اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية العلوم

كلية العلوم كليات العلوم للجامعات المصرية

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 01-10-2009, 01:32 AM
broken heart2010 broken heart2010 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

broken heart2010 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emad_el deen مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
س: لوحبيت أتخصص ميكرو بيولوجي/كمياء أدخل سنه أولي قسم كميا ولا بيولوجي ولاإيه بالظبط؟؟
س2:ممكن توضيح أكثر لنقطة أيهما أفضل القسم المزدوج أو القسم الواحد لأني في الحقيقه محتار لأني سألت معيد في الجامعه وقال أن القسم الواحد أفضل وبيكون لهم الأحقيه في العمل بعد كده وناس تانيه قالوا القسم المزدوج أفضل ؟؟
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته عايزة اوضح لحضرتك حاجة انا في اولي ليك انك تختار بين 3 اقسام بيولوجي او علوم طبيعيه او جيولوجيا لو كنت علمي علوم يبقا متاح ليك اختيارين يا بيولوجي يا جيولوجيا ولو علمي رياضة يبقا ليك جيولوجيا وعلوم طبيعية مفيش كيمياء خالص اما بالنسبة للقسم الواد والقسم المزدوج فانا افضل القسم المزدوج لان والله اعلم ع حسب معلوماتي ان مجالات الشغل ليه اكتر يعني مثلا انت قولت انك عايز تخصص ميكروبيولوجي كيمياء فعتتعامل كقسم كيمياء وقسم ميكروبيولوجي في الشركات غير كده ان القسم الواحد بيبقا للي عايزيين يبقوا معيدين وكده فده افضل ليهم انهم يتخصصوا اسبيشيال ومتاحة للاتنين معامل التحاليل اما بالنسبة للشركات والمصانع فالافضل ليك الدوبل كورس

العلامات المرجعية