اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القرية الذكية > شروحات الحاسب و المحمول

شروحات الحاسب و المحمول (ممنوع وضع مواد خاضعة لحقوق النشر)

قديم 05-02-2009, 09:28 PM
mohamed_khalifa mohamed_khalifa غير متواجد حالياً
عضو جديد

mohamed_khalifa is on a distinguished road
Exclamation لو سمحت

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
لو سمحت أريد المساعدة في كيفية وضع هاردين ساتا واح مستر والثاني أسليف رغم من محاولاتي الكثيرة في تركيبهما وكيفية تركيب الجمبز الخاص بهما وشكرً جزيلاً
قديم 05-02-2009, 11:39 PM
الصورة الرمزية momo momo
momo momo momo momo غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

momo momo is on a distinguished road
Icon114

بص الهاردات الساتة ما بيكون فيها مستر و اسلاف عن طريق الجمبر ولكن انت بتحدد انت عايز مين يكون الاساسى ودة مش شاشة البوت ودة تدخل عليها اول ما تشغل الجهاز تدوس على زرار Deiete او حسب النظام الى عندك اعرف كويس ازاى تدخل على البوت و بعد كدة حدد شاشة بوت وتحدد اية الى يبوت الاول يعنى الاول السى دى او الدى فى دى و بعد كدة الهارد الى علية نسخة الوندز الى انت عايز تشتغل عليها و بعد كدة الهارد التانى وبعد ما تحدد البوت تدوس F10علشان يحفظ و بعد كدة بيعمل رستارت وخلاص كدة يارب اكون وضحت ليك وفهمت منى و على فكرة انا مركب عندى 3 هاردات ساتة و 3 عليهم وندز وبراحتى انا احيانا بدخل من الهارد الاول و احيانا من التانى و احيانا من التالت و لو الموضوع مش واضح ليكى قلى و انا احول ابسطهولك اوك
قديم 09-02-2009, 12:02 AM
mohamed_khalifa mohamed_khalifa غير متواجد حالياً
عضو جديد

mohamed_khalifa is on a distinguished road
Icon4

شكراً جداً على ردك بس ممكن توضحلي أكتر طرق تركيب الجمبرز لأنها صعبه شويه معايا دا غير ان لما بركب الهارد مش بيقرأ عشان أغشل عليه من صفحة البيوس ولك جزيل الشكر
قديم 09-02-2009, 02:25 PM
الصورة الرمزية momo momo
momo momo momo momo غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

momo momo is on a distinguished road
Thumbs up

يا اخى زى ما قلتلك الهاردات الساتة ما بيتركب ليها جمبرز هو مكان الجمبرز موجود بفعل بس ما بتركب فية اى شيى و بعد ما توصل الهاردات بتعتك بتحدد من شاشة البوت انت عايز مين يبوت قبل التانى شاشة البوت بتدخل عليها اول ما الجهاز يشتغل بضغط على زر Delete وبعد كدة بتختار البوت و دة بتختلف من ماذر بورد الى اخر و حدد انت عايز تبوت من فين اوك

العلامات المرجعية