اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 15-01-2009, 10:38 PM
الصورة الرمزية فرسان الحق
فرسان الحق فرسان الحق غير متواجد حالياً
عضو نشيط

فرسان الحق is on a distinguished road
افتراضي توقعات حصريه لمادة رياضة الاعمال كلية تجاره انتساب المنصوره و من عندى فقط

اولا دى توقعات قط تخطئ و قط تصيب لكن غالبا توقعاتى فى بعض المواد اللى انا بحبها و ببقى متقنها من ايام اعدادى بتيجى فى الامتحان
اولا المتسلسلات هتيجى لاما مسالة تطبيق السكان او مساله التكلفه الثابته للالات او مساله بتاعة منجم الفحم و اكيد هيجى مساله على تحويل الكسر العشرى لاعتيادى او العكس
ثانيا معادلة الخط المستقيم هيجى مسالة التكلفه الخطيه غالبا
ثالثا المحددات و المصفوفات غالبا هتيجى فى الدرس ده تطبيق و هتطلع منه المعادلات مش هتيجى مباشره
رابعا الاحتمالات المساله بتاعة المواد يعنى يقول احتما نجاحك فى مادة كذا كام و الماتين كام و هكذا
و يا جماعه تركيز عالى قوى على كل التفاضل و التكامل
التكامل هيجى تطبيق يجيب فيه لاما تكلفه حديه او معدل تغير او شئ من هذا القبيل و نعمله تكامل و يدى مثلا سعر البيع و عدد الوحدات علشان نطلع قيمة الثابت او هتيجى مسالة حساب مساحة المحصوره اسفل المنحى
على فكره انا مجبتش سيرة البرمجه الخطيهخ لان غالبا لو جابهاهتبقى مساله تطلع منها معادلتين و تحلهم و تجيب النقطه ج اللى بتحقق اكبر ما يمكن او اصغر ما يمكن حسب ما يقول فى المساله
على فكره بقول الحاجات دى علشان تركزوا عليه فقط لانى حاسس انها جايه
على فكره الامتحان هيجى عباره عن سبع او تمن مسائل
انا و الله لولا انى فى امتحانات و قاعد على الكمبيوتر سرقه كده كنت عملت ليكم شرح للماده كلها
ربنا معانا كلنا و يوفقنا

العلامات المرجعية