اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 14-07-2012, 11:24 PM
الصورة الرمزية مريم السباعى.
مريم السباعى. مريم السباعى. غير متواجد حالياً
عضو متألق

مريم السباعى. has a spectacular aura about
افتراضي رابطة حفظة القراءن الكريم ادخل وشارك فى الجماعة ربنا يبارك

السلام عليكم
يارب تكونو دايما منورين المنتدى كدا يارب
انا ان شاء الله كدة جيلكو بفكرة بدعى ربنا من كل قلبى اننا ننجح بجد فيها وربنا يقوينا وهى امتداد لفكرة هالة محمد 2 حبيبتى واختى عندما اشرت باول موضوع لنستغل اجازتنا فى حفظ القران
وحنتاول الموضوع على هيئة سؤال وجواب طبعا اسم الموضوع باين حكلم عن ايه بس ان شاء الله الفكرة حتتناوله بطريقة جديدة اتمنى تعجبكم
1- افكرة دى ايه حتفيدنا فى فى حفظ القراءن او اى الشئ المميز فيها؟
1-الفكرة انها حتعتمد على واجب يومةى حنوضحه بتفصيل ان شاء الله يعنى الاسا فيها هو المداومة لانى اكتر شئ بيخلينا منكملش فى الحفظ مش عدم القدرة ولكن عدم الالتزام والمداومة وكمان حيكون فى مشاركة بشكل يومى مش حتحفظ لوحدك من انهاردة
2-اننا هدفنا مش حفظ القراءن بس لا اننا نطلع على تفسير الجزاء الى حنحفظه وحنفهمه لان بجد يا جماعة انا عندى احفظ جزاء وافهمه واعرف معانية واقدر اعمل بى ولا احفظ 10 اجزاء نصهم مش فهم خالص اهم شئ الحفظ مع التدبر
3-حنضمن ان شاء الله فى خلال 5 ايم حفظ جزء كامل واليوم سادس مراجعة
يعنى ممكن فى شهر نكون دخلنا فى ربع القراءن باذن الله
2-ايه هو الواجب اليومى الى حنخده ؟
الواجب هو حفظ 2 صفحة كل يوم طول اليوم مش وراك غير صفحتين بس من كتاب ربنا وندخل على النت نقراه تفسيره ومعاني الصفحتين دول
3-طيب الواحد حيشارك ازاى او ايه مفهزوم المسابقة يعنى ايه المطلوب منى بالضبط؟
بص يسيدى احنا كل يوم الصبح حنوضع الواجب المطلوب اليوم كما كتبناه وبعد متخلص حتدخل حتقر انك فعلت الواجب وبعد كدة تكتب سؤال عن الفحتين دول يجاوب عليهم الى بعدك مثلا زى ايه زى ايه اجمل ايه حفظتها فى الصفحتين دول ما تفسير الاية كذا مثلا الاية رقم كذا نزلت فى مين يعنى نوع من التنشيط
وتانى يوم نكتب الواجب التانى الصبح برضه ان شاء الله ولو او حصل ظرف فان شاء الله هالة حتابع معايا واتمنى تكون موافقة معايا على الفكرة وكمان بعد حفظ كل جزاء ان شاء الله حنشوف اكتر اعضاء كانو بيسجلو يوميا الواجب معانا وحنحطهم فى قائمة الشرف
4-طيب هما صفحتين مش كتير شوية ؟
انا فى رئكى مش شافة انهم كتير لو حنقارن بحفظنا ايام الدراسة والا متحانت بنحفظ اكتر من كدة بكتير وكمان احنا لو حفظنا بس صفحة الصبح وصفحة بليل يبقى خلاص ومع ذللك لو كان الكم دة كبير خلاص ممكن تشوف حتحفظ اد ايه المه تباع معانا بشكل يومى على الجزاء الى حتحفظه

5-طيب ناس شايفاه الجاء دة قليل؟
حقول يا جماعة خير الاعمال ادومها وان قل لو قادر تحفظ اكتر احفظ بشرط انك تحفظ الاول صفحتني وتقراه تفسيرهم ويس وتخش تعمل اثبات حالة انك حفظت وبعد كدة كمل باقى اليوم احفظ كما تريد

6-طيب انا حافظ اصلا وسابق اكتر من صفحتين بمدة ؟
يسيدى مفيش مشكلة اكمل مع حالك واعتبر وجودك معانا بمسابة مراجعة وكمان تقراه التفسير الى حفظته معانا عادى وانت مكمل حفظ مش حيضرك بشئ بلعكس حيفيدك
7- طيب لو حد قرا الموضوع واحنا مسابقين او كتبنا واجبات كتير ؟
عادى جدا اكمل من اول موصلت لنا وبعد كدة ابقى كمل الى باقيلك اهم شئ تتابع معانا

دى اكتر الاسئلة حولين الفكرة اتمنى تكون وضحت وان شاء الله لو حد عنده اى سؤال يتفضل يكتبه
طيب بس فى شئ
هاااااااااااااااام هنا حيتحط فقط الواجب ولو حد عنده سؤال او لينك خاص بالموضوع بس الموضوع الاصلى حيكون فى قسم علوم القراءن وكل يوم حضرتك حتسجل انك قمت بالواجب وتعمل الى قلنا عليه فوق هناك مش هنا لان هناك هو القسم الخاص بالموضوع اكتر لكن هنا حيتكتب الواجب برضه لتذكير لكن الاساس هنا ك
وهناك فى الموضوع مش حيتكتب غير الواجب واقرار حضرتك بالواجب +السؤال الى حتكتبه ويجاوب عليه الى بعدك فقط
اى مناقشة او سؤال حتحطه هنا يعنى من اجل ان الفكرة تكون اكثر تنظيما واول واجب سيتم وضحة سباحا ان شاء الله

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=471761
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=510594
[/
NTER]
قديم 14-07-2012, 11:50 PM
عضو متألق

ايه يار جالة هو حفظ القراءن ميستهلش مننا ولا ايه ولا خلاص الغفلة خدتنا احنا الى بنطلبه تبدى تحفظ وتسارك معانا وبعد كدة طول اليوم اعمل ما تريد ولكن يا جماعة بجد حرام نضيع يويمن الاجازة دول ومنحفظ فيهم ولو حتى جزء يسير من القراءن كلنا نفسنا تتحق حاجات وكلنا نفسنا ربنا يكرمنا فى النتيجة ودة كلو ازاى واحنا غافلين كدة انا مش بطلب من الجميع يشارك فى الفكرة لو هو بيحظ بطريقته اوك بس يدخل على الاقل يفدنا ولو بمعلومة الواجب حيبتدى من بكرة وانا عن نفسى حبدا ان شاء الله لوحدى وربنا يوفقنا جميعا
[/
NTER]
قديم 14-07-2012, 11:59 PM
الصورة الرمزية Islamic spirit
Islamic spirit Islamic spirit غير متواجد حالياً
(طالبة باعدادي صيدلة)

Islamic spirit is on a distinguished road

انا معااكي وهحاول ان شاء الله اني التزم كويس انك عملتي الموضوع ده علشان كان نفسي حد يشجعني شكرا وجزاكي الله كل خير وجعله في ميزان حسناتك......
قديم 15-07-2012, 12:04 AM
عضو متألق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة islamic spirit مشاهدة المشاركة
انا معااكي وهحاول ان شاء الله اني التزم كويس انك عملتي الموضوع ده علشان كان نفسي حد يشجعني شكرا وجزاكي الله كل خير وجعله في ميزان حسناتك......
ميرسى يا قلبى ربنا يكرمك ويقوينا ان شاء الله ويثبتنا
مستنياكى معانا
[/
NTER]
قديم 15-07-2012, 12:05 AM
الصورة الرمزية dandana.s
dandana.s dandana.s غير متواجد حالياً
طالبة فى اعدادى صيدلة عين شمس

dandana.s is on a distinguished road

انا.معاكى.يامريم
بس.كنت.عملت.موضوع.شبة.الموضوع.دة
وخوالى.15.واحد.سجلو.اسمائهم.بس.للاسف.كنت.باخش.واطل ب.منهم.يقوقو.همنا.عملو.اية.فى.الحفظ
زللاسف.مكانش.فية.متابعة
فأنا.خيفة.من.حاية.المتابعة
فلو..تقدرى.تنشوفى.حل.قبل.ما.تبتدى.الموضوع
علشانت.الحاية.تبقى.جد.شويتين
ومش.كلة.فى.الاول.يدخل.بحماسة.ويهنج.بعدين؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وجزاكى.الله.كل.خير
قديم 15-07-2012, 12:12 AM
عضو متألق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dandana.s مشاهدة المشاركة
انا.معاكى.يامريم
بس.كنت.عملت.موضوع.شبة.الموضوع.دة
وخوالى.15.واحد.سجلو.اسمائهم.بس.للاسف.كنت.باخش.واطل ب.منهم.يقوقو.همنا.عملو.اية.فى.الحفظ
زللاسف.مكانش.فية.متابعة
فأنا.خيفة.من.حاية.المتابعة
فلو..تقدرى.تنشوفى.حل.قبل.ما.تبتدى.الموضوع
علشانت.الحاية.تبقى.جد.شويتين
ومش.كلة.فى.الاول.يدخل.بحماسة.ويهنج.بعدين؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وجزاكى.الله.كل.خير
عندك حق طبعا بس انا اقسم بربى ان شاء اله لو محصلش لى مانع قوى يمنعنى انى ادخل على النت فحتابع بنفسى كل يوم ولو انا مكتبتش الواجب ممكن انتى لو يعنى جزاكى اللهع كل خير وتكتبى انتى الواجب وتابعى معايه الواجب حيكون مثلا زى كدة (واجب اليوم اول سوؤرة البقرة من الاية 1 وحتى الاية 29)
وحنتابع كل يوم و فى نهاية الجزاء ان شاء الله حنشوف مين الاعضاء الى دخلو او تابعو وحنط لهم قائمة شرف ولما الاعضاء حيلاقو اننا بنستمر ان شاء الله احنا التلاتة وكمان دول صفحتين بس كل يوم
ولو حد حيكون عليه صعب ان شاء اله حتى صفحة بس يستى نصف صفحة المهم نتابع ولو برضه يعنى فى رئى ايه رئيك نخلى صفحة وحدة او نصف صفحة ماشى بدل اتنين لو دة حيخلى الفكرةة والمشاركة تزيد ونتفق كلنا ها ايه رئيك
[/
NTER]
قديم 15-07-2012, 12:56 AM
الصورة الرمزية د/نداء الجنة المصرية
د/نداء الجنة المصرية د/نداء الجنة المصرية غير متواجد حالياً
عضو متواصل

د/نداء الجنة المصرية is on a distinguished road

المشكلة انى بقيت ازهق من النت فبطلت اقعد كتير بس على العموم ان شاء الله هحاول اكون معاكم
قديم 15-07-2012, 01:20 AM
الصورة الرمزية ahmed khalid yehya
ahmed khalid yehya ahmed khalid yehya غير متواجد حالياً
طالب بطب القصر العيني

ahmed khalid yehya is on a distinguished road

ان شاء الله انا معاكو في الموضوع دة بجد موضوع رائع و ياريت المواضيع كلها تبقي كدة ة يالا نبدأ حد يشرف علي الموضوع و يقول نعمل ايه اكرمنا الله جميعا من فضله
قديم 15-07-2012, 01:21 AM
ahmed26 ahmed26 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

ahmed26 is on a distinguished road

بأذن الله معاكوا
قديم 15-07-2012, 02:40 AM
H.A.K H.A.K غير متواجد حالياً
عضو نشيط

H.A.K is on a distinguished road

جزاكم الله خيرا علي الفكره

بس فيه حاجه مهمه جدا لازم ناخد بالنا منها

وهي انو مهم جدا ان الواحد يحفظ مع شيخ علشان يحفظو صح

لان الواحد لما بيحفظ غلط الحفظ ده بيثبت في مخو وبيبقي صعب يغيرو
قديم 15-07-2012, 02:42 AM
عضو متألق

والله يا جماعة فرحت بيكم واتمنى الميع المشاركة ولقد اخذت عهد على نفسى ان لم يمنعنى شئ باذن الله قوى ساتبع يوميا بنفسى وعلشان كدة مش حستنى لصبح انا ححط الواجب من دلوقتى والطلوب قلنا فوق بس حقوله تانى ممكن نسينا ولا حاجة
حتقرا الواجب هنا وحتروح تعمله بعد كدة حتذهب ليلنك دة
http://www.thanwya.com/vb/showthread...42#post4647242
حتقر انك عملت الواجب وتكتب سؤال عن الجزء الى حفظته يجوبه الى بعدك زى مقولنا اسئلة عادية ننشط بيها بعض زى ايه اجمل ايه قريها فى الصفحتين دول او ما تفسير الايه نمرة كذا تمام
وكل يوم حيكون الشغل كذللك لو عندك استفسار او اى مناقشة عن الموضوع حطه هنا لكن هناك مكان الاقرار بالواجبوبس وذللك لتنظيم

نبداء بسم الله
الوجب الاول (الهدف)(حفظ اول صفحتان من الجزء الاول تقريبا من الايه 1 وحتى الايه 29+قراءة التفسير الخاص بتلك الصفحتين وامراجعة معنيهم بشكل جيد )
زمن الهدف)من الساعة التى قراءت فيها وحتى الساعة التى سيتم فيها كتابة الواجب الثانى وغالبا سيكون صباح يوم الاثنين باذن الله

وارجو ان ندرك اننا نفهم القراءن قبل حفظه ونستشعر معناه حتى يصير فى قلوبنا ويرزقنا بثباته
ومننساش اكتر ناس حتابع معانا وحتستمر فى نهايةالجزء الاول باذن الله سيتم وضعهم فى قائمة الشرف والموضوع ان شاء اله مستمر حتى لو متبقاش فى غير اتنين بس فيعنى علشان محدش يقلل ويقل منا لو حدى او احنا قليلن حقولكم نفس العنوان المهم تشار وفى الجماعة ربنا بيبارك
[/
NTER]
قديم 15-07-2012, 02:45 AM
عضو متألق

دى بعض الافكار ممكن ان شاء الله تساعد فى حفظ القراء كنت كتبتها من فترة واعيدها يعنى ممكن لافادة انش اء الله وسانقلها كما كتبتها
بمناسبة يعنى حملة حفظ القراءن الى ابتدت امبارح بفكرة هالة محمد 2 حببيتى حبيت يعنى اشارك بافكار ان شاء الله تفيد فى الاحفظ بصراحة هى متجربة فاتمنى اقدر افيدكو بيها

1-اولا احب ان كل الى حيبتدى ان شاء الله يحفظ يكون عارف ان القراءن علم والعلم نور ونور الله لايهدى لعاصى وان مفيش قلب يسع لقران ولالحان فى وقت واحد فلازم ان شاء الله حفظ القرارن يكون مبثابة تطهير للقلب من اى اثام اخرى ان شاء الله
2- مدما نويت ان شاء الله حفظ فصدقونى خد ان شاء الله سطر كل يوم ولا تخدليش صفحة وتركن اهم شئ فى القراءن المداومة لانك اصلا فى الاول حتلاقى الشيطان عايز يشغلك عن اى شئ علشان متحفظ فلو كسرته وقدرت دوام حتى لو بقليل كدة دى الخطوة الاسايية جد لحفظ القراءن كاملا
3-نيجى بقا على الافكار طبعا يا جماعة فى ناس كتير ويمكن انا كنت منهم برضه على اساس بيقولو الحفظ صعب ولا ذكرتى ضعيفة ولا الكلام دة احب اقول بقا ياجماعة الى كان بيخلنا نقدر نحفظ كتاب الاحياء ولا التاريخ ولا مستوى الرفيع الى انا متاكدة محدش حفظه ولا فتحه غير لليلة الامتحان مش حنقدر نحفظ كتاب الله الى احنا اصلا علطول بنسمعه وكلام سلس وسهل فاذان لازم نشيل كلمة مش بنقدر وصدقونى اول ممسكت الصفحة كنت فاكرة حاخد فيها ساعة ولا نصف سالعة ولا اكتر كمان لانى بجد كنت ذكرتى بتحفظ بصعوبة قوى لكن اتعلمت كاتنى بذاكر او ان دة حاجة سهلة ان شاء الله والله الوجه مكمل معاية تلت ساعة وبتركيز جدا عدت فيهها كتير مزدتش عن تلت ساعة وقول قمت اصلى ركعتين علبشان اثبتها يعنى بكتير نصف ساعة يسيدى قول ساعة اهم حاجة انها تثبت مدما نويت حفظ وحفظ قراءن بذات انسا الكروتة دى خالص دة كتاب ربنا

4-انا عن نفسى حبلغكم بطريقة الى كنت ماشية بيها ودلوقتى داخلة على الجزء التانى ان شاء الله وفى افكار غيرها كتير وهو انى اصلى الفجر وافطر فطار خفيف كدة وابداء من الساعة 5 لحد الساعة 10 الوقت دة كل يوم مخصص لكدة بس طب اشمعنا الوقت دةىة حقولكم اولا الوقت دة قدرة على الحفظ تحفة والى بيذاكر عارف اكيد تانى حاجة بتاخد ثواب حجة وعمرة صليت الفجر وبتذكر الله وما حله من ذكر يلا مبروك عليك دة غير ان البيت اغلبه بيكون نايم لحد حيقولى هاتى كذا ولا ودى كذا يعنى تركيز تام وهو الصبحية كدة والبركة فى البكور الجزاء حسبته فى بالضبط 10 صفح يعنى 20 وجه انا كنت حاسبه ان ىالوجه ياخد نصف ساعة يعنى فى الخمس ساعات حاخد 5 صفح بنصف جزء تخيلو يعنىفى يويمن جزء كامل

5-فى ناس تانيةى مش بتحب تعقد مدة طويلة او مش بتتستحمل فى فكرة تانية هو اننك ممكن تتحد بعد كل صلاة تاخد صفحة يعنى اخر اليوم برضه حتلاقى نفسك مخلص نصف جزء

6- واحب انواه ان اانا بقول الصفح كمثال وكل واحد وقدراه اقل اكتر المهم المووووووووووووواظبة

7-نيجى بقا على حاجة مهمة قوى ودى بجد فدتنى جدا يفضل لو انت ان شاء الله مثلا بكرة حتحفظ الجزء اولا مثلا يفضل ان قبيلها بيوم او اقبل متحفظ تقراء التفسير بتاعها وياريت لو كان مسموع انا عن نفسى الشيخ الشعراوى تحفة بجد وتفسيره مشاء الله علشان لما تقراها تبقى فاهم ويا حبذا لو بتقرا من الكمبيوتر ومعانى المفردات موجودة دى حاجة وبعد كدة بقا قبل متنام تشغل صوت مقرءا بلجزاء الى قريته وتسمعه قبل متنام كدة مبروك عليك عمرك محتنسى ابدا انش شاء الله

8- وفى النهاية ياريت لو جتلتك فرصة تروح لجامع او لحد بيحفظ دة حيساعدك كتير وانك كمان تقرا ان فوايد الحفظ وثوابه علشان تدعم هدفك اكتر دى يعنى بعد الافكار الى حبيت اشارك بيها واتمنى نستفاد منها

9-احب اقول حاجة صغنونة الكلام دة اوغيره اتقال خلاص يعنى لا حيبقى حجة ليك او عليك ففكر عايز تقراه وتقلبه وتكتفى اك تسمع عن حملات حفزظ القرالءن وانت حاقد مبتعملش شئ ولا حتى بتجرب يبقى حجة عليك وحتتحااسب عليها ولو بدت وشاركت وحاولت ان شاء الله حتبقى حجة ليك وافتكر كتاب الله يستاهل مناا انا نحاول ومنطنش ويارب عنا كلنا على حفظه يارب اللهم امين
[/
NTER]

آخر تعديل بواسطة مريم السباعى. ، 15-07-2012 الساعة 02:52 AM
قديم 15-07-2012, 02:55 AM
عضو متألق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة h.a.k مشاهدة المشاركة
جزاكم الله خيرا علي الفكره

بس فيه حاجه مهمه جدا لازم ناخد بالنا منها

وهي انو مهم جدا ان الواحد يحفظ مع شيخ علشان يحفظو صح

لان الواحد لما بيحفظ غلط الحفظ ده بيثبت في مخو وبيبقي صعب يغيرو
دة صحيح وياريت لو حد قدر يعمل كدة تمام قوى ولو مقدرش فى المصحف المحفظ للحصرى اكثر من رائع والناس الى بتزهق من النت احنا وضعنا قدر معقول صفحتين بس علشن برضه الواحد لو بيحظ على الكمبيوتر ميزهقش
شكرا على مشاركتم جميعا
[/
NTER]
قديم 15-07-2012, 05:54 AM
عضو متألق

عايززززززززززززززززززززززززززين رجالة وبنات رجالة مستنياكو عايزين نشارك لجل ربك ما يبارك
[/
NTER]
قديم 15-07-2012, 10:13 AM
الصورة الرمزية هالة محمد 2
هالة محمد 2 هالة محمد 2 غير متواجد حالياً
عضو متألق

هالة محمد 2 is on a distinguished road

اولا هو الموضوع دا بجد اجمل موضوع ولو داومنا علية بجد هنكون استغلينا الاجازة الاستغلال الامثل وبجد موضوعك جميل والافكار جميلة جدا بس اهم حاجة نداوم يعنى الى هيشارك فى الموضوع يداوم مش يوم ويستكت كدا انا عن نفسى بدا من اول ما اعملت الموضوع بس معلش محدش هيقدر يحفظ دلوقتى لان عارفة طبعا قلق النتيجة والتنسيق احنا هنحدد نبدا حفظ بجد من بعد التنسيق نكون كلنا فاضين مفيش حاجة معانا
وطريقة دى حلوا اننا نحفظ وندخل نقرا التفسير علشان نفهم كلام ربنا مش مجرد حفظ وخلاص
وممكن كمان نعمل موضوع خاص بالتفسير علشان يسهل على الكل

العلامات المرجعية