اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > قصر الثقافة > التنمية البشرية

التنمية البشرية يختص ببناء الانسان و توسيع قدراته التعليمية للارتقاء بنفسه و مجتمه

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 21-03-2011, 01:19 PM
الصورة الرمزية moonmaster
moonmaster moonmaster غير متواجد حالياً
طالبة بالصف الثانى الثانوى (علمى)

moonmaster is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NO&NAME مشاهدة المشاركة
اولا احب اقول اني مبسوطة لان في موضوع زي ده وبيساعد ناس كتير وكمان روح الحب والتفاهم بين الاعضاء
ثانيا
مش عارفه ابدأ مشكلتي منين بس انا حاسه انها مشكله واحده اترتب عليها مشاكل كتيير اوي ورا بعض
المهم دلوقتي ان نتيجة للمشاكل دي انا مابقتش اعرف اكلم مع الناس ولا بعرف اشارك ف اي حاجة
و حاسه اني بقيت اكره كل حاجة ف الدنيا و حاسه بيأس لدرجة اني ممكن انام 24 ساعة متواصله عشان ابطل تفكير

ياخبر ! ... ليه كده بس يا حبيبتي؟ ....
طب انتي محددتيش المشكلة بالظبط.... لكن واضح انك حاسه بفقد للأمل أو احباط ناتج عن هزيمة أو عدم التوفيق في شئ معين

بصي انتي نفسك دي عاملة زي البطارية .... لازم تشحنيها كل فتره...

1لو حاسه بأحباط ف المذاكره.... تشحنيها بإنك تذاكري درس صغير جدا (نص صفحة مثلا ) ... وهتحسي انك انجزتي فعلا
ونص + نص + نص ... هتلاقي الماده خلصت

2لو حاسة بإحباط ف الحياه.... تشحنيها بأنك تحطي هدف ليكي وتبدأي بمساعده الناس .. كبار السن .. الأطفال الأيتام... علي حسب امكانياتك

3لو حاسه بإحباط ف دينك...... تشحنيها بكثره الاستغفار.... والصدقة القليلة لو حتي نص جنية كل اسبوع ...

وبصفة عامة الاحباط ده بيكون تقصير في دورك تجاه ربنا .. شوفي الصلاه اخبارها ايه؟... وخصوصا الفجر..
عارفه ... لو في يوم قمتي كده الساعة 5 وصليتي الفجر.. وجلستي من بعد الفجر لحد الشروق (ساعة تقريبا).. تقرأي قرءان او تقولي الاذكار... او تعملي اي حاجة صالحة ربنا يجزيكي بيها....... هتحسي ان اليوم ده احسن يوم عدى عليكي ف حياتك كلها..

ابدأي بإصلاح نفسك من الداخل ... وهتلاقي ان كل مشاكلك اتحلت بقربك من ربنا

.
.
.
.
.
.
وانا متابعة معاكي بإذن الله

اللي يفتكرني يدعيلي

العلامات المرجعية