اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > الكليات الأدبية والتربوية > كليـة الحقوق

كليـة الحقوق كليات الحقوق للجامعات المصرية

قديم 19-09-2012, 03:19 PM
salma tiger salma tiger غير متواجد حالياً
عضو جديد

salma tiger is on a distinguished road
Exclamation ارجوا الاهتماااااااااااااااااااااااااااااام رجاءاااا

يا جماااعة انا عاوزة حد يفيدنى ضرورى دلوقتى انا جبت مجموع فى الثانوى 97% ادبى ,وانا فى محافظة المنوفية فالكليات الى كانت قدامى هى تربية وحقوق وتجارة واداب الخ.......المهم سمعت ان مستقبل تجارة انجلش حلو فاقدمت واتقبلت فيها خلاص ولسة النتيجة طالعة س لسة مقدمتش , ولما روحت المجمع وكدة عفت ان فى عندنا حقوق انجلش ودى كانت معلومة جديدة بالنسبة ليا فابقيت فى حيرة شديدة ووالدى بيقنعنى انى احول حقوق انجلش لانه بيفضل مستقبلها وانا كنت داخلة تجارة انجلش رغ انى مش بحب الرياضة بس قلت هتعب شويا وهاكتهد فهل يا ترى الحقوق انجلش افضل ليا انا عاوزة اعرف كل شىء عنها وهل مستقبلها للبنات حلو ولا لا وشغلها مضمون فعلا زى ما بيقولوا وايه نظام دراستها وكدة وهل هى تتساوى فى اصعوبة مع تجارة ولا اصعب فياريت حد يرد عليا وارجوكم اهتموا بالموضوع وللعلم فرصة التحويللا قدامى 3 ايام فقط فا عاوزة اخد القرار الصح
قديم 19-09-2012, 03:41 PM
الصورة الرمزية The king Boy
The king Boy The king Boy غير متواجد حالياً
عضو خبير

The king Boy is on a distinguished road

ان شاء الله كل حاجة عايزة تعرفيها هقولهالك بالليل بس ارجع النت لاني مش هعرف اشرح دلوقتي تابعي الموضوع وان شاء الله تاخدي القرار المناسب

قديم 19-09-2012, 03:53 PM
عضو جديد

شكرا جزيلا واسفة على الاذعاج بس ارجو الاهتمام لانى فعلا بحاجة الى مساعدة
قديم 20-09-2012, 01:01 AM
عضو خبير

بصي انا كنت في حيرة جامدة جدا بين تجارة انجليزي وحقوق انجليزي بس عايز اقولك لو انتي مش حابة مجال التجارة متدخليش لاني اول خطوة في الطريق الصح حب المجال تمام لو هتتكلمي على مجال الشغل فمجالات الشغل كتيرة جدا جدا وتعالي ندي الامثلة لو حاجة حكومية او تبع الدولة فعندك السلك الدبلوماسي والسفارات وعندك النيابة الادارية ومجلس الدولة وغيره وعندك الشركات او البنوك الاجنبية وعندك المكاتب الدولية وعايز اقولك مفيش حتة في البلد مفهاش شئون قانونية فالقانون حلو و ممتع بس عايز انبهك لحاجة لو عايزة تشتغلي في مكان كويس ويبقى ليكي مستقبل لازم تحطي في دماغك انك هتدخلي مرحلة جديدة عايزة مجهود ولازم تكوني متميزة اسمعي للدكتور كويس اوي وذاكري واجتهدي وهتنولي وغير كده لو هنتكلم على حقوق انجليزي فكبيرهم كل سنة بيتخرج بتاع 2500 واحد بالكتير في كل الجامعات لكن لو تجارة انجليزي حتى شوفي كام الف بيتخرجواده عين شمس لوحدها السنادي 1500 غير بقيت الجامعات والخاص وغيره فالبلد كلها تجارة وغير كل ده انتي ممكن لو اتخرجتي من حقوق لو عايزة تاخدي تجارة انجليزي في اي جامعة اجنبية تقدري لكن الحقوق مفيش منها خاص يعني انا بصراحة شايف الي في حقوق انجليزي عنده المجالات مفتوحة جدا قدامه وفيه حاجة تانية هتلاقي ناس كانت كارهة الكلية عايز اقولك اي حد دخل حاجة مش حاببها مهما كانت الكلية مميزة فمش هتعجبه لانها مش رغبته وانا بقالي اسبوع اهو في الكلية وبصراحة عجباني جدا وكل يوم بقتنع بيها زيادة

قديم 20-09-2012, 01:09 AM
عضو خبير

حاجة تانية استخيري ربنا وفكري كويس وشوفي نفسك في المجالين وفي الدراستين وشوفي تفضلي ايه وبعد الاستخارة اسألي كويس وفكري وقرري وعايز اقولك تقريبا القانون منطق لو درستي فلسفة ومنطق ودرستي قانون هتحسي الاتنين نفس الفكر

قديم 20-09-2012, 02:12 AM
عضو جديد

شكرا ليك بس انل محتارة جدا وخايفة وبسال كتيير كل واحد بيقولى رد مختلف وبحتار بزيادة وفى بيقولى تجارة عددها كتييير وغير الى بيتخرجوا من تجارة عربى بيشتغلوا بردو وليهم مجاال بس انا عاوزة اعرف هل الدراسة صعبة اوى ولا عادى هامشى فيها وهل مستقبلها مضمون للبنات ولا لا وهل شغلها خارج مصر بس زى ما سمعت ولا ايه؟؟؟ وايه المميزات الى فيها عن تجارة يعنى ايه الى بيميزها عنها وللعلم انا داخلة تجارة عشان دى الى كانت قصادى بعد لما والدر رفض موضوع سفرى للقاهرة عشان السن او غيره فسالت وقالولى دى الافضل وللعلم انا مش بحب الرياضة بس قالولى مجالها حلو وهاتفهمى وانا من النوع الى بفهم يعنى هامشى بالمذاكرة بس لما عرت ان فى حقوق انجلش عندنا فى المنوية بدات تلفت نظرى وكمان عددها قليل جدا فعاوزة اعرف ايه الافضل ومش عارفة والله انا خلاص فى حيرة جامدة جدا ومقميش فرصة للتحويل لحد يوم الاتنين فقط.....انا اسفة على الاطالة بس ارجو الرد والاهتممام واسفة على ازعاجك
قديم 20-09-2012, 02:15 AM
عضو جديد

واسفة تانى بس انا سمعت ان حفظها صعب وتقيلل ومش اى حد يعرف يجيب تقدير فيها واصحابى بيقولولى انها كووسة وكدة هل داه صحيح ولا ايه يعنى الدكاترة بيدوا تقديرات لابناء الناس المهمة بس ولا ايه
قديم 20-09-2012, 02:23 AM
عضو خبير

بصي عايزين نتفق على كام حاجة في الاول اول حاجة موضوع الشغل الشغل ده بتاع ربنا ورزق يعني مفيش حاجة اسمها مضمون يعني انتي دلوقتي ضامنة تطلعي من تجارة تشتغلي لكن عايز اوضح نقطة تجارة دلوقتي في كل حتة وفي كل مكان الاهم اني ابقى مبدع في شغلي بمعنى حطي نفسك مكان صاحب شركة وعامل اعلان لوظيفة هيتقدمله ناس كتير طب هو بقى هيختار بينهم بناء على ايه اكيد فيه معايير منها اللغة ومنها كفائة العمل ومنها تقديره فهيبتدي يفاضل ما بين المتقدمين على الاساس او المعايير ال حاطتها تمام والبنات ليهم نيابة ادارية وطبعا شغل النيابة شغل جامد وانا قبل ما اكمل هسالك سؤال انتي كنتي ادبي كنتي بتعملي ايه في التاريخ و الفلسفة وعلم النفس ؟

قديم 20-09-2012, 02:30 AM
عضو خبير

وبعدين انتي متاكدة ان ينفع تحولي لان التنسيق الداخلي بيقفل بدري فهل انتي سالتي في شئون حقوق على امكانية تحويلك لحقوق انجليزي

قديم 20-09-2012, 02:38 AM
عضو جديد

ايوة انا سالت وقالولى التحويل اخره يوم الاتنين وهيتقفل وهاسحب الملف بى 300 جنيه وشية اجراءات وخلاص..التاريخ انا جايبة 50 وعلم النفس 50 والفلسفة 49 ,وعاوزة استفسر على موضوع التقديرات وكدة ..انت مرجحلى ايه اكتر انا مخى شغاال وممكن امشى ان شاء الله فى المجالين بس اما بدور على الافضل بس دلوقتى ليا ايه انا سهرانة لحد دلوقتى وورايا جامعة الصبح من الحيرة والله واسفة انى بزعجك ...
قديم 20-09-2012, 02:42 AM
عضو خبير

انا اقصد المواد ديه كنتي بتقعدي تحفظيها وتاخديقت فيها ولا كنتي بتذاكريها ازاي وانا كمان والله عندي جامعة الصبح بس اخلص معاكي الاول

قديم 20-09-2012, 02:46 AM
عضو جديد

انا التاريخ كان تاعبنى شويا وداه الطبيعى بس انا كويسة فى الحفظ مش وحشة...وعلم النفس مخدتش فيه درس اصلا وذاكرته انا الصفحة مثلا تاخد منى ربع ساعة حسب الصعوبة وكدة والفلسفة خدت اخر شهر بس فيها وانا الى بيتعبنى فى الحفظ انى لازم احفظ زى الى مكتوب بظبط بس ....
قديم 20-09-2012, 02:51 AM
عضو خبير

طيب تمام الي عايز اقوله بقى من على لسان دكاترة واحد قالنا انتوا قدامي سواسية ميفرقش ابن وزير من غفير ده واحد والتاني قال ان الي بيوقع الطلبة انها تقعد تحكي ومتجبش اجابة السؤال وغيره قالوه بس انا قابلت النهاردة واحد اهله عاديين وجايب تقدير جيد جدا ولو التقدير صعب فهو صعب على الدفعة كلها والنيابة بتاخد حد ادنى جيد والحاجة التانية ان القانون اجزاء كتير منه فهم يعني لو استوعبتي المادة بمخك هتشرحي باسلوبك

قديم 20-09-2012, 02:54 AM
عضو خبير

اه وفيه دكاترة مش عايزة كل حاجة بالنص يعني طالما انتي بتفهمي خلاص انتي ممكن تكتبي باسلوبك وانتي قدرتك في المواد الادبية كويسة جدا ما شاء الله وانا لحد دلوقتي شايف المواد جميلة اي نعم انا لسه في الاول بس بيبان برضو انتي بتلاقي ناس خارجة من كليات مختلفة بيقولوا احنا مش فاهمين حاجة

قديم 20-09-2012, 02:55 AM
عضو جديد

يعنى منعاش هم موضوع التقديرات والكلام داه يعنى بمجهودى هوصل للى انا عاوزاه ..طب حضرتك شايف ايه الاحسن بما انك مريت بنفس موقفى وايه الى شجعك على دخول حقوق انجلش بدلا من تجارة انجلش مع ان العدد الاكبر بيدخلها ؟؟ واسفة بجد على الاطالة

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
ارجو الرد لاهمية الموضوع