اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليه الحاسبات والمعلومات

كليه الحاسبات والمعلومات كليات الحاسبات ونظم المعلومات

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 16-09-2009, 02:06 AM
الصورة الرمزية comsc
comsc comsc غير متواجد حالياً
عضو جديد

comsc is on a distinguished road
Icon16 لو سمحت يا جماعة محتاج نصيحة من كل طلبة حاسبات وبذات الخريجين

بسم الله الرحمن الرحيم ازيكو يا جماعة عاملين ايه يا رب تكونوا بخير
كنت عايز اخد رأيكوا في موضوع
بالنسبة لموضوع الكورسات انا دلوقتي داخل سنه تانية حاسبات ومعلومات جامعة عين شمس وانا في سنه اولى كنت متحمس اوي للكلية وكتير من بره الكلية نصحنى ان انا معتمدش على اللي بدرسوا في الكلية واهتم اكتر بالكورسات بره وكتير قاللي دية كلية هتاخد منها شهاده زي اي شهاده المهم الخبرة والكورسات عشان كده اول مدخلت سنة اولى بدأت اسأل زمايلي ايه رايهم في موضوع الكورسات في الاجازه كتير جدا منهم قالولي ( امال انت داخل الكلية تعمل ايه )
المهم قررت ماخدتش برأيهم واحاول
اجتهد مع نفسي في الموضوع ده ولقيت الحمد لله صديق شجعني
وبعد الامتحنات رحنا انا وزميلي نحجز كورس في c++ على اساس هنلاقي جديد غير الل احنا خدناه في الكلية
لكن للأسف كان كورس انا وزملي اعتبرناه فاشل بالنسبة لينا مع ان كنا بناخد في مركز محترم جدا ومشهور وكان اللي بيدينا واحد خريج حاسبات ومعلوماتلكن المشكله هو شغال سي شارب مش c++يعني مش خبره اوي في اللغة دي لكن على كل حال ربنا يجازيه عنا خير وكمان كان في مشكله الناس اللي كانوا بيخدوا معانا معندهمش خلفية بلغة c++ ومعظمهم كانوا من هندسة وكانوا لسه داخلين اقسام كمبيوتر وكده ومفيش غيري انا وزميلي في حاسبات وبالتالي المنافسة هتقل بنا لان احنا سبقينهم بسنة وكمان حسانا ان احناعندنا خبره عن المهندس اللي بيدينا المهم خلصنا الكورس فقررت ان انا اخد كورسات مخدتهاش في الكلية لأن الصراحة مفيش احسن من كلية الحاسبات في البرمجة والمعيدين كمان ولا اي مركز يقدر يوصل المعلومله زي مبتخدها في كلية الحاسبات من دكاتره ومعيدين
معلش طولت عليكو
مشكلتي دلوقتي انا داخل سنه تانية مش عارف اخد كورسات اية اللي هتفيدني في السنوات اللي جاية وخصوصا في سنه رابعة عشان مشاريع التخرج وكده واخد فين بظبط
بس تكون كورسات وحاجات مش هخدها في الكلية بعد كده
معلش كمان مره طولت عليكو
ارجوا الرد سريعا

العلامات المرجعية