اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > مسك الكلام فى الاسلام > حى على الفلاح

حى على الفلاح موضوعات و حوارات و مقالات إسلامية

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 12-10-2006, 03:38 PM
البحار موندي البحار موندي غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

البحار موندي is an unknown quantity at this point

واحنا يا اخوتي داخلين علي مرحله العتق من النيران مرحله عظيمه جدا ليه علشان الي هيتعتق مره مش هيرجع تاني

اخوتي واخواتي

الملتزم في رمضان كمل الاواخر هم اكبر الفوائد

اللي ملتزم علي طول ربنا يزيدك ياحبيبي يلا احجز مكانك في الجنه وادعيلي اكون معاك يمكن الجنه تشتاقلك انتا كمان هو انتا

متعرفش ان الجنه بتشتاق للمؤمنين

الي رمضان عدي عليه مر الكرام يلا يا صاحبي والله الكريم لسه مديك فرصه هو انتا لسه قلبك محنش وهو الشيطان متكبل

والشر منك انتا والله انا مقتنع انك كويس وعاوز تعمل الخيرموجود في قلبك وقلبي

عاوز اعمل برنامج وعلي قدرعلمي يا شباب ليوم رمضا ن ساعدوني وضيف افكارك عشان نفوز انتا وانا بالعتق من النيران

هنبتديه ببعد الفطار

فطرت وتمام التمام كنت مصلي المغرب في جماعه هنروح نقرا قران او نسمع ليه او نقول ادعيه واذكار

هنصلي العشاء والتراويح ويار يت يكون الشيخ فيه صوته جميل اسمع الايات وفكر فيها وادعي وهو بيقرا ازاي... لواتكلم عن

الجنه اتمني انك تكون معاهم ولو اتكلم عن النار استعيذ بالله منها ومن شرها ولو اتكلم عن صفه وحشه فيك ادعي ربنا يخلصك

منها ولو اتكلم عن حاجه حلوه فيك احمد ربنا والله ثوابها كبير

جيت من التراويح اسمع برنامج يفيدك زي عمرو خالد او غيره ونام بدري او ذاكر زي ما تحب اصحي الساعه 2 صلي قيام ليل

دي الركعه فيها بالدنيا وما فيها واطلب واتمني والله هتلاقي ...اطلب العتق اطلب الصحه اطلب عربيه والله ربنا كريم اوي اوي

صليت وعملت الي انتا عاوزه اتصحر وصلي الفجر صليت وتمام التمام في الجامع خليك قاعد فيه تقرا قرآن واذكار لغايه

الشروق عملت كده صلي ركعتين ومبروك عليك حجه وعمره نافله تمام

روح البيت ريح لغايه معاد مدرستك او كليتك اطلع ومعاك مصحفك بنيه حلوه طلب العلم وخد عليها حسنات ولو في حصه فاضيه

اقرا في المصحف

الظهر اذن روح صلي وصلي السنن ويا ريت يكونوا اربعه قبل وبعد روح ارتاح وذاكر وتمام التمام صليت العصر وامسك الكتاب

وذاكر زهقت ريح شويه وافتح المصحف

الساعه دقت خامسه شوف ماما بتعمل ايه ساعدها يا صاحبي انتا كده تمام ويا ريت تخليها تدعيلك وهيه صايمه دي دعوتها تمام

بجد وكمان صايمه

روح صلي المغرب في جماعه اوعي تفوته في جماعه ونقول صايم لا .. وانت بتفتر ادعي ادعي باي حاجه دي دعوه الصايم

مبتتردش
وانتا رايح تنام بقا هتنام متوضي قايل اذكار المساء واوعي تنسي اذكار الصباح وتقرا سوره الملك والكافرون

ونام وادعيلي ومتنسنيش

تأكد انا سامع الوصفه دي في شريط عملتها والله متعه ما بعدها متعه ربنا يعتقنا كلنا من النار

احرص علي الاستغفار والصلاه علي النبي في الليل والنهار</span><span style="color:#3366FF">
[/SIZE]

العلامات المرجعية