#121
|
|||
|
|||
نورتى الموضوع وان شاء الله هتكمل بسرعه
__________________
|
#122
|
|||
|
|||
لا امسك نفسك قربنا نخلص
__________________
|
#123
|
|||
|
|||
حاضر هجيب التكمله بس ممكن الاول تشحيلى معنى اسمك
__________________
|
#124
|
|||
|
|||
لا جهد ولا حاحه احنا بس بنحب نخدم
__________________
|
#125
|
|||
|
|||
منى" التفتت منى في جزع لتجد احمد امامها . منى: آآ...أحمد ؟؟؟, ايه...؟, انت ..بتعمل ايه هنا؟. احمد: انا جاي اشوفك, ممكن نتكلم لوحدنا ؟. ونظر الي ميرنا وسارة اللتان ابتعدتا في دهشة. منى: انت عرفت معاد الدرس منين؟. احمد: كلمت ميمي سألته. منى: ميمي؟, وانت من امتي بتكلم ميمي؟. احمد: جبت نمرته, عشان اسأله. منى: ............, فيه حاجة يا احمد؟. م*انا مش مصدقة نفسي ,احمد بيعمل ايه هنا؟ احمد: اه فيه. منى:........؟ احمد: انا مش عارف اعيش يا مني. منى: ........... احمد: من يوم ما اتخانقنا وانا مش طايق نفسي, بس انا مش جاي اعتذر, ولا طالب اننا نتكلم في حاجة,انا بس حسيت اني خلاص مش هقدر اعيش يوم تاني من غير ما نتكلم. منى: احمد......, انا مش عارفة اقول ايه؟. احمد: متقوليش حاجة, انا مش مستني انك تقولي حاجة, انا مكنتش عارف اني بحبك بالشكل دا الا لما قلتي لاختى ان محصلش حاجة, عرفت اني بموت فيكي, وان هي دي البني ادمة الي لو ممكن اتغير, اتغير عشانها ومش ندمان, انا برضة مش عايز اتكلم في الي حصل, ولا مين فينا الغلطان, انا بس حبيت اشوفك, واعرفك اني موجود يا منى, وقت ما تحتاجيني انا موجود, وهفضل جمبك وحواليكي على طول , مش عايز حاجة , ولا مستني حاجة, عايزة تقولي لاخوكي قولي, عايزة تسبيني عشان الي بنعمله غلط سبيني, بس لو عايزاني بجد هتلاقيني , ومحدش عمره هيحبك قدي, انا خلصت كلامي ......وبفكرك برضه ان عمري ما حسيت دا مع حد قبل كدة. افحمها الكلام, وبقدر ما ارضي غرورها , ادهشها ورفع مكانة احمد في عينيها وقلبها, ولكنها لم تستطع الرد. منى:................. احمد: انا مش هعطلك اكتر من كدة, انا همشي دلوقتى. والتفت وشرع في الذهاب فعلا. منى: احمد. التفت في سرعة وعاد الخطوات التي سارها في لحظة . احمد: ايوة يا منى. منى: ماتمشيش. والتفتت لميرنا وسارة, نادتهما. منى: روحو انتو يا بنات , انا مش هروح دلوقتي. نظرت اليها ميرنا في دهشة بينما قالت سارة. سارة: رايحة فين؟. منى: انا هخرج مع احمد. اتسعت عينا سارة بينما قالت ميرنا. ميرنا: خارجة فين؟. ردت تنهرهما. منى: بطلو اسئلة غبية , روحو , ومحدش يكلمني في البيت , عشان هقول اني كنت خارجة معاكو. صاحت سارة في استنكار. سارة: منى. منى: خلاص بقي, امشو دلوقتى. مشت سارة على مضض ووهي تنظر لاحمد شذرا , بينما جذبتها ميرنا بعيدا عنهما محاولة السيطرة على دهشتها, والتفتت منى بعد رحيلهما الي احمد مبتسمة. منى: هتوديني فين؟. نظر اليها احمد مندهشا للتغير الذي طرأ علي افكارها, قال بسعادة. احمد: مكان ما تحبي. ********************* سارة: انا مش عارفة , منى دي عبيطة ولا بتستعبط. ميرنا: خلاص بقي يا سارة وطي صوتك احنا في الشارع,يا بنتي هي ادري بنفسها, مش هنفضل نحميها على طول. سارة: لما الاقيها ساذجة ومش عارفة تحافظ على نفسها, يبقي من واجبي احافظ عليها. ميرنا: مانتي قلتيلها الي عندك خلاص, هي حرة بقي. سارة:يعني ايه حرة؟, يعني اسيبك تضيعي نفسك واقول انتي حرة. ميرنا: لا , بس ما تضايقيش نفسك عليها وهي مش حاسة بيكي. سارة: انا الي مش فاهماه ازاي؟؟, ازاي خلاها توافق كدة؟, قالها ايه خلاها توافق تخرج معاه؟؟؟. ميرنا: واضح ان هي الي قررت دا بنفسها ,لانه كان واقف مستغرب زيه زيك. سارة: وبعدين ؟؟؟, بعد ماكانت عقلت , خلاص كده؟. ميرنا: ولا خلاص ولا حاجة بقي , احنا عملنا الي علينا, وهي بقي الي بتختار. سارة: طيب , بس انا بقي بجد الي لو لقيت الموضوع زاد عن حده, انا الي هعرفهم عندها في البيت , بس كده. ******************** جلس احمد ومني في احدي الكافيتريات . احمد: انتي ايه الي خلاكي تغيري رأيك وتيجي معايا؟. منى: بلاش؟, اروح؟. احمد: لا , لا , خالص , انا اسف , بس انا من كتر ما فرحان مش مصدق. منى: لا صدق. احمد: انا بحبك. منى: شكرا. احمد: مالك؟. منى: بحاول ما افكرش. احمد: في ايه؟. منى: في البنت الي كنت واقف معاها في الكلية. احمد: مين نورا؟؟؟, يا بنتي نورا دي عيلة زي اختي. منى: تاني عيلة, انا اكبر منها بسنة واحدة بس يا احمد, خد بالك من كلامك. احمد: قصدي يعني انا يا ما شفتها وهي عيلة, يعني خلاص بقت محرم. منى: انت هتهذر؟,انت مشفتش كنت واقف معاها ازاي؟. احمد: والله يابنتي مافي بينا حاجة, بس انا لو كنت عارف ان دا هيخليكي تغيري عليا , كنت وقفت معاها من زمان. منى: خلاص , اقفل الموضوع دا؟. احمد: انك بتغيري عليا؟. منى: احمد, متبقاش رخم . احمد: خلاص يا ستي ,قفلته. مني : ايه؟, بتبصلي كده له ليه؟. احمد: عشان بحبك. م*انت مش هتستريح الا لما اقلك بحبك ,بس انا برضة مش هنطق. منى: وعايز ايه يعني؟. أ*عايز بوسة احمد: مش عايز حاجة. وقبل ان تنطق مرة اخري, رن جرس هاتفها. منى: الو. وائل: الو يا منى . منى: استاذ وائل!!!.., ايوه....فيه حاجة؟. وائل: لا , ابدا , بس انتي نسيتي السكارف بتاعك عندي, انا لقيته بعد ما مشيتو, قلت اعرفك. بحثت منى بيدها على رقبتها ,فلم تجده حقا فقالت. منى: بجد طب كويس ان حضرتك قلتلي , عشان ما ادورش عليه. وائل: لا ما تدوريش, .....انتي..... فين؟. منى: نعم؟. وائل: ....قصدي ........يعني انتي فين ممكن اجي اجيبهولك,او حتى اعديه عليكو في البيت. م*نعم يا اخويا؟؟؟,انت اتهبلت منى: لا شكرا, حضرتك تجيبه فين!!, انا هاخده الحصة الجاية, ماتتعبش نفسك, مش مهم . وائل: لأ بجد, اجيلك. م*يخرب بيتك,انت شارب ايه النهاردة, ماكنت طبيعي منى: لا لا لا , خالص, خليه بس عند حضرتك ,وانا هاخده المرة الجاية. وائل: ماشي يا مني. منى: ماشي. وائل: .......... منى: حاجة تاني يا استاذ وائل؟. وائل: لا ابدا خلاص. منى: ماشي مع السلامة. واغلقت قبل ان يرد عليها, لتجد احمد عاقدا حاجبيه,ينطر اليها في غضب. احمد: مين دا؟. مني: دا استاذ وائل. احمد: منا عارف انه زفت وائل , بيتصل بيكي ليه؟, ومعاه نمرتك منين؟. منى: اصل انا نسيت السكارف بتاعي عنده. احمد: وبعدين؟. منى: ايه الي وبعدين؟,انت بتتكلم معايا كده ليه؟. احمد: يعني المفروض اعمل ايه لما ابقي قاعد معاكي وواحد يتصل بيكي. منى: اولا دا مش واحد, ولا صاحبي ولا حاجة, ثانيا, مكانش متصل يهذر ,دا كان بيعرفني حاجة, ومشكور على الي عمله, لاني كنت هقعد ادور على السكارف بتاعي لما اروح, ثالثا , نمرتي عنده, لان ....,لان.... احمد: لان ايه؟, ماتردي, وبعدين اهي الدنيا كلها كوم , والواد دا كوم تاني. منى: اشمعني؟. احمد: هو كده وخلاص. أ*الواد انا واخد منه صاحبته ومبطيقوش ولا هو بيطيقني منى: هو ايه الي كده وخلاص, كان ايه الي حصل يعني؟. احمد: مينفعش حد يطلبك على موبايلك, لا وانا معاكي ولا وانا بعيد, انا بقلك اهه, بدل ما والله اخليكي تغيري نمرتك. منى: احمد, انت مش عارف انت بتقول ايه؟, وانا مش هحاسبك على كلامك الا لما تهدي وتفكر كويس, ومش معقول كدا بقي, كل ما نتصالح نتخانق تاني. احمد:وانا مش هغير كلامي, وائل دا لأ لأ لأ.
__________________
|
#126
|
|||
|
|||
منى: انتي هتفضلي زعلانة لحد امتي؟.
سارة: انا مش زعلانة. منى: ما تضربيني بالقلم احسن, ازاي يعني مش زعلانة؟, انتي مكشرة من الصبح. سارة: انا تعبت من الكلام معاكي , لدرجة اني خلاص , مش هتكلم تاني. منى: طيب مش هتسأليني ايه الي حصل امبارح؟. سارة: انتي عايزة تقولي؟. منى: واحنا قاعدين وائل اتصل بيا. سارة: وائل مين؟؟؟......,استاذ وائل؟؟. منى: اه والله. سارة: كان عايز ايه دا كمان؟. منى: كان بيقولي اني نسيت السكارف بتاعي عنده, ودا سمع اسمع وائل اتشال واتحط, بيكلمك ليه وعايز ايه, ومعاه نمرتك منين, زي الي ركبه عفريت. سارة:ممممم. منى: مالك كده غلسة, ردي عليا. سارة: ارد اقولك ايه يعني, شاطرة وبرافو, واحد لاهو خطيبك ولا جوزك بيزعقلك ان المدرس بتاعك بيكلمك, ولا اعمل ايه انا في موضوعك الي مش مريحني دا؟. منى: جري ايه يا سارة, مالك؟. سارة: انتي مالي, انتي الي تعباني, ومش مريحاني, يامني انتي ماشية في سكة سد, وانا مش قادرة اسكت على كده خلاص, وبعدين , بقالكو سنة مرتبطين واحمد دا مجابش سيرة ولا عمل خطوة, كده ماينفعش يا حبيبتي, عشان مصلحتك, وعشان اخواتك وسمعتك وكل حاجة. منى: انا بعمل ايه غريب يعني؟, ما كل البنات بيعملو كده. سارة: لأ , مش كل البنات, ومش بتكلم عن نفسي, بس بصي حواليكي هتلاقي بنات كويسة كتير, ولا بلاش, انتي عايزة كده؟, انتي مبسوطة كدة؟, وانتي بتستخبي معاه في كل حتة, مش عارفة تعيشي حياتك زي الناس, واحد بيتحكم فيكي, وهو مالوش فيكي حاجة, انتي كنتي عاقلة, اية الي حصلك؟, المشكلة ان كل يوم بيعدي بيثبتلك ان دا غلط واخرته وحشة ,وانتي برضه مكملة زي المعمية. منى: انا بحبه. سارة: انتي بتضحكي عليا ولا على نفسك, انتي نفسك زهقانه وطهقانه منه ومن تصرفاته, ازاي بقي بتحبيه. وصلت ميرنا بأكواب الشاي, في هذه اللحظة. ميرنا: ايه مالكو؟, صوتكو جايب اخر الكلية, بتزعقي ليه يا نرفزة ع الصبح؟. ناولت سارة كوب الشاي, فاشاحت بعينيها الغاضبتين عنها. سارة: مفيش. ميرنا: امال البت دي معيطة منك ليه؟. منى: قالتلك مفيش. ميرنا: طيب اتفلقو. وجلست تشرب كوب الشاي الخاص بها. ميرنا: مش خالد كلمني امبارح. التفتت سارة تسأل في اهتمام. سارة: عايز ايه؟. ميرنا: هههههه, عايز يخطبني,هههههه. منى: يا سلام !!!. ميرنا: اه والله العظيم , الواد انا هزأته من هنا , بقي هيموت عليا من هنا, والله الولاد دي مخها في الضياع خالص. سارة: وايه المشكلة ؟, ما الولد طلع محترم اهه وقرر قرار محترم. والقت بنظرة جانبية الي منى, التي فهمت وابتلعت رشفة من الشاي في توتر. منى: وقررتي تعملي ايه؟. ميرنا: هعمل ايه يعني, هخليه يتكلم في البيت عندنا. سارة: انتي واخدة الموضوع بجد بقي. ميرنا: وماخدوش جد ليه؟,هي الحاجات دي فيها هذار, والله انا هشوف ,عجبني هكمل , معجبنيش مش هكمل. منى: بس انتي مكنتيش كدة؟, عمرك ما هتدخليه بيتكو لو مكانش مالي دماغك, فيه ايه يا ميرو؟,هو عاجبك ولا ايه؟. ميرنا: وميعجبنيش ليه, الراجل كويس, وحلو ومستواه حلو, ومش غتت, ومعجب بيا , ودخل من الباب , اقوله لأ؟, ابقي حمارة. منى: لأ , قولي بجد, الواد عاجبك؟ , صح , عاجبك؟. ميرنا: يوووووووووة, ايوة عاجبني ,خلاص استريحتو. سارة: طيب يارب لو الموضوع فيه خير, يتمملكو على خير. ميرنا: ايه هو دا الي يتم على خير, لسه مفيش حاجة اصلا. سارة: يعني بلاش ادعيلك , انا الي غلطانة. ميرنا: لأ ادعي براحتك , بس مش في وشي كده. ظهرت رشا من بعيد , مقبلة على الفتيات,فتوقف الكلام. ميرنا: يباي البت دي انا مبحبهاش لله في لله. سارة: هي مش مريحة كدة. بينما صمتت منى تنظر وصول رشا........خير. رشا: هاي يا بنات,هاي يا موني. منى: ازيك يا رشا عاملة ايه؟. رشا: احنا كنا طالعين النهاردة نعمل سكيت , تيجي معانا ؟. منى: النهاردة؟؟,عندي كورس باليل, لو كنت فاضية كنت جيت. رشا: طيب , لو غيرتي رأيك احنا رايحين ع الساعة 6 كده. منى: حاضر ان شاء الله. وانصرفت. سارة: البت دي مش مظبوطة. ميرنا: انا متأكدة انها مظبطة الواد كريم. منى: وايه الي خلاكي تقولي كده؟. ميرنا: شفتهم امبارح ورا مبني ألسن في الحتة الفاضية, كنت طالعة شئون الطلبة , لمحتهم من الشباك بتاع السلم, انتو عارفين بيبن الحتة دي, وكان بيحضنها باين. سارة: ميرنا, متتكلميش علي البنات ,انتي اتجننتي!!. ميرنا: طب والله دا الي حصل, انا هكذب ليه؟. منى: يا خبر ابيض, ومالقتش الا كريم, دا صاحب احمد الانتيم. ميرنا: شكلها مبتعتقش, فاكرة لما ميمي قال انه عارفها, سألته عارفها منين, قال كانت مصاحبة صاحبه, وسابها عشان كانت بتكلم عليه واحد تاني. سارة: لا حول ولا قوة الا بالله, انتو لو مبطلتوش انا هقوم واسيبكو. ميرنا: هو انا بقول عليها حاجة من عندي, ولا انتو هتطلعو من هنا تتكلمو عليها, انا بقول حاجة شفتها وسمعتها. منى: وهي بقي بتصاحب من ورا احمد. ميرنا: لأ يا ظريفة , بتقوله, لازم قبل ما تصاحب واحد تعرف احمد عليه, انتي هتستهبلي انتي كمان, طبعا من وراه. منى: بس دا لو عرف ممكن يموتها. سارة: ليه؟, انتي فاكراه اخوكي؟؟. ميرنا: انتي هتقوليله؟. منى: لأ طبعا وانا مالي. سارة:بس احنا معندناش درس النهاردة, قولتيلها ليه ان احنا عندنا؟. منى: انا مش عايزة اخرج معاها اصلا. ميرنا: يعني البت دي وكريم مقرطسين ايمو, ماتقوليله كده نشوف هيعمل ايه؟, وراجل ولا لأ. منى: وبعدين يا ميرنا. ميرنا: خلاص يا ستي انتي حرة. سارة: ولا انتي خايفة يكون عارف. منى: ايه الكلام الي بتقولوه دا؟, طبعا مش عارف. سارة: واشمعني هو صحيح, ماهو زي ما بيعمل في بنات الناس بيحصل فيه. منى: قصدك ايه؟. سارة: قصدي ان ربنا ما يسيبش حق حد, وزي ما بيضرب الناس في ضهرها بينضرب هو في ضهره دلوقتي. منى:خلاص بقي يا سارة. سارة: انتي دايما تزعلى مني ,عشان بقولك الحقيقة. ميرنا: خلاص يا ساسو لمي الدور. سارة: ماشي خلاص هلمه, بس ابقي قولي سارة قالت. م*مشقادرة اقولك ان كلامك صح يا سارة, بس انتي عندك حق
__________________
|
#127
|
||||
|
||||
قصه جميله جدا
بس يارب تخلص على خير ميرسي يا مستر و احنا في انتظار الباقي
__________________
آخر تعديل بواسطة فتاة الظل ، 14-07-2009 الساعة 11:07 PM |
#128
|
||||
|
||||
يا ريت بقي الباقي بسرعه
حقيقي القصه جميله جدااااااااااااااااا
__________________
اذا اردت شيئا بشده فاطلق سراحه فان عاد اليك فهو ملككوان لم يعد اليك .........فاعلم انه لم يكن لك من البدايه |
#129
|
||||
|
||||
قصة حلوة بس ياريت بقي تحطلينا كل يوم حلقات كتير علشان تخلص
مش بحب الانتظار تسلم ايديك
__________________
I am not afraid to stand alone |
#130
|
|||
|
|||
اقتباس:
بس بلاش مستر دى
__________________
|
#131
|
|||
|
|||
انا بحط 3 فى اليوم كفايه اوى عشاتا التعب
__________________
|
#132
|
|||
|
|||
نورتى يا لولو الموضوع
__________________
|
#133
|
|||
|
|||
(الحلقه السادسه) رشا: بقلك ايه؟,مش كل شوية تقولي روحي كلميها, واخرجي معاها, انا عملت الي عليا , رحت قولتلها تيجي معانا, وقالتلي عندي درس, خلاص بقي. احمد: وفيها ايه يعني؟, انا عايزكو تبقو اصحاب. رشا: وانا والله عزمتها, لو كانت عايزة تخرج كانت اتصلت. احمد: طيب, ابقي صاحبيها على اصحابك, واقعدي معاها في الكلية,كده يعني, حسسيني انك اختى. رشا:يا بني البت خنيقة وما بتمشيش الا مع اصحابها ,اعملها ايه انا بقي؟؟. احمد: اهو انا عايزاكي تبعديها عن اصحابها دول, خديها منهم, مش عايز اشوفها معاهم تاني, عايز كل ما ابص الاقيها معاكي انتي. رشا: حاضر يا سيدي, أي خدمة تانية؟. احمد: لا خلاص. ****************** منى: احمد؟؟,ايه الي جابك هنا؟. احمد: الكل بينزل وانتي بتتأخري ليه عند وائل؟. منى: ولا بتأخرولا حاجة, انا بس كنت بسأله على شوية حاجات. م*كان زانقني فوق بيتكلم في مواضيع هايفة, مش عارفة ماله اليومين دول احمد: لأ, ابقي اسألي في الحصة, مش بعد ما الناس تنزل , تفضلي قاعدة عنده لوحدك. منى: احمد, احترم نفسك, انت كلامك دا يزعل. احمد: وانا مش قصدي ازعلك, بس انتي ياريت متعمليش الحاجات الي بتزعلني. منى: انا معملتش حاجة اصلا. احمد: انتي مشكلتك بتأمني للناس اوي, الواد دا مش عشان بقي معيد خلاص يبقي حاجة يعني, دا واد سيس اصلا ,هو بس مصدق نفسه اليومين دول. منى: مممم, احمد, انت بتغلط فيه ليه؟,هو لا عملي حاجة ولا عملك حاجة,ومش كل شوية لو سمحت تطلعلي بشغلانة. احمد: ماشي انا هسكت المرة دي, بس اقسم بالله ,لو طلع الواد دا عايز منك حاجة , لكون مطلع روح امه, عشان انا مبطيقوش اصلا. منى: احمد, احترم نفسك, ومتشتمش قدامي,.. فيه ايه؟, قلتلك مفيش حاجة يبقي مفيش, متقعدش تشتم وتغلط بقي . زفر احمد وهو ينظر اليها في صبر. احمد: ماشي يا مني, بس ماتخلنيش اشبك مع الواد في يوم من الايام,عشان مش هيحصل طيب, انا بقلك اهه. منى: خلاص خلصنا. **************** رشا: بس انتي مالكيش اصحاب كتير في الكلية. منى: لا ازاي ,دانا ليا اصحاب كتير. رشا: بس مابشوفكيش الا مع ميرنا والبنت التانية دي. منى: سارة. رشا: ايوة سارة, مع ان دفعتكو مليانة شباب زي العسل. منى: يا سلام؟. رشا: اه والله , عارفة الواد عبد الحميد , واد جامد جدا , وابن ناس موووت, هو كان مدرسة أي جي صح؟. منى: معرفش, ماتكلمتش معاه قبل كده. رشا: بس اكيد سمعتي عنه, دا واد انترناشيونال في الجامعة. منى: ماليش فيه يعني. رشا: الواد دا انا مش هسيبه الا لما اصاحبه. نظرت لها منى في استغراب, فالفتاة قالت الكلمة ببساطة, ولم تنتبه حتى لتأثيرها على منى ,فابتلعت منى الكلام دون ان تعقب. رشا: هو احمد اول واحد في حياتك؟. شعرت مني بالذعر من ماهية السؤال, .....ماهذا السؤال؟. منى: ايوة طبعا. رشا: ازاي يعني؟, انتي اول واحد تعرفيه كان في الجامعة هنا؟؟؟. منى: اه . رشا: دانا اول واحد عرفته كنت في اولي ثانوي, بس كان واد زي العسل,كان قمر كده وطويل, وكان بيجي بالعربية قدام المدرسة, اصل انا كنت في مدرسة بنات فقط, حاجة تقرف , احمد كان في مدرسة مشتركة, وبابا مرضيش يدخلني معاه في المدرسة ,قال لأ , البنت تدخل مدرسة بنات, ما علينا, كان الواد دا بقي المدرسة كلها هتموت عليه, بس هو كان معجب بيا انا, وانا بقي كنت هبلة اياميها, مكنتش فاهمة, كان يبعتلي مع اصحابي انه عايز يكلمني, وانا كنت خايفة من احمد ليعرف,بس قلت وايه يعني, انا هضيع القمر دا عشان احمد, وافقت بقي, بس كان غيور جدا, ومجنون , بيجيلي في كل حتة, ومش عايزني اكلم حد , وحاجة تقرف, بس انا مكنتش بحبه, كنت ماشية معاه بالعند في اصحابي, لغاية ما عرفت نادر بقي. استمعت منى لحوار رشا في ذهول, ان الفتاة تتحدث دون خجل عن حكاياتها السابقة مع الشبان, ومع من؟ , مع حبيبة اخيها, ولكن من الواضح ان منى هي المتأخرة في هذه الامور. منى: نادر مين؟. رشا: نادر دا بقي الي انا حبيته بجد, كان بياخد درس قبلي عند نفس المستر, هو كان اكبر مني بسنة, ومش حلو اوي يعني, وقصير, بس كان واد عسل, اقولك اتعرفت عليه ازاي, انا وقع في ايدي ورقة كان كاتبها لبنت معاه في المجموعة, وهي ما خدتهاش ونزلت, كان عليها نمرته كمان, المهم عرف ان البنت ماخدتش الورقة, وعرف ان انا الي خدتها, خد باله مني بقي, وبدأ يظبط معايا انا, انا كنت مصاحبة محمد بقي ساعتها. منى: محمد مين؟. رشا: ابو عربية, ومع ان محمد ماكانش يتعيب كان في كلية وواد جامد كدة, بس سبحان الله , لقتني بحب نادر, قلت اعمل ايه بقي في محمد, المهم سبته, وخلتني مع نادر , الي سيبني كل الناس وبقيت زي الخاتم في صباعه, بس , لغاية ما صاحبه الانتيم, كان بيحبني.... منى: كمان. رشا: اه , ماجد صاحبه كان بيحبني , وقالي انه بيحبني, قلتله مينفعش دانا بحب نادر وانت صاحبه وانسي وكده, قام جه في مرة, قالي ان نادر ماشي مع بنت جارته, هزأته وكدبته وبتاع, بس سألت انا وعرفت ان كلامه صح, المهم هزأت نادر, قعد يقولي والله العظيم هزار ومش هزار وانا بحبك انتي, وانا اسف, وهي الي رامية نفسها عليا, المهم سبته شوية, وكلمت بقي ماجد في الفترة دي عشان انتقم منه, بس هو معرفش, وكويس وقتها انه معرفش. منى: ممممم. رشا:رجع بقي نادر عايز يرجعلي تاني, قلتله ماشي, مانا بحبه بقي, معرفتش اسيب ماجد, وكلمت الاتنين بقي في نفس الوقت, بس قلت اخف مع ماجد شوية لغاية ماعرف اني رجعت لنادر, حاول يوقع شوية, وقالي انا مش هسيبك, واديلي فرصة تانية وبتاع, قلتله لأ انا بحب نادر , قال يقلب الدنيا علينا, وعرف نادر اني كنت ماشية معاه , قام نادر سابني بعد ما كان اتعدل معايا قوي , بس, دي حكاية نادر. منى: والله؟؟. رشا: بعدها بقي عرفت كذا واحد بس انا كنت لسه بحب مؤمن, ففرقعت المواضيع على طول, ما طولتش بقي, بقي تفاريح كده. منى: بجد. رشا: وشفت نادر قريب في المول, كان ماشي مع بنت كنت اعرفها , بس هي اصغر مني, كانت معاه في المدرسة, بس خلاص راح بقي وراحت ايامه. وشردت قليلا ثم قالت. رشا: بس كانت ايامه احلى ايام. شعرت مني بالدوار اكثر من الدهشة , ان الفتاة داهية, والاكثر من هذا طريقة كلامها عن الامر ببساطة, وكأنه شيء عادي, وكأنها لم تفعل شيئا غريبا. م*يخرب بيييييييتك, انتي شغالة من وانتي عندك كام سنة؟ عشان تعرفي ان انتي بس الي معقدة معقدة مين ,دي مجنونة, دي داخلة الكلية مكلمة نص دستة, هتعمل ايه هنا بقي؟ هتعمل الي انتي معملتيهوش,دانتي كان نص صبيان المدرسة هيموتو عليكي, وانتي عامله فيها ....... بس انا عمري ما كنت هصاحب ولد ابدا وايه الي جد جديد يعني؟,احمد مش احسن واحد عرفتيه, دا حتى وائل احسن منه, وشكله مش خنيق بس مفيش وجه مقارنة بيني وبينها, دي مدوباهم اتنين انتي في ايدك تدوبي الي انتي عايزاه, بس انتي الي مستهونة بنفسك بس احمد وضع مختلف, انا بحبه يا سلام, ومن امتي يعني؟, من ساعة ما بقي يخنق عليكي؟, ولا من ساعة ما بدأ يشك فيكي؟ احمد ما بيشكش فيا لأ بيشك فيا انا,...امال مين الي قارفك بموضوع وائل, وكل ما تنزلي تلاقيه موجود؟ ................. ومين الي كان هيفضحك مع اخوكي في خطوبة شيرين؟ ................ ومين جالك وكلمك من تحت البيت ,خلاكي تنزلي زي المسروعة؟ ............... دلوقتي احمد لسه حلو؟, دا كل دا وهو مش عارف ان وائل بيرسم عليكي, امال لو عرف هيعمل ايه؟ مانا مش هقوله وماتقوليلوش ليه؟حسسيه انك مطلوبة, عشان مايطمنش انك موجودة جمبه على طول بس كدا هيعملي مشاكل ولا مشاكل ولا حاجة ,الولد طول ماهو شايف البنت مطلوبة يبدأ يخاف يخسرها ,فيعمل أي حاجة تطلبها منه بجد؟ اسمعي كلامي وجربي اما
__________________
|
#134
|
|||
|
|||
الحلقه السابعه)
مؤمن: منى. منى: نعم؟. مؤمن: تعالي. اقتربت مني منه, ولمحت تليفونها في يده, اقشعر بدنها. مؤمن: مين الرقم دا؟. شعرت بالدم يختفي من وجهها. منى: رقم ايه؟. مؤمن: مين إم وائل؟. شعرت مني بالدم يعود لوجنتيها , الحمد لله , انه وائل وليس احمد. منى: دا مستر وائل, الي باخد عنده درس قانون. مؤمن: وانتي معاكي نمرته ليه؟. منى: ايه الي معايا نمرته ليه؟, كل المجموعة معاها النمرة. مؤمن: ممممم, هو اللوج ممسوح عندك ليه؟. شعرت بأسئلته توترها. منى: مفيش , كانت ميرنا حاطة شريحتها في موبايلي النهاردة, عشان موبايلها فصل. مؤمن: طيب متبقيش تشيلي اللوج تاني. وانصرف ولازال ممسكا بالتليفون, بينما زفرت مني في شبه ارتياح. ***************** نزلت مني من سيارة اخيها,تحت مبني بيت وائل, لتجد سارة وميرنا في انتظارها فنزل يسلم عليهما. مؤمن: هو انتو بتطولو ولا انا الي حاسس كده؟. سارة: انت الي بتقصر. مؤمن: يا سلام يعني, ولا انتي الي بدأتي تلبسي حاجات بتاعة بنات , دا كعب الي في رجلك دا؟, ولا انا بتهيألي. سارة: لا, انت بس الي بطلت تلبس كعب. مؤمن: ماشي يا لماضة, انا مش هعطلكو,... اجي اخدكو امتى؟. انتبهت مني لما قال. منى: تيجي تاخدنا ليه؟. مؤمن: ايه الي ليه؟,بلاش اوصلكو؟. منى: لأ طبعا عادي, بس احنا كده هنعطلك. م*يادي النيلة, يارب احمد ما يتجنن وييجي النهاردة, انا مش ناقصة مصايب مؤمن: ولا هتعطلوني ولا حاجة, اجيلكو كام بقي عشان اسيبكو تطلعو. ميرنا: احنا بنخلص تسعة كده. فالتفتت اليها منى تنهرها بنظرتها,فارتبكت قليلا. ميرنا: آآ... بس ساعات بنتأخر شوية عشان ....آآ...يعني ...ساعات بيطول شوية. مؤمن: يعني اجيلكو على تسعة وربع . منى: ايوة , كده يعني. مؤمن: ماشي ان شاء الله. وانصرف, بينما الفتيات يصعدن في المصعد. سارة: ايه الي جابه معاكي؟. منى: معرفش , معرفش,...انا معرفش ماله, النهاردة الصبح مطلعلي نمرة وائل بيقولي مين دا, قلتله, وقبل ما انزل قالي استني هوصلك, اعمله ايه؟. ميرنا: يخرب بيت دماغك, دا لو جه ولقي احمد الي بينطلك هنا كل شوية, هيموتك. منى: يعني كنت اعمل ايه يعني؟, لو قلتله مايجيش هيشك. تمتمت سارة. سارة: ماهما بيقولو ,امشي عدل يحتارعدوك فيك. منى: ابوس ايدك يا سارة انا مش ناقصاكي, انا بجد في مصيبة. ****************** بعد الحصة في التاسعة, حاول وائل استيقاف منى ليتحدث معها قليلا , ولكنها كانت اول المغادرين من البيت , ونزلت في سرعة, لتجد احمد تحت البيت , كما توقعت. منى: احمد , امشي من هنا حالا. عقد احمد حاجبيه في شك , وقال في غضب. احمد: ليه؟. منى: مؤمن هيبقي هنا في أي لحظة, امشي يلا واقف ليه؟. احمد: مؤمن ايه انا مش فاهم حاجة؟, ايه الي هيجيبه؟,.......منى, اوعي تكوني,......ايه؟,هو وائل نازل ولا ايه؟. منى: احمد, والله ما وقت غباء خالص, مؤمن جاي يروحني النهاردة , امشي لو سمحت. احمد: وانا المفروض منى اصدق الكلام دا؟,طب والله مانا ماشي, واما اشوف حكاية وائل دي ايه؟. نزلتا سارة وميرنا,اثناء هذا الحوار. ميرنا: هاااااا, اخوكي يا منى. التفتت منى وكلها رعب لتجد اخيها يركن سيارته , وينزل منها, فتسمرت في مكانها , لم تستطع الاتيان بأي حركة, اما احمد فنظر حيث ينظرون ولم يتحرك من مكانه, فقد كان الوقت فات , ومؤمن يقترب منهم. مؤمن: سلام عليكو. ردت سارة السلام , وكانت الوحيدة التي اصدرت صوتا من الجميع في الرد, اما ميرنا, فدنت من احمد لتقف خلفه. نظر مؤمن للجميع في ارتياب, ثم نظر لأحمد في شك, وقال. مؤمن: اهلا. بادرت ميرنا بالقول. ميرنا: احمد, ابن عمي, مؤمن اخو مني. مد احمد يده لمؤمن. احمد: اهلا, ازيك؟. مؤمن: الحمد لله. ونظر الي اخته التي كان وجهها شاحب. مؤمن: يلا؟. اومأت مني برأسها في رعب. مؤمن: يلا يا بنات, اوصلكو انتو كمان. قالت ميرنا في سرعة. ميرنا: لأ , انا رايحة لعمي , همشي مع احمد انا. مؤمن: طيب تعالو اوصلكو. احمد: لأ شكرا معايا عربيتي. مؤمن: طيب يلا يا سارة. حاولت الاعتراض , لولا ان جذبتها مني من يدها , لتسير, فصمتت حتى يمر الموقف, بينما التفتت مني تنظر الي ميرنا نظرة شكر كبيرة, وتنظر الي احمد في غضب. ******************** أ*عندها حق ماتردش علي التليفون, انا زودتها النهاردة اوي زودتها ايه ؟, انت الي عندك حق ,يعني كنت هتصدقها ازاي بعد كل التحوير بتاعها دا لا لا اوعي تقول كده, هي عمرها ما حورت عليا لا بس البت دي بتكدب, والواد وائل عينه منها تفتكر كده؟ ايوة, يعني هي مش عايزاك تروحلها هناك ليه؟ ماتلعبش في دماغي, انا مش عايز اشك فيها من غير داعي لا ان شاء الله فيه داعي اقولك حاجة, انا بجد كان نفسي نتقفش اوي انا وهي , عشان اخلص من حجج اخوها بتاعة كل شوية دي يخرب بيتك , انت عارف تتقفش يعني ايه, يعني تكلم اخوها, ويستنوك تيجي تخطب, وتربط نفسك وحوارات من دي, انت اتجننت؟ تصدق عندك حق, بس البت ميرنا دي جدعة اوي , لمت الموضوع في ثانية ربنا يستر علينا من القفش يا ايمو, دا كان هيبقي مقلب زي الزفت صح احنا في السر في السليم, كويس انك معايا خلتني اخد بالي ايوة كدة, ارجعلي تاني يا حبيبي دانتا واحشنى
__________________
|
#135
|
|||
|
|||
(الحلقه الثامنه) مني: شكرا جدا جدا جدا يا ميرو, والله ماعارفة اشكرك ازاي. ميرنا: بس ماتاخديش على كده, انا مش مركبة اريال. منى: طب يعني اعملي الخير وكمليه, مش لازم لسانك الي زي المنشار دا. سارة: اخوكي كلمك في حاجة لما روحتي؟. منى: قالي لما تبقي واحدة صاحبتك واقفة مع حد, أي حد ان شالله اخوها, متقفيش معاهم, دا مش منظر. سارة: امال لو عرف هيعمل ايه؟. منى: اكيد هتعلق. سارة: بس انا حاسة ان الحكاية مدخلتش على مؤمن, اصله في الاول وفي الاخر صايع بردة. منى: تفتكري؟؟؟. ميرنا: خلاص يا جماعة بقي , اليوم عدي , بطلو كلام بقي عن الموضوع الممل دا, انتي عارفة يامني لو عايزة تشكريني بجد, تسيبي احمد الي هيبوظلنا حياتنا دا. مني: هي هي هي ,...دمك تقيل. سارة: وانتي, خالد جايلكو البيت بكرة؟. ميرنا: الخميس. سارة: طيب ما بكرة الخميس. ميرنا: بكرة الاربع يا تحفة , انتي نايمة؟. منى: يييييييه, يادي النيلة هو بكرة الاربع؟. سارة: مالك ؟,عندك ايه الاربع؟. منى: خارجة مع رشا. ميرنا: انتي لسة مصاحبة البت دي بعد الي حكتهولك؟. منى: اعمل ايه يعني, احمد بيزن عليا, اخرجي مع اختي, صاحبي اختي. سارة: قوليلة معلش اصل انا بخاف على نفسي, وانت اختك طلعت مدرسة. ميرنا: لأ بجد, انتي مش هتقوليله ع الي قالتهولك؟. منى: هقوله ايه؟, هقوله اختك مشيت مع نص مدارس البلد , ولا اقوله سألتني اذا كنت اول حد في حياتي ,ولا اقوله انها ماشية مع انتيمه وبتكلم عليه اتنين. سارة: تقومي تصاحبيها؟, حرام عليكي, دي شوية وتبقي اشهر من اخوها في الجامعة. ميرنا: انا الي مستغرباله, ازاي احمد مش واخد باله من الي بتعمله, المفروض يكون ازكي من كده. سارة: هو فايق لإيه ولا لإيه؟. منى: هو مش مخونها , فاكر انه خانق عليها, لما بيوديها ويجيبها, ميعرفش ان الي عايز يعمل حاجة بيعملها ولو كان في قمقم. سارة: اديكي قولتيها, بس انا مش عارفة, حد يبقي عنده اخ زي اخوكي دا ويعمل الي بتعمليه؟. منى: انا مبعملش حاجة , ايه يابنتي انتي مسمعتيش حكايات الف ليلة وليلة بتاعة رشا, انا بالنسبة لها ملاااااك. ميرنا: يا تري هتوديكي فين بكرة؟. **************** دخلت منى الكافية مع رشا وصديقاتها, ومعهم نورا التي لم تفتأ تتفحص مني , وتنظراليها بشيء من الضيق, بدا على الجرسون انه يعرفهم فقد اجلسهم في مائدتهم المفضلة, وبدأو في طلب الاوردر. نورا: زي كل مرة, انت عارف. الجرسون: خمسة تفاح؟. نورا: اه, وانا هاخد شاي كمان, حد هياخد حاجة مختلفة؟. رشا: تطلبي ايه يا موني؟. منى: هاخد بيبسي. رشا: وانا كابوتشينو. نورا: يبقي خمسة تفاح , وواحد بيبسي, وكابوتشينو, وشاي. الجرسون : أي حاجة تانية؟. نورا اه, خلى مسعد هو الي يظبطلنا الحاجة عشان هو الي عارف بيعملهالنا ازاي. الجرسون: تحت امرك طبعا. بعد انصراف الجرسون بدأت الفتيات يتحدثن , ومني تشاركهم الحديث بالكاد. رشا: مش انا اتعرفت على عبد الحميد. منى: احمد عبد الحميد الي في دفعتنا؟. رشا: اههه , دا طلع واد زي الشربات, مش ممكن دمه زي العسل. منى: اه,هههه. قالت نورا بصوت لازع. نورا: هو انتي متعرفيهوش ولا ايه؟, انتي بتلعبي في الدفعات القديمة بس؟. التفتت اليها مني لترد. منى: اه,اصل "العيال الصغيرة" متدخلش دماغي. نظرت اليها نورا في تحد, وقد ادركت انها قصدتها بكلمة "العيال" ولم ترد, بينما اخرجت شيئا اسطوانيا بعض الشيء من حقيبتها وضعته على المنضدة, فمالت مني على اذن رشا وسألتها. منى: هو ايه دا؟, الي طلعته نورا من شنطتها. رشا: دا ؟؟,دا مبسم. منى: يعني ايه مبسم؟. رشا: متعرفيش المبسم؟. في هذه اللحظة وصلت الطلبات , وصعقت منى, فقد ادركت ماهو ال"خمسة تفاح", اتضح لها انه ليس سوى شيشة تفاح, وصلت الشيشة مع مسعد الذي سلم على الانسات , دليل علي خدمة طويلة لهن, ورص الحجر لكل شيشة منهم , بعد وضعها امام كل فتاة , حتى رشا, وكأن سؤالها اجيب في هذه اللحظة, فقد امسكت نورا بفوهة الانبوب الطويل المصطحب بالشيشة, وازالت جسما اسطوانيا وضعت مكانه "المبسم". نظرت منى في ذهول للفتيات الخمس اللتي امسكن بالشيشة في تمكن,وكأن كل واحدة منهن صاحبة قهوة بلدي ,ثم نظرت حولها ,خائفة ان يراها احد في هذا الوضع مع مركز شباب الشيشة الذي تجلس فيه. رشا: انتي عارفة المبسم بتاع نورا دا, مشغول بالدهب, كان بتاع بابا قبل ما يتوفي. م*الحمد لله انه توفي قبل مايشوف بنته بتشد زي الي قاعدة في غرزة منى: بجد, كح كح, اه. نظرت اليها رشا وكأنها تذكرت. رشا: اه صحيح, احنا ما طلبنالكيش, ثانية انده على مسعد. وشرعت في هذا فعلا, فأوقفتها مني في سرعة. منى: لأ لأ , بتعملي ايه؟, لأ طبعا مش عايزة, ما بشربش. غمزتها رشا في خبث. رشا: متخافيش مش هقول لاحمد. منى: والله انا مابشرب. مدت رشا فم الانبوب لمني. رشا: طب تاخدي نفس, دي تفاح مش تقيلة يعني. منى: شكرا والله ما بحط الحاجات دي في بقي. رشا: انتي حرة بس هيفوتك نص عمرك. م*دانتي الي لو فضلتي تشربي الهبابة دي, هيفوتك عمرك كله منى: بعد اذنك انا رايحة التواليت. رشا: ماشي. ذهبت منى للتواليت وهي كالمصعوقة من تصرفات اخت احمد, وقضت نصف الوقت هناك , حتى لا تعود وقد التصق بملابسها رائحة الدخان, وحين عادت كانوا قد انتهوا من الشيشة, وشرعو في تناول اللبان, ورش البرفان. ********************* سارة: شيشة؟؟؟, الله يخرب بيوتهم. منى: اقسم بالله, دا الي حصل, وانا قاعدة,زي القلة مش عارفة تفاح اية ومبسم ايه؟. ميرنا: البت دي اوعي تخرجي معاها تاني, دانتي لو حد شافك يقول لاخواتك على طول. منى: هي المشكلة في اخواتي؟, المشكلة في البت دي, دي ضايعة خالص خالص. سارة: وانتي ايه الي قعدك معاهم؟,انتي المفروض تشوفي حاجة زي كدة , تقومي تاخدي نفسك وتمشي. منى: امشي ازاي؟, وانا كنت اتسطلت على الريحة, والبجحة بتقولي خدي نفس, مش هقول لاحمد. ميرنا: ههههههههه, ومخدتيش ليه؟. سارة: انتي بتهذري انتي كمان. منى: انا مش عارفة اخلص منها ازاي؟. سارة: سبيهالي انا, لما تيجي تكلمك , سبيني عليها. منى: بس متهزأيهاش يا سارة, اصل انا عارفة لسانك. سارة: متخافيش هطفشها بالراحة, الي زي دي انا شفت منه كتير.
__________________
|
العلامات المرجعية |
|
|