#16
|
|||
|
|||
انا الصعيدى و بجد القصة حلوه قووووووووى و مش عايز احرقها لكم بس انتوا هاتحسوا انى شرير شوية بس فى الاخر هتعرفوا انى طيب و قلبى قلب خصايه و هاتحبونى قووووووى |
#17
|
|||
|
|||
اقتباس:
حوده حبيب قلبى انت جيت نورت قصتك اعرفكوا يا اخوانى دا محمود ( الصعيدى ) بطل من ابطال القصه مش انا قلت ان القصه عباره عن ان ابطالها هم اصدقائى الاعزاء دا واحد منهم هوه ده الصعيدى دا المتابعين عايزين ياكلوك بس للامانه هو طيب فعلا |
#18
|
|||
|
|||
الحلقه الرابعه
4ـ ويستمرالغموض ملاحظه : في تلك المدرسة يسكن كل طالبين فى حجره مشتركه فيسكن ( السباعي ) مع ( ابو سمره ) ويسكن ( باسم ) مع ( جابر ) ويسكن ( الصعيدي ) مع ( الرازي ) |
#19
|
||||
|
||||
منتظرين بقية القصة ,,,,,,
بس هو باسم ده هيقدر يتكلم على رفيقه فى الحجرة ؟ وايه علاقة جابر بالصعيدى ؟
__________________
|
#20
|
||||
|
||||
أستمر يا أديب ونحن في إشتياق إلى بقية قصتك تحياتي
__________________
عندما تنتحر الحريات تعجز الديمقراطية عن عمل عزاء للشرف .
|
#21
|
||||
|
||||
ههههههه يا حرام الرازى مع الصعيدى
جميل يا باشمهندس كملها متابعة ... |
#22
|
|||
|
|||
اقتباس:
دوما ما تسبقين الاحداث ودوما تخمينك فى محله ومش عايز اكتر فى الكلام لحسن احرق القصه والباقى اكثر تشويقا بإذن الله |
#23
|
|||
|
|||
اقتباس:
بصراحه كلمه اديب انا اقل من ان احملها بس شكرا ليك ومتابعتك اسعدتنى جدا وان شاء الله باقى القصه يعجبك |
#24
|
|||
|
|||
اقتباس:
يسعدنى متابعتك لها ويسعدنى تعاطفك مع الاحداث ويارب باقى القصه ينال اعجابك |
#25
|
|||
|
|||
الحلقه الخامسه
5ـ الحرب الباردة أغلق ( جابر ) باب حجرته بالمفتاح لئلا يستطيع احد من الثلاثي فتحه ، وغادر مع ( الصعيدي ) حتى ابتلعهم الرواق ، ثم تبادل الثلاثي النظرات وقبل أن يفتح احدهم فاه ليتكلم إذا بجرس المدرسة ينطلق معلنا نهاية الحصة الثالثة وبداية الحصة الرابعة ، فقال ( الرازي ) { ضاعت حصة الرياضيات ولم نفهم شيئا هل من الممكن أن نركز قليلا عندنا الآن حصة اللغة العربية } ،وقبل أن يتكلم ( السباعي ) نظر إليه ( الرازي ) بجانب عيناه فقال ( السباعي ) { عندك حق ، إلى حصة اللغة العربية ولكن في آخر اليوم يجب أن نلتقي في الحديقة لنتناقش قليلا } فهز الآخران رأسيهما موافقين وانطلقوا إلى الحصة الرابعة . وبعد انتهاء اليوم الدراسي اجتمعوا في حديقة المدرسة وبدأ ( الرازي ) الكلام وقال { أنا أكثركم عرضه للخطر إن فشل اى شيء سنتفق عليه مسبقا } ، فنظر إليه ( السباعي ) باستغراب فقال ( الرازي ) { لست أنت أو هو من يقيم مع ( الصعيدي ) في حجره واحده إنه أنا ..} فقال له ( السباعي ) { هدئ من روعك لقد اجتمعنا اليوم لنناقش مثل تلك الأمور ، أنت أكثرنا عرضه للخطر بلا ادني شك ولكنك أكثرنا مقدرة على كشف السر ومعرفه ما يدور في بال ( الصعيدي ) أليس كذلك ....؟ } ، وهنا تغير لون وجه ( الرازي ) فقال له ( ابو سمره ) { ما بك لم نطلب المستحيل فقط انتهز فرصه غياب ( الصعيدي ) وعدم تواجده وفتش في أغراضه لكن دون أن تترك له مجال للشك } فنظر إليه ( الرازي ) نظره الاستخفاف وقال له { أتعتقد أن ( الصعيدي ) سيتركني في الحجرة وحدي هذا مستحيل ، هو مستعد لان يغيب عن الحصص كي لا يتركني وحدي بالحجرة } فبادره ( السباعي ) متسائلا { هل تتحدثون سويا ؟..} فقال له ( الرازي ) { قليلا ، ولكنه كلاما استفزازيا .. يريدني أن أتشاجر معه ، ولكن ذلك ليس له أهميه بما يريده ، هو .. يريد أن يبعدني عن التفوق .. أتتذكرون امتحان الفيزياء الماضي عندما فقدت عشر درجات كان هو السبب ..كان هو السبب .. } وانفجر ( الرازي ) في البكاء وهمهم بكلمات لم تلتقط أذن ( السباعي ) منها إلا { لا أريد العودة لمنزلي ...لا لا لا ..أريد أن أكمل دراستي ..} فقد كان المعروف عن ( الرازي ) تفوقه المدرسي ونبوغه وكان يريد أن ينتهي هذا العام ويحرز المركز الأول كي تأته منحه من إحدى جامعات الولايات المتحدة الامريكيه ليكمل دراسته بها بعد الدراسة وإن لم يلتحق بالمنحة فسيعود لمنزله ويلتحق بإحدى الجامعات العادية ، وبعد أن هدأ ( الرازي ) قال ( السباعي ) { يريدونها حربا باردة ، وسنجعلها حربا باردة ولكن الأهم هنا أن من يضحك أخيرا يضحك كثيرا ، استطيع يا ( رازي ) أن تدبر له حيلا مثل أن تقطع أوراق من دفاتره ، تخبئ أقلامه ولكن بشرط أن تفعل كل هذا دون أن يشك بك فمثلا تخبئ قلمه وسط ملابسه وهكذا لن يشك انك الفاعل وهكذا } ، فأومئ له (الرازي ) بابتسامه رسمت على وجهه الباكي ، فقال ( ابو سمره ) { وأنا ...؟} فقال له (السباعي ) { دورك لم يحن بعد ولكنى أريدك مستعدا لاى شيء ، أما أنا فسوف اقتحم عش الدبابير } فنظر إليه الاثنين الآخرين بتعجب فاستدرك كلامه قائلا { سأقابل ....( جابـــر ) ... في حجرته .. غدا ......} . |
#26
|
||||
|
||||
طيب الرازى لما يقطع ورق من دفاتر
الصعيدى هل معقولة مش هيسيبه فى حاله وخصوصاانه الوحيد فى الغرفة ! وهيسيبه منفردا فى الغرفة؟! <<<<< منتظرين بقية القصة ياباش مهندس ياريت تضع الحلقة الجديدة
__________________
|
#27
|
|||
|
|||
اقتباس:
ما هو السباعى قاله انه يشغل دماغه ويخليه يشك فى نفسه قبل ما يشك فى الرازى فلو انتى ضاع منك قلم واتهمتى فيه اختك وبعدين لقيتيه فى اخر الدرج اكيد هاتلومى نفسك وبعديها اى ضياع لاى حاجه هاتفكرى وتشكى فى نفسك الاول صح والا غلط وحكايه انهم اتنين دى لصالح الرازى مش ضده خصوصا ان الرازى همه الاول والاخير الدراسه والكل يعلم ذلك و التشويق لحد كده كويس والا مش كويس و شكرا على المتابعه والحلقه النهارده ان شاء الله |
#28
|
||||
|
||||
اقتباس:
اهاا كدة فهمت انا . جزاك الله كل خير يا باش مهندس " بس حبكة فنية مظبوطة جداا " اقتباس:
والله شايفه ان التشويق كويس جداا وكمان نقدر نتعرف على مدى قوة التشويق من ردود باقى المشاركين بأذن الله . اقتباس:
العفو يا باش مهندس
ان شاء الله نشوفها ونقول رأينا فيه كمان .
__________________
|
#29
|
|||
|
|||
اشكرك اولا
وبعدين من حيث الحبكه الفنيه فلا تقلقى كلنا اتفرجنا على افلام عربى واجنبى وعرفنا مين اللى بيعرف يحبكها صح فالفيلم الاجنبى او الروايات الاجنبيه لو اتفرجتى على الفيلم من نصه ربما لا تفهمين الاحداث جيدا وانا شبعان رويات وافلام بوليسيه وغموض للصبح وان شاء الله كل ده يطلع فى الروايه دى |
#30
|
|||
|
|||
انا فى غايه الخجل منكم والله
اصل انا هاغيب لمده يومين من اول النهارده والله تعباااااااااان اوى ومش قادر يادوبك هانزل حلقه كده كنت مسيفها وبعدين هاغيب يومين والله تعبان ومريض جدا وبعتذر من جديد ولما اعود كمان يومين على امل انى اتحسن هانزل ان شاء الله كل يوم ان شاء الله حلقتين وشكرا لكم من جديد |
العلامات المرجعية |
|
|