى البيترول والتانى فى البنك وابن عمى فى الكهرباء والله بيشتغلوا طحن بتاع البترول بيخرج من 7 الصبح ويرجع المغرب واحيانا بعد 10 بالليل . وبياخد كام 1800جنيه .. بتاع البنك بيروح الساعة 8 ويرجع تلاتة وطوال الوقت طالع عينه حسابات وقرف واكيد كلنا بنتعامل مع البنوك وبنشوف القرف اللى هما فيه وكام مرتبه 1600 جنيه.. بتاع الكهراباء تقريبا من 8 الى تلاتة طبعا غير الواردى الليلية ودى مشكلة على فجأة اجروا هاتوه يتصل بالليل فى سلك وقع اجرى وكام مرتبه 1600 جنيه .
احنا بقى بسم الله ما شاء الله هما اربع حصص عمى فى اليوم يعنى حوالى 3 ساعات شغل ضيف على دا مدرس يقولك انا بروح على حصتى وامشى بعدها يعنى لو بتروح الشغل 8 زيهم فبتروح 11 الصبح انا واحد بروح المدرسة 10 وامشى 1 الظهر " عارف انى مقصر " لاكن خير الخطّّائين التوابين .. ويوم ما الناظر يكلمك او موجهك ينقدك نقوله يا عمى دول طلبة بهايم ومش نافعين ... طب بنقبض كام 407 جنيه بالاضافة الى مكافأة 1600جنيه يعنى حوالى 133 جنيه شهريا اى 407 + 133 = 540 جنيه شهريا . فى شغل 3 ساعات والله يا بلاش لو بقى اشتغلنا ما يقرب من 8 ساعات ، نحسبها سوى تبقى الساعة حوالى بـ6 جنيه اليوم 18 جنيه الشهر 540جنيه
لو بقى اشتغلنا الـ8 ساعات هيكون اليوم بـ48 جنيه يبقى الشهر 1440 جنيه .. ايه رايكم مش اكتر من الحد الادنى اللى ممكن يقرروه . انا عن نفسى قسمت بالله يوم ما مرتبى يزيد الى 1000 جينه هبطل درووس نهائيا وهشتغلها مجانى لوجه الله وفى المدرسة ك يوم 4 ساعات عشان مديش لنفسى فرصة انى اشتغل دروس ..
انا اشتركت فى موقع اسمه رؤية واقترحت فكرة تخص التعليم وهى ان يتم قسمة الفصول فى المدرسة على اتنين وتبقى كل المدارس فترتين طبعا مع توفير مدارس جديدة عشان تستوعب العدد بعد القسمة بالتالى نسبة الكثافة فى الفصول هتقل كتير هتبقى حوالى من 15 الى 25 طالب " تقريبا فى حجم مجموعة درس " هيبقى نصيب الطالب الواحدم من الحصة ما بين دقيقتان او ثلاث دقائق .. طبعا نتم عارفين الفرق هيبقى كبير جدا جدا
وبالنسبة للمعلمين القائمين بالتريس حاليا هيبقم هما معلمى الفترتين الاولى والثانية وده ليه ؟ عشان عدد الساعات تزيد ونقدر ماليا على الوجه الامثل .. واهم شئ يروح المدرس تعبان مش فاضى الا لينام له ساعتين ويضيع عليه اى وقت ممكن يدى فيه درس .. وطبعا المدارس اللى هتتبنى جديد لاستوعاب العدد بعد القسمة كذلك ستستوعب اعداد كثيرة من خريجى التربية الجدد . طبعا اليوم كله هيكون دراسة . مثلا اسرة عنده 3 اطفال فى المدرسة هيكون منهم 2 الصبح و 1 مسائى المجتمع كله هيبقى مشغول بالتعليم فترة طول النهار والليل هيكون لمتابعة التلاميذ " طبعا دا من الاسرة " ويا سلام " دا بجملة الاحلام " يكون هناك منتدى جميل مثل هذا المنتدى لمشاركة الطلبة لمدرسيهم ويا حبذا ان يكون لكل مدرسة منتدى او صفحة .
بالذمة مش ممكن نتغير
اسف لو كان حد فهم موضوعى السابق خطأ
"والاختلاف فى الرأى لا يفسد للود .... " شكرا
إمضـــــــــاء
انسان عايش على الهامش

العلامات المرجعية