اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعي > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب منتدى خاص بالطلاب لتبادل المعارف والحلول للمشكلات التعليمية والمسابقات والألغاز الهادفة

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 21-11-2009, 12:19 PM
Eng. Ahmed Said Eng. Ahmed Said غير متواجد حالياً
طالب جامعي ( إعــــدادي هندسة المطرية جامعة حلوان )

Eng. Ahmed Said is on a distinguished road
افتراضي قررت إني ماخدش درس إنجليش، أنا صح ولا غلط؟

السلام عليكم جميعاً،

أنا أخدت فترة مع مدرس إنجليش وبعد كده سيبته نظراً لعدم إرتياحي لأسلوبه إللى كان مش حماسي أوي ويخليني مُتفاعل أكتر معاه ومع المادة، المهم أنا قعدت فترة ببحث عن مدرس كفء وفى الفترة دي أنا كنت شغال لوحدي فى المنهج والحمدلله قدرت إني أشتغل كويس من غير أي مساعدات لإن المادة إن شاء الله سهلة أصلاً، المهم بعد فترة من التفكير والبحث برضه عن مدرس متميز، وبعد ما لاقيته قررت إني أشتغل لوحدي فى المادة لحد شهر 2 إللى هي فترة إنهاء المنهج الدراسي بالنسبة لنظام المدرسين، لإني مش بشوف من الملازم إن المدرس بيضيف حاجة جديدة عن الموجود فى الكتب الخارجية، بالعكس النقل بيكون بالكربون، والفرق بيكون فى الشرح وتوضيح الفكرة، وأعتقد إن الإنجليش مش بحاجة لمساعدة حقيقية فى توضيح أفكار معقدة يعني، ومن شهر 2 إن شاء الله أنا هبتدي أروح عند أى مدرس تقيل أو حتي 2 مدرسين وأنتظم معاهم وأحضر المراجعات والمحاضرات والإمتحانات، عشان بجد أنا حاسس إني هعرف أشتغل لوحدي إن شاء الله وأوفر الوقت بتاع الدرس

طبعاً الموضوع هنا فى البيت قوبل بالرفض، مش الرفض القاطع لكن بابا وماما هنا مش مأيدين الفكرة بتاعتي نهائي رغم إعترافهم بمجهودي وإني إن شاء الله قادر

ياريت تنقلولي آرائكم، أنا صح ولا غلط؟ وياريت أصحاب نفس التجربة يقولولي إزاي كانت تجربتهم

العلامات المرجعية