اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 02-10-2013, 09:14 PM
tamertiger tamertiger غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

tamertiger is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esraa m yousef مشاهدة المشاركة
المفصل الكتفي هو عبارة عن التحام مجموعة من العظام وهي لوح الكتف الذي يرتبط بعظمة العضد عن طريق التجويف الاروح
عظام العرقوب زي ما في حد شرحها بالظبط 26

شكرا جدا

قديم 02-10-2013, 09:38 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
هتـــلر هتـــلر غير متواجد حالياً
عضو قدوة

هتـــلر has a spectacular aura about

ديه شوية مسائل مفهمتش حلها من كتاب الامتحان يا ريت حد يساعدنى فيهم
بس انا نفسى افهم ليه الكيميا مع انها سهله بس مش بالعها ما علينا

دول اختيارى

1/عند اتحاد غاز الهيدروجين مع الاكسجين لتكون بخار ماء فان حجم بخار الماء الناتج ....حجوم الغازات المتفاعله
انا بقول هيبقى يساوى بس الكتاب قايل اصغر من مش عارف ليه

2/عند اتحاد 36 جرام من الماغنسيوم مع 14 جرام من النيتروجين يتكون مركب صيغته الكيميائية .......

3/يتصاعد ........ سم مكعب من غاز ثانى اكسيد الكربون عند تسخين 10 جم من كربونات الكالسيوم فى م ض د تبعاً للمعادلةcao +co2ـــــــــــ caco3
انا بقول 22400 بس كاتبلى 2240 ؟*

4/كتلة النحاس المطلوبة لاتناج 100 جم من NO نتيجة تفاعل النحاس مع حمض النيرتيك المخفف ..... جم

ديه مسألة كلامية

خلط 25 سم مكعب من محلول NACL تركيزه 0.2 مولارى مع 75 سم مكعب من محلول CACL2 تركيزه 0.02 مولارى . احسب تركيز ايونات الكلوريد CL سالب الموجوده فى المحلول
قديم 02-10-2013, 09:59 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
عضو قدوة

على فكره جمع مكان امكنة و جمع الجمع اماكن
و جمع فكرة فٍكَر
و جمع فِكْر افكار

انا كنت فاكر جمع مكان اماكن و جمع فكره افكار بس مطلعش ده صح انا قلت اكتبهم ليكون حد كان فاكر زيي كده
قديم 02-10-2013, 11:01 PM
Yasmeena.R Yasmeena.R غير متواجد حالياً
عضو قدير

Yasmeena.R is on a distinguished road

اقتباس:
الاوطان .. مبتدء خبره محذوف تقديرة موجود مرفوع وعلامة رفعه الضمة الظاهره
انتماء ( اعتقد ) اسم كان مرفوع وعلامة رفعه الضمة الظاهرة

مش كان هنا تامة يعنى الانتماء هنا هيكون فاعل ولا إيه
على مااعتقد كان هنا مش تامة في خبر واسم ليها

لان للانسان : شبة جملة في محل نصب خبر كان

انتماء : اسم كان مرفوع بالضمة

هنشوف اراء الباقى ونتأكد
قديم 02-10-2013, 11:04 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasmeena.r مشاهدة المشاركة

هنشوف اراء الباقى ونتأكد
انا سمعت مينفعش نكتب مرفوع بالضمه لازم نكتب مرفوع و علامة رفعه الضمه او علامة نصبه الفتحه و هكذا
لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
قديم 02-10-2013, 11:08 PM
yoyo caty yoyo caty غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

yoyo caty is on a distinguished road

[QUOTE=هتـــلر;5527133][B]ديه شوية مسائل مفهمتش حلها من كتاب الامتحان يا ريت حد يساعدنى فيهم

دول اختيارى

1/عند اتحاد غاز الهيدروجين مع الاكسجين لتكون بخار ماء فان حجم بخار الماء الناتج ....حجوم الغازات المتفاعله ..
انا بقول هيبقى يساوى بس الكتاب قايل اصغر من مش عارف ليه

لان انتى هتعمل معادلة و اوزنها يعنى هتقول .2H2+o2.................2H2o
و على حسب ما افتكر ان قانون جاى لوسالك بيقول : حجوم الغازات المتفاعلة و الناتجة من التفاعل تكون بنسب محددة .. فهنا انت هتقول الHالمتفاعل معاها 2 مول و Oالمتفاعلة معاها 1مول و بالتالى هيكون عدد المولات بتاعت المواد المتفاعلة 3 مول .. و فالمواد الناتجة اللى هى الماء هتلاقيها 2 مول و بما ان عدد مولات المواد المتفاعلة اكبر من عدد مولات المواد الناتجة اذا حجم المواد الناتجة من التفاعل اصغر من حجم المواد الناتجة... هو انا حاولت اشرح بقدر المستطاع يا رب اكون وصلت اى حاجة من اللى انا عاوزة اشرحها معلش بقى انا مش بعرف اشرح كويس
قديم 02-10-2013, 11:10 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasmeena.r مشاهدة المشاركة

هنشوف اراء الباقى ونتأكد
هو انا فعلا مع انها اسم كان بصوا هتاكد من المستر لما اروح الدرس و اقولكوا علطول
قديم 02-10-2013, 11:13 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lally adel مشاهدة المشاركة
بصي بقى ..
حطى ف دماغك حاجة .. انتى المطلوب منك دلوقتى انك تذاكرى .. مش مطلوب منك تكونى اينشتين و لا ابن سينا .. بس تذاكرى اللى عليكى اول باول و ماتوفريش جهد عن المذاكرة .. يعنى ماتجيش ف يوم انتى فايقة و مصحصحة فيه و تقعدى تلعبي او ماتذاكريش و تبخلى بالوقت ده على المذاكرة ..
القلق و الخوف دة طبيعي جداااا لانها سنة مصيرية بالنسبة لكو ... مقدرش اقلك ماتخفيش .. لكن اللى اقدر اقولهولك ان خلى ثقتك ف ربنا اكبر من اى حاجة وو اكبر حتى من ثقتك ف نفسك .. و اعرفى ان ربنا بيعمل كل حاجة لحكمة معينة هو وحده اللى يعلمها .. خليكي انتى بقى ذكية و دورى ع الحكمة دى .. يعنى انتى مثلا ممكن تلاقى نفسك عمالة تذاكرى جااامد اووووى و بتحفظى بسرعه و بتقعدى ع الكتاب لا بتحسي بزهق و لا بتعب .. دة كله بيبقى من عند ربنا .. ربنا بيديكى الطاقة اللى يخليكي تذاكرى بيها عشان تبقى تستحقى المكان اللى ربنا هيحطك فيه .. انتى مجرد اداة بتنفذى اراده ربنا و بتعملى اللى عليكي ..
ربنا لو حس منك الاخلاص ف المذاكرة و انك بتتعبي بجد هيفتحلك ابواب رحمته من وسع .. هيديكي طاقة و قدرة تقدرى تذاكرى بيها و هيفتحلك مخك و يزود قدرتك ع الاستيعاب .. هتلاقى فى حاجات بتحصل و انتى مش فاهمة هى بتحصل ازاى .. انتى بس كل اللى عليكي انك تجتهدى و تتعبي و تنتظرى مفاجات و منح ربنا ليكي ..
التوتر هيخليكي ماتذاكريش و ماتركزيش .. هتبقى خايفة تذاكرى لحسن ماتفهميش .. خايفة تبداى تحلى لحسن تقف معاكى اسئلة .. خايفة تدخلى امتحان لجسن ماتعريش تحلى و الدنيا تتعك منك .. هيخلى المذاكرة بالنسبة لك بعبع بتخافى منه و مش عايزة تواجهيه .. و بالتالى ماتنتظريش منح بقى من ربنا لانك هتبقى بتتعبي نفسيا بس ماتتعبيش ذهنيا و جسديا .. ما بتعمليش حاجة فعليه تخلى ربنا يكرممك و يوفقك ..
ف التوتر دة فوق انه هيأثر على مذاكرتك و تركيزك و حالتك النفسية .. هيضعف كمان ثقتك ف ربنا و ايمانك انه معاكى و حاسس بيكي ..
امتحان الدرس اديله حجمه .. حتى لو هو امتحان صعب و ما يعلم بيه الا ربنا .. حطى ف دماغك انه فالاول و الاخر امتحان درس معمول عشان تتعلمى منه .. الامتحانات دى بتتعمل عشان انتى تغلطى فيها و تتعلمى من غلطاتك مش مععمولة عشان تقفليها كلها و الا مش هيبقى لها لزمة .. صدقيني و عن تربة السؤال اللى بتغلطى فيه مرة عمررررررره ما بيتمحى من دماغك .. لكن السؤال الواحد ممكن تحليه مرة صح و تقلبي الصفحة تلاقى نفس السؤال تقومى حالاه غلط .. ف الغلطات دى انتى المستفيد الاول و الاخير منها ..
كل ما الامتحان كان اصعب كل ما الغلطات كانت اكتر كل ما كانت الحاجات اللى هتثبت ف دماغك و عمرها ما تتنسي اكتر .. ف دة لمصلحتك و الله ..

كل اللى عليكي انك تعمليه ف فصل الكهربية دة انك تمسكى التعريفات بتاعته تاكليها .. تحفظيها زى اسمك .. و كذلك التعليلات و هو اساسا مافيهوش تعليلات كتير .. كمان تقعدى تحفظى الوحدات المكافئة .. ان كل حاجة بتتقاس بوحدة كذا و الوحدة دى تساوى كذا X كذا .. او كذا على كذا .. كدة يعنى لان دى مهمة اوووووى .. بعدين بقى تقدى باقى الاسبوع بتاعك على الحل مش اكتر .. تحلى نظرى و تحلى مسائل .. ماتهتميش بالمسائل على حساب النظرى .. و حاولى تقسميهم عشان ماتبقاش الفيزيا خدت حق باقى المواد .. يعنى قولى مثلا انا كل يوم هحل صفحتين من التمرين ده لحد ما يخلص .. و كذلك النظرى حلى مثلا المصطلح و علل ف يوم .. و التعريفات و الاختيارات ف يوم .. كدة يعنى

ربنا معاكى .. استرجلى كدة و اجمدى ,, انتى قدها و قدود باذن الله
ربنا يجازيكى خير يا رب بجد حضرتك بتفدينى جدا بنصايحك .... انا ان شاء الله هتبع نصايحك و ربنا معانا اكيييد ان شاء الله
قديم 03-10-2013, 01:41 AM
شروق الشمس ** شروق الشمس ** غير متواجد حالياً
عضو جديد

شروق الشمس ** is on a distinguished road

[quote=هتـــلر;5527133][b]ديه شوية مسائل مفهمتش حلها من كتاب الامتحان يا ريت حد يساعدنى فيهم

دول اختيارى

1/"]عند اتحاد غاز الهيدروجين مع الاكسجين لتكون بخار ماء فان حجم بخار [COLOR="Magenta"]الم[COLOR="Magenta"]لو كتبت المعادله ووزنتها يبقى كده اتحلت
2h2+o2------ 2h2o) هتلاقى الهيدروجين "2 مول" و االاكسجين "1مول" ولو جمعناهم هيطلعوا "3 مول " ولكن لما تيجى تشوف الغاز الناتج "اللى هوا الماء " هتلاقيه "2 مول" بس
كدا يبقى "" حجم الناتج اقل من حجم المتفاعل "
[/color
]

2/عند اتحاد 36 جرام من الماغنسيوم مع 14 جرام من النيتروجين يتكون مركب صيغته الكيميائية .......هنا بقى تجيب عدد المولات لما عنصر "تجيب كتله المول وبعدين تقسم الكتله اللى مديهالك "كتله الماده " على "كتله المول " هيطلع عدد مولات النيتروجين "1 مول " تمام وعدد مولات الماغنسيوم "1.5 " مول ..فانت هتضرب كل عددفى " 2" عشان النص بتاعت الماغنسيوم وبكده يبقى عندك عدد مولات النيتروجين "2" وعدد ملات الماغنسيوم "3" ...هتبقى الصيغه كده ((( mg3n2((

3/يتصاعد ........ سم مكعب من غاز ثانى اكسيد الكربون عند تسخين 10 جم من كربونات الكالسيوم فى م ض د تبعاً للمعادلةcao +co2ـــــــــــ caco3
* "" caco3------- co2"" الco2 "مول واحد يعنى حجمه 22.4 لتر تمام ...فانت هتجيب كتله المول من كربونات الكالسيوم هتطلع "100 جم" وهوا مديك كتله الماده "10 جم " حتحطهم تحت بعض وادام السهم ال"22.4 بتوع ال"co2" و بعدين تعمل مقص وتجيب حجم الغاز هيطلع 2.24 لتر ...ولو بصيت على المساله هلاقيه حاطط التمييز ســم3 .....يعنى هتحول اللتر لسم 3 ....يبقة تضرب الرقم للى طلع "2.24 فى 1000" هيطلع 2240 ودى الصح

4/كتلة النحاس المطلوبة لاتناج 100 جم من no نتيجة تفاعل النحاس مع حمض النيرتيك المخفف ..... جم
مش عارفه اكتب الحل ازاى هنا
ديه مسألة كلامية

خلط 25 سم مكعب من محلول nacl تركيزه 0.2 مولارى مع 75 سم مكعب من محلول cacl2 تركيزه 0.02 مولارى . احسب تركيز ايونات الكلوريد cl سالب الموجوده فى المحلول
امساله ده بردوا كانت واقفه ادامى بس مش عارفه اكتب الحل ازاى هشوف طريقه الاسكتش ده واكتبها
باذن الله
وربنا يوفقك
قديم 03-10-2013, 01:44 AM
شروق الشمس ** شروق الشمس ** غير متواجد حالياً
عضو جديد

شروق الشمس ** is on a distinguished road

اعرب
ازداد الانسان علما بعد تشغيل عقله
اعرب علما
قديم 03-10-2013, 02:04 AM
ابانوب ايليا ابانوب ايليا غير متواجد حالياً
عضو قدير

ابانوب ايليا is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شروق الشمس ** مشاهدة المشاركة
اعرب
ازداد الانسان علما بعد تشغيل عقله
اعرب علما
تمييز ملحوظ منصوب وعلامة نصبه الفتحه
قديم 03-10-2013, 04:51 AM
عبق الماضى2 عبق الماضى2 غير متواجد حالياً
عضو جديد

عبق الماضى2 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lally adel مشاهدة المشاركة
ضعتى ايه بس و السنة ضاعت منك ايه .. صلى على النبي كدة و براحه
دة ممكن يكون حسد على فكرة .. خلى مامتك ترقيكي و شغلى سورة البقرة ف الاوضة اللى بتذاكرى فيها و اقرى قران قبل ما تذاكرى ..
ابعدى خالص عن كلام الاحباط بتاع انا ضعت و تهت و مش هلحق و مش هعرف .. حطى دايما ف دماغك ... اللى هتعمليه النهاردة ف المذاكرة هو خطوة و خطوة مهمة مهما كانت صغيرة .. يعنى لو انتى مثلا عليكي مذاكرة 10 دروس و ماذكرتيش منهم النهاردة غير درس واحد بس .. ماتقعديش تقولى دة لسه 9 دروس و هذاكرهم امتى دول و مش عارف ايه .. لا .. قولى لنفسك انا امبارح مكنتش اعرف اى حاجة ف ال 10 دروس .. النهاردة الحمد لله انا اعرف كل حاجة عن اول درس منهم .. و بكرة هعرف اكتر ..
شجعى نفسك و اقفى جنب نفسك كدة .. ماتفضليش تكسري ف مجاديف نفسك " مش عارفة مجاديف دى صح و لا غلط " ..
حطى دايما قدامك كلمة IT'S NEVER TOO LATE .. فى وقت لكل حاجة ان شاء الله بس انتى ابداى ..

كمان روحى اعملى كشف نظر و تحليل انيميا .. ممكن يكون دة سبب من اسباب الصداع اللى بيجيلك ده

ربنا معاكى

ربنا يكرمك يا علياء يارب كلامك شجعنى جدا وانا عملت بنصيحتك وذاكرت على قد ما قدرت والصداع بردو كان موجود

وتقريبا هو من النظر بشكل كبير

والله انتى زودتى معناوياتى اوووووووووووووى

ربنا يكرمك يبارك فيكى تعرفى انا نفسى اقابلك اووووووووووى بس انا للاسف من اسكندرية

إن باعدت مابيننا الدنيا ففـي
جنات عدن للأحبـة مجمـع
قديم 03-10-2013, 08:17 AM
lally adel lally adel غير متواجد حالياً
طالبة بكلية طب القصر العيني

lally adel is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yoyo caty مشاهدة المشاركة
ربنا يجازيكى خير يا رب بجد حضرتك بتفدينى جدا بنصايحك .... انا ان شاء الله هتبع نصايحك و ربنا معانا اكيييد ان شاء الله
و اياكى يا قمر ..
اى حاجة انا ف الخدمة ;
)
قديم 03-10-2013, 08:27 AM
lally adel lally adel غير متواجد حالياً
طالبة بكلية طب القصر العيني

lally adel is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبق الماضى2 مشاهدة المشاركة
ربنا يكرمك يا علياء يارب كلامك شجعنى جدا وانا عملت بنصيحتك وذاكرت على قد ما قدرت والصداع بردو كان موجود

وتقريبا هو من النظر بشكل كبير

والله انتى زودتى معناوياتى اوووووووووووووى

ربنا يكرمك يبارك فيكى تعرفى انا نفسى اقابلك اووووووووووى بس انا للاسف من اسكندرية

إن باعدت مابيننا الدنيا ففـي
جنات عدن للأحبـة مجمـع
ربنا يخليكى يا حبيبتى .. انا كفايه عليا الدعوتين الحلوين بتوعكو دول .. دول عندى بالدنيا و ما فيها ..
انتى شجعى نفسك بقى و اقفى وقفة رجاله مع نفسك .. و ابعدى عن الاحباطات و الياس و الكلام ده .. و خليكى واثقه ف ربنا هو هيبقى حاسس ببكى و قادر انه يساعدك و يعينك اكتر من اى حد ..
لو ربنا كتبلنا اللقا اكيد هنتقابل ان شاء الله محدش عارف ..
اى حاجة تحتاجيها انا معاكو هنا و باى طريقه تحبوها ..

ربنا معاكو
قديم 03-10-2013, 12:09 PM
الصورة الرمزية Drako7
Drako7 Drako7 غير متواجد حالياً
طب عين شمس ( الفرقة الاولي )

Drako7 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asmaa232 مشاهدة المشاركة
مش كان هنا تامة يعنى الانتماء هنا هيكون فاعل ولا إيه
والله انا كاتب اعتقد علشان مش متأكد من الاجابة
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مغفرة طارق مشاهدة المشاركة
لو سمحتو سؤال
حد هنا كان بيقول فى العربى بيذاكر من الوسام وبيحل من كتاب الامتحان وبيحل امتحانات الثانوية اللى جات عليه مثلا ويقارنها بنموذج الاجابة بتاع الوزارة
ممكن اعرف بيجيب نموذج الوزارة منين غير النت
وهل كتاب الامتحان فى اجابات ولا لا واصلا فى نماذج الثانوية ولا لا
انا جبت الوسام للمذاكرة زى ما قال وعجبنى جدا بس المشكلة ان ملحق اسئلة الثانوية بتاعه حلو ومقسم الاسئلة على كل درس بس للاسف مفيش اجابات
اه كده بتتكلمي عليا انا
والله الكلام ده ايام مكان في وقت اذاكر عربي اساسا
بص كنت بجيب النماذج من النت عادي بدور وبلاقي كانت مفيدة والله يلا ان شاء الله ابقي اعملها تاني

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamertiger مشاهدة المشاركة
يا جماعة عندى سؤالين فى الاحياء فى الباب الاول

- العدد الكلى لعظام عرقوب وقدم الانسان هو ............ فى طرف واحد.

(14 - 17 - 26 - 27)

الاجابة لو سمحتوا بس ياريت بالشرح كمان عشان انا مش فاهم السؤال ده وحاولت كتير فيه

السؤال التانى : ما هو تعريف المفصل الكتفى ؟
الناس جاوبت صح ما شاء الله
26
7+5+14
المفصل الكتفي : هو مفصل واسع الحركة ينتج من استقرار عظمة العضد في التجويف الاروح الذي يوجد عن الطرف الخارجي لعطمة لوح الكتف

العلامات المرجعية