اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإداري > أرشيف المنتدى

أرشيف المنتدى هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 19-06-2011, 06:51 AM
khalid2222 khalid2222 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

khalid2222 is on a distinguished road
افتراضي الي كل من يشتكي من الغش

السلام عليكم ورحمة الله وبركاورة ته

اولا هناك نقطة لا اختلاف عليها وهي انه لا يوجد احد هنا يحب الغش..........

ولكن هناك عدة نقاط قد نسوها

اولا انه لا يمكن القول بأن جميع المراقبين سيستطيعون ان يمنعوا الغش من المدارس هذا العام فهم لديهم عدة اسباب
1-- حرام اني امنعهم لأن دول ناس جت علي ايامهم ثورة منعتهم من المذاكرة لمدة شهرين

2--لو ما سمحتش بالغش ممكن اي طالب يتربص بي خارج المدرسة في ظل الانفلات الامني وانا لدي اولاد ملتزمون مني

3--كده كده دي اخر سنة ليهم وما جتش علي ديه يعني

4--جميع اللجان بها غش ولو حصلت اني ما غششتش الطلاب هيحصل هرج ومرج وبلطجة

**************وجميع هذه الاسباب منطقية فعلا*************

ثانيا :للي بيقولوا انهم يشتكوا للوزير فالوزير عارف ده كله .......

لأن مش معقول الوزير نايم يعني........وهو أكيد متابع ...

ومن تابع قرارات الوزير قبل الامتحانات سيجد انه يعلم ان هناك غش

1---انه لن يزور المدارس هو او اي مسئول

2---انه اعطي اوامر للمراقبين بعدم التضييق علي الطلاب

3--- عندما اتصل الناس لكي يشتكوا من الغش الجماعي رد عليهم بأن هذا الخط مخصص للابلاغ عن البلطجة فقط

4---ذكر للمراقبين الابتعاد عن كل ما يضايق الطلاب

وغيرها من القرارت

واخيرا ان رؤساء اللجان ودي انا شفتها بنفسي هما اللي بيوصوا المراقبين بأنهم يسمحوا بالغش

***************ممكن تكون الاسباب الخاصة بالوزير عادية ولكن لو جمعتهم مع بعض هتفهم قصدي *******

سؤال ليك انتا : ايه مشكلتك مع الغش

1--انه بيساوي الطالب المذاكر مع الطالب الغير مذاكر

2--ان انا تعبت طول السنة وييجي في الاخر واحد مش عارف يكتب اسمه وياخد علي الجاهز

3--ان التنسيق هيرتفع

*************انا عن نفسي معاك في ده كله بس انتا ما فكرتش ان ممكن الغش ده يكون ربنا خلاه يحصل السنادي لتعويض المظلومين من العام الماضي************

وممكن يكون فيه طلبة كتير كانوا هينتحروا لو لم يكن هناك غش لان مجاميعهم مش هتدخلهم حتي{كلية زبالة قسم اكياس بلاستيك}

و ممكن يكون واحد ذاكر السنة اللي فاتت وجاب درجة وحشة في الامتحان وده اثر عليه السنادي وخلاه ميذاكرش {وهذا ليس خطأه هذا خطأ النظام التعليمي}

وبالنسبة لان التنسيق هيرتفع فده حاجة غلط لان اغلب المجاميع متدنية ومجاميع هذا العام لن تغير كثيرا مع واحد مجموعه كان قليل اساسا

واخر حاجة :ان الامتحانات خلاص قربت تخلص عايزهم مثلا يصححوا اللي حصل بعد الامتحانات

لو رتبت الموضوع ده كله يبقي مفيش حل لمنع الغش في المدارس الا بعدة خطوات مستحيلة

1-- ان تقوم بطمأنة جميع المراقبين بانه لن يحدث اي اعمال ***

2--ان تراقب جميع اللجان لكي تتأكد انه لن يحدث غش {يعني مش معقول يبقي لجنة واحدة مابتغشش ومصر كلها بتغش}

3-- ان تضع قوات شرطة وجيش عند كل المدارس {وهذا لم يحدث بل تم وضعهم عند المدارس المهمة فقط او الواضحة للصحفيين}

4--عمل خطة امنيه محكمة وتوزيعها علي جميع المدارس والتنسيق مع الوزارة والجيش والشرطة

5--ان تقنع جميع الطلاب بالهدوء عندما يجدوا اللجان بها رقابة شديدة علي الطلبة ولا يثيروا الشغب

************واستحالة هذه الخطوات انها مش ممكن تتعمل في 9 ايام

يبقي ريح نفسك وما تشغلش بالك وماتشغلناش معاك لانك ممكن تكون ذاكرت طول السنة وتلاقي نقطة تايهة عن بالك وتاخدها من واحد تاني
قديم 19-06-2011, 12:06 PM
abdo 3sr abdo 3sr غير متواجد حالياً
عضو جديد

abdo 3sr is on a distinguished road

والله العظيم عين العقل

قديم 19-06-2011, 03:50 PM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdo 3sr مشاهدة المشاركة
والله العظيم عين العقل

شكرا جدا يا معلم انت اللي فهمت قصدي من الموضوع

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اشرف الالفي مشاهدة المشاركة
حضرتك بتتكلم كأن جميع المدارس واللجان فيها غش

طب انا دلوقتي لجنة نااااااااااااااااااااااار واللجنة اللي جنبي عنب

هل يتساوى مجهود طـــــــــــــالب وحيد بمجهود لجنة كاملة

ياريت نساوي يانعيش عيشه فل يا

ييجوا الغرب يطردونا

وعجبي

علي فكرة كلامك بيقول انك ما بصتش حتي للموضوع وانك بصيت للعنوان بس لانك لو كنتي قرأت كنت ستجد اني كاتب النص في الاسطر النهائية { ان تراقب جميع اللجان لكي تتأكد انه لن يحدث غش {يعني مش معقول يبقي لجنة واحدة مابتغشش ومصر كلها بتغش}}

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المياة مشاهدة المشاركة
لا تعليق
من ترك شيئا لله عوضه الله خيرا منه
اتقي الله وهو يكون جنبك ويغنيك عن كل البشر
ومن يتقي الله يجعل له مخرجا
صراحة كنت أنوي أن أعلق على كل نقطة ذكرتها ولكن معذرة فكلامك ليس منطقيا
تقبل مروري
طالبة في الصف الثالث الثانوي ترفض الغش

اختي لمياء شكرا لردك ولكن ان كان كلامي غير منطقي بالنسبة لك فهذا لانك لم تفهميه {معذرة طبعا}

اقرأي كل كلمة وانتي هتلاقي ان انا في الموضوع ده كاتب كل وجهات النظر مش وجهة نظري الخاصة وجايب رد علي كل حاجة

تقبلي تحياتي ولو حبيتي تعلقي براحتك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منال شادى مشاهدة المشاركة
اولا مينفعش نذكر ان ربنا بيعوض اللى اتظلمو دى لان ربنا مبيرضاش بالظلم و الغش ابدا و بعدين حضرتك بتتكلم عن الصف الثالث و مجبتش سيرة عن الصف الثانى اللى من شهر 8 قلق و خوف و مذاكرة و سهر حتى ايام الثورة و فى الاخر نتساوى باللى معملوش ربع اللى احنل عملناه حضرتك ده يرضيك او تقبلو على اى حد ؟؟؟؟ فيه ايه اكتر من ان بنت تطلع مترجم فورى فى لجنة اللغة الانجليزية و تحل الامتحان كلو صح و بنت جنبها حلت بدل الكتاب الف و بتذاكر طول السنة و تحل الكتب المدرسية كذا مرة و فى الاخر تيجى كلمة فى الامتحان متعرفهاش فتنقص و اللى بتغش تجيب النهاية و نفسى اعرف بيجرى ايه فى عروق الملاحظين اللى يسمحو بحاجة زى كده ؟ و بجد مش هقول غير حسبى الله و نعم الوكيل و ربنا اسمو العدل و عمرو ما هيسيب اللى بيغش يفلت بجريمتو
اختي منال
لو لاحظتي فانا ضد مبدأ الغش من اساسه ولكني ذكرت الاسباب التي لا يمكن منع الغش بسببها وليس تحيزا للغش

وعلي فكرة وانا في تانية اللجنة كانت {اوبن بوك } بس ان اللي مرضيتش اغش كلمة لاني عارف ان ده حرام

ولكن هذا العام فالظروف مختلفة وانا عن نفسي كنت في الثورة من اول يوم يعني ضاع علييا فترة كبيرة ده بالاضافة الي فترة الانفلات الامني اللي بعديها

انتي ممكن متفهميش قصدي لانك بنت ولكن لو عندك اخ نزل وقف في اللجان الشعبية هتعرفي ضاع منه قد ايه

{ربنا معاكوا ان شاء الله وتجيبي المجموع اللي انتي عايزاه في تانية } لان اصعب سنة في حياتي كانت تانية ثانوي

وأتمني ان كلمة حسبي الله ونعم الوكيل متكونيش قصداني انا بيها لاني مجرد عارض لفكرة

شكرا لكل المحترمين اللي ردوا عليا لانهم بجد والله اسلوبهم محترم جدا {ما عدا عصام 112 ان هاعتبره مردش اساسا}

منتظر تعليقاتكم
قديم 19-06-2011, 12:25 PM
الصورة الرمزية اشرف الالفي
اشرف الالفي اشرف الالفي غير متواجد حالياً
طالب بالمرحلة الثانوية

اشرف الالفي is on a distinguished road

حضرتك بتتكلم كأن جميع المدارس واللجان فيها غش

طب انا دلوقتي لجنة نااااااااااااااااااااااار واللجنة اللي جنبي عنب

هل يتساوى مجهود طـــــــــــــالب وحيد بمجهود لجنة كاملة

ياريت نساوي يانعيش عيشه فل يا

ييجوا الغرب يطردونا

وعجبي
قديم 19-06-2011, 12:45 PM
الصورة الرمزية المياة
المياة المياة غير متواجد حالياً
طالبة بالصف الثالث الثانوى

المياة is on a distinguished road

لا تعليق
من ترك شيئا لله عوضه الله خيرا منه
اتقي الله وهو يكون جنبك ويغنيك عن كل البشر
ومن يتقي الله يجعل له مخرجا
صراحة كنت أنوي أن أعلق على كل نقطة ذكرتها ولكن معذرة فكلامك ليس منطقيا
تقبل مروري
طالبة في الصف الثالث الثانوي ترفض الغش
قديم 19-06-2011, 01:01 PM
الصورة الرمزية منال شادى
منال شادى منال شادى غير متواجد حالياً
عضو جديد

منال شادى is on a distinguished road

اولا مينفعش نذكر ان ربنا بيعوض اللى اتظلمو دى لان ربنا مبيرضاش بالظلم و الغش ابدا و بعدين حضرتك بتتكلم عن الصف الثالث و مجبتش سيرة عن الصف الثانى اللى من شهر 8 قلق و خوف و مذاكرة و سهر حتى ايام الثورة و فى الاخر نتساوى باللى معملوش ربع اللى احنل عملناه حضرتك ده يرضيك او تقبلو على اى حد ؟؟؟؟ فيه ايه اكتر من ان بنت تطلع مترجم فورى فى لجنة اللغة الانجليزية و تحل الامتحان كلو صح و بنت جنبها حلت بدل الكتاب الف و بتذاكر طول السنة و تحل الكتب المدرسية كذا مرة و فى الاخر تيجى كلمة فى الامتحان متعرفهاش فتنقص و اللى بتغش تجيب النهاية و نفسى اعرف بيجرى ايه فى عروق الملاحظين اللى يسمحو بحاجة زى كده ؟ و بجد مش هقول غير حسبى الله و نعم الوكيل و ربنا اسمو العدل و عمرو ما هيسيب اللى بيغش يفلت بجريمتو
قديم 19-06-2011, 04:49 PM
الصورة الرمزية المياة
المياة المياة غير متواجد حالياً
طالبة بالصف الثالث الثانوى

المياة is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khalid2222 مشاهدة المشاركة

اولا انه لا يمكن القول بأن جميع المراقبين سيستطيعون ان يمنعوا الغش من المدارس هذا العام فهم لديهم عدة اسباب
1-- حرام اني امنعهم لأن دول ناس جت علي ايامهم ثورة منعتهم من المذاكرة لمدة شهرين
الثورة جت على الكل وما جتش على واحد فقط
2--لو ما سمحتش بالغش ممكن اي طالب يتربص بي خارج المدرسة في ظل الانفلات الامني وانا لدي اولاد ملتزمون مني
والجيش اللي واقف قدام المدرسة طرطور ؟!!!!!!!!!!!!!!
بمعنى أيه ؟ (ختامه مسك يعني)
ليس جميعها ففي الوقت الذي كانت اللجنة التي بجانبي يدخل إليهم مدرس المادة ليملي عليهم الاجابات كانت لجنتي مشدودة جدا ويمنع فيها أي حركة

ما وجه المنطق؟

ده لأن زيارته توتر الطلبة فأنا كنت في مدرسة أم الأبطال وهي أحد المدارس التي يزورها الوزير كل سنة في أول أيام الامتحانات وكانوا يقلبون الدنيا رأسا على عقب قبل زيارة الوزير مما ضيع علينا الكثير من الوقت
لم أسمع بشأن هذا الكلام
3--- عندما اتصل الناس لكي يشتكوا من الغش الجماعي رد عليهم بأن هذا الخط مخصص للابلاغ عن البلطجة فقط
أنا اتصلت وقالوا لي أنهم سيحاولون التصرف وكذلك اشتكيت من اللخبطة في اللجنة ومحدش قالي الكلام ده
أظنه يقصد الاتهاض وليس أن يتركوا لهم اللجنة كما يشاءون هذا بالاضافة لأني لم أسمع بهذا الكلام
وغيرها من القرارت

واخيرا ان رؤساء اللجان ودي انا شفتها بنفسي هما اللي بيوصوا المراقبين بأنهم يسمحوا بالغش
كنت تعالى شوف رئيس اللجان عندنا

***************ممكن تكون الاسباب الخاصة بالوزير عادية ولكن لو جمعتهم مع بعض هتفهم قصدي *******

3--ان التنسيق هيرتفع

4-أنه حرام

*************انا عن نفسي معاك في ده كله بس انتا ما فكرتش ان ممكن الغش ده يكون ربنا خلاه يحصل السنادي لتعويض المظلومين من العام الماضي************
عمر مايكون الحرام تعويض عن الظلم كما أنه سيعوض المظلومين وغير المظلومين
وممكن يكون فيه طلبة كتير كانوا هينتحروا لو لم يكن هناك غش لان مجاميعهم مش هتدخلهم حتي{كلية زبالة قسم اكياس بلاستيك}
الغاية لا تبرر الوسيلة
و ممكن يكون واحد ذاكر السنة اللي فاتت وجاب درجة وحشة في الامتحان وده اثر عليه السنادي وخلاه ميذاكرش {وهذا ليس خطأه هذا خطأ النظام التعليمي}
وهو كذلك هذا ما حدث معي بالفعل ولكني إذا جاءت الاجابة إلي وأنا لم أكن أعرفها لا أكتبها والحمد لله نجاح بمجهودي أفضل عندي بكثير من تفوق بمجهود غيري
وبالنسبة لان التنسيق هيرتفع فده حاجة غلط لان اغلب المجاميع متدنية ومجاميع هذا العام لن تغير كثيرا مع واحد مجموعه كان قليل اساسا
الله أعلم بهذا فأنا لا أدعي الغيب

واخر حاجة :ان الامتحانات خلاص قربت تخلص عايزهم مثلا يصححوا اللي حصل بعد الامتحانات
لا يا أخي أنا إلى الآن لم أمتحن سوى مادتين ولو حتى على أخر يوم سنظل نطالب بالعدل

غير مستحيل عندنا شارع الهرم متأمن جيش وشرطة ولجان شعبية وإن لم يكن أمنا لكان الأولى بنا نحن معشر البنات ألا نذهب إلى الامتحانات ونقول إن الطريق غير آمن
2--ان تراقب جميع اللجان لكي تتأكد انه لن يحدث غش {يعني مش معقول يبقي لجنة واحدة مابتغشش ومصر كلها بتغش}
لو فضلنا نقول كده يبقى عمر ما في حاجة هتتغير ودي نفس الشماعة اللي علقنا عليها في صبرنا على حكم مبارك لو كل واحد بدأ من نفسه أكيد الأمور هتتغير
3-- ان تضع قوات شرطة وجيش عند كل المدارس {وهذا لم يحدث بل تم وضعهم عند المدارس المهمة فقط او الواضحة للصحفيين}
خطأ جميع مدارس شارع الهرم مأمنه وأنا بمتحن في مدرسة ابتدائي مغمورة وغير ظاهرة ومع ذلك مأمنه جيدا
4--عمل خطة امنيه محكمة وتوزيعها علي جميع المدارس والتنسيق مع الوزارة والجيش والشرطة
لم أفهم شيئا هل نحن ذاهبون للامتحان أم داخلون على حرب
5--ان تقنع جميع الطلاب بالهدوء عندما يجدوا اللجان بها رقابة شديدة علي الطلبة ولا يثيروا الشغب
القوانين هي القوانين مهما فعلوا المراقب بيده سلطه ومن حقه استخدامها سواء اقتنع الطلبة أم لا

9 أيام اللي هم 3 شهور من بعد الثورة !!!!!

يبقي ريح نفسك وما تشغلش بالك وماتشغلناش معاك لانك ممكن تكون ذاكرت طول السنة وتلاقي نقطة تايهة عن بالك وتاخدها من واحد تاني
لأ معلش بقى أنا رخمة وعايزة أسيبها فاضيه
ما طول عمرنا بتوقف حاجات في طريقنا وما بنغشش أيه اللي جد يعني
أنا إن قلت أن كلامك ليس منطقيا فهذا ليس لعدم فهمي للموضوع
ولكن لأن كلامك دعى للتخلي عن القيم والمبادئ وهذا أمر غير مقبول
تقبل مروري مرة ثانية
قديم 19-06-2011, 05:57 PM
عضو نشيط

ألسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الرد

الثورة جت على الكل وما جتش على واحد فقط
انا معاكي في ديه بس في ناس ما اهتمتش بمستقبل بلدها وقعدت تذاكر الفترة ديه وفيه ناس اهتمت

والجيش اللي واقف قدام المدرسة طرطور ؟!!!!!!!!!!!!!!
غير مستحيل عندنا شارع الهرم متأمن جيش وشرطة ولجان شعبية وإن لم يكن أمنا لكان الأولى بنا نحن معشر البنات ألا نذهب إلى الامتحانات ونقول إن الطريق غير آمن

مش معني ان الجيش واقف عندكم انه يكون واقف في كل حته وانا قلت في الموضوع ان الجيش واقف في المناظق الواضحة للصحفيين حتي يقول ان فيه جيش بيحرس ولكن الواقع غير ذلك في مناطق كثيرة مثلا عند مدرستي اول يومين كانوا اثنين عساكر كل واحد منهم عنده كرش 5 متر قدام يعني ما يعرفش يجري لو بلطجية جم ولا يعمل حاجة

ليس جميعها ففي الوقت الذي كانت اللجنة التي بجانبي يدخل إليهم مدرس المادة ليملي عليهم الاجابات كانت لجنتي مشدودة جدا ويمنع فيها أي حركة

يا اختي لو قرأتي الموضوع جيدا فستجدي انني قلت بانه لا ينفع ان يكون هناك لجان بها غش وتتساوي مع لجان ماسكة لان ده ظلم

وقلت يا يسيبوا كله يا يمسكوا كله .....

وانتي قلتي بنفسك يعني ما انتي كده كده هتتساوي مع اللجنة اللي بجوارك وغيرهم فهيا جت يعني علي لجنتكم

لم أسمع بشأن هذا الكلام
ممكن تكوني ما قريتيهاش لكن والله جت في الجرائد ونصحهم ايضا بعدم استعراض القوة وعدم تهديد التلاميذ بالاجرائات القانونية والبعد عن كل ما يثير الشغب وضيق التلاميذ

أنا اتصلت وقالوا لي أنهم سيحاولون التصرف وكذلك اشتكيت من اللخبطة في اللجنة ومحدش قالي الكلام ده*

هل اتخذوا اي اجراء او قاموا بحل المشكلة؟؟؟

ثانيا الوزير بنفسه قالها في برنامج

أظنه يقصد الاتهاض وليس أن يتركوا لهم اللجنة كما يشاءون هذا بالاضافة لأني لم أسمع بهذا الكلام
دا انتي باين عليكي ما سمعتيش اي حاجة من اخبار الثانوية العامة هوا انتي ما كنتيش مهتمة ولا ايه؟؟؟؟؟؟

عمر مايكون الحرام تعويض عن الظلم كما أنه سيعوض المظلومين وغير المظلومين

بس ما تنسي ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا وعمر هذا ولا ذاك ما هيتساووا باي شكل من الاشكال

وهو كذلك هذا ما حدث معي بالفعل ولكني إذا جاءت الاجابة إلي وأنا لم أكن أعرفها لا أكتبها والحمد لله نجاح بمجهودي أفضل عندي بكثير من تفوق بمجهود غيري

انا طبعا باحترمك بس احترمتك اكتر علشان الكلمة دي

خطأ جميع مدارس شارع الهرم مأمنه وأنا بمتحن في مدرسة ابتدائي مغمورة وغير ظاهرة ومع ذلك مأمنه جيدا

مصر مش هيا شارع الهرم {مصر يعني جميع المدارس} اضيفي الي هذا ان شارع الهرم طول عمره متأمن

ده غير القاعدة العسكرية اللي بجواركوا

9 أيام اللي هم 3 شهور من بعد الثورة !!!!!
انا باتكلم علي اللي عايز يغير دلوقتي وسايب كل الفترة دي

أنا إن قلت أن كلامك ليس منطقيا فهذا ليس لعدم فهمي للموضوع
ولكن لأن كلامك دعى للتخلي عن القيم والمبادئ وهذا أمر غير مقبول
تقبل مروري مرة ثانية

انا لم ادعوا للتخلي عن المبادئ والعياذ بالله بل قلت جميع وجهات النظر

وشكرا لمرورك ولكن ارجوا ان تفهمي اني هنا استعرض جميع الاراء وليس ان اقول الغش حلال
قديم 19-06-2011, 07:00 PM
Essam.112 Essam.112 غير متواجد حالياً
عضو جديد

Essam.112 is on a distinguished road

اقتباس:
انا لم ادعوا للتخلي عن المبادئ والعياذ بالله بل قلت جميع وجهات النظر

ya reet bas 7adretak te2ollena feen el mabda2 fe ennak tesma7 ll nas b el GHESH ?
قديم 20-06-2011, 06:51 AM
عضو نشيط

بانتظار ردود الناس المحترمة في الموقع
قديم 19-06-2011, 06:27 PM
عضو جديد

hatrod t2ool aslan, yabny enta kalamak kollo ghalat men awwelo l akhro, w ye2olak manteq, ya 3am er7amoona ba2a el balad mesh na2sako
قديم 19-06-2011, 06:29 PM
عضو جديد

2ool ba2a ennak kateb el maqal da 3ashan tbarrar beeh gheshak ba2a, mat7awelsh tkne3na b7aga ghalat enta nafsak 3aref enaha ghalat bas mestanny 7ad ye2ayyedak feeha 3ashan tkoon moqtane3 belly enta bt3melo, el sa7 sa7 wel ghalat ghalat ya 7abeeby, roo7 zaker w e3mel elly 3aleek w el ba2y 3ala rubbena, w batbarrarsh ghalat b ghalat akbar menno.
قديم 19-06-2011, 06:55 PM
عضو جديد

أدي الرد اللي بالمنطق رغم إنك اترد عليك كتير انهرده

اقتباس:

ما نضحكش على بعض، مفيش مدرس في مصر بطل دروس عشان الثورة، و في أجزاء كمان شالوها و أخرو الامتحانات

الجيش واقف على باب كل لجنة و أقل عسكري هيقوم بالواجب

غش ١٢ سنة و ماتغشش في ثانوية عامة، دي بتحدد مستقبل ناس و مستقبل بلد كاملة

صاحب الحق قوي، و مجرد ما حد ينادي الظابط كله هايلم نفسه

البلوج سبوت بتاعت الوزير مافيهاش أي شكوى عن الغش لحد دلوقتي، و الوزارة دلوقتي بتستقبل عناوين اللجان اللي فيها غش و هيبقى في إجراءات كتير

ممنوع الزيارة عشان التشتيت

تضييق يعني إضطهاد، يعني المقصود يديله حقه

جرب اشتكي و إسمع الرد بنفسك

جرب اشتكي الغش في اللجنة و إسمع بنفسك

وغيرها من القرارت

أخيرا بقى رؤساء اللجان بقى وأنا شفتها بنفسي مستنيين شكوى و طبعا ماحدش بيشتكي

3--ان التنسيق هيرتفع

ربنا ما بيعوضش حد بالحرام

وممكن يكون فيه طلبة كتير كانوا هينتحروا لو لم يكن هناك غش لان مجاميعهم مش هتدخلهم حتي{كلية زبالة قسم اكياس بلاستيك}يدخل حقوق و يطلع محامي متفوق أحسن ما يدخل هندسة و ياخد السنة في تلاتة

اشتكي النظام التعليمي، و ماحدش ضربك على ايدك عشان تدخل ثانوية عامة، في نظام أمريكي و بريطاني و الماني و فرنساوي، و ما تبررش غلط بغلط أكبر

كدة كدة الكلية بتقبل نسبة ثابتة، المجموع قل أو زاد مش هتفرق

الكلام ده بنسمعه كل يوم و في كل حاجة عايزين يخاوفونا منها و باقت نغمة قديمة، الجيش موجود و يقدر يأمن اللجان كويس أوي

والله أنا أحب أنجح بمجهودي، و في سؤال في العربي ماكنتش عمله و سمعت واحد بيقولو و برضو مردتش أكتبه.

و طبعا الكلام ده كله يتلخص في جملة واحدة
من غشنا فليس منا

قديم 20-06-2011, 08:13 AM
احمد هشام مجدى احمد هشام مجدى غير متواجد حالياً
طالب فى الصف الثالث الثانوى

احمد هشام مجدى is on a distinguished road

انت بتتكلم ازاى
انا عمرى ما اتعلمت فى حياتى انى اغش
هاجى اغش السنة دى
كلام حضرتك ده بتحسسنى انك
بتشرك بربنا وده اكبر حرام حتى لو ليك وجهة نظر
طب بلاش