اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 11-01-2009, 01:23 AM
الصورة الرمزية بورسعيدى
بورسعيدى بورسعيدى غير متواجد حالياً
عضو له إمتياز خاص ( أسد المنتدى العجوز )

بورسعيدى is an unknown quantity at this point
افتراضي * *بـــلــــــــــــــدى الحـــبــيــــبـــــة* *

بورسعيد بلدي الحبيبه
إنها حقاً المدينه الفاضله, فيها نشأت وفيها رأت عيني أحلى لحظات العمر. ما إن تأتي على أعتاب أسوارها حتى يهتز كيانك وتستيقن أنها مدينه غير باقي المدن. لا عجباً فإنها حصن مصر العتيق التي قاومت على مر العصور الغزاه والطامعيين وأعادتهم بغير رجعه من حيث أتوا صاغرين. وأنت على أعتابها ستشعر بقوه وسعاده بالغه, فرائحه هوائها النقي الممزوج باليود ورائحه دم الشهداء كافيه على أن تعطيك شعور بالبهجه والسرور مصحوبه بإبتسامه عزه وكرامه لا إراديه. عليك أن تتوقف دقيقه حداد على شهداء المدينه قبل دخولها فهذه عاده أهلها, بالرغم من مرور أكثر من خمسين عاماً على حرب 56 حيث أبيدت المدينه عن بكره أبيها, إلا أن أهلها لا يدخلونها حتى يدعون لشهدائهم وأمواتهم بالرحمه والمغفره. ما إن تدخل المدينه الفاضله لاول مره حتى ترى عجب العجاب!!! ستدهش وستسأل نفسك أين أنا؟ من هؤلاء القوم؟ وكيف أصبحوا هكذا؟ لا تتعجب سيدي فأنت في بورسعيد. ستجد أهلها يرحبون بك عند مدخل المدينه يهدونك الفل والياسمين ويضيفونك في منازلهم, فلدى أهلها شعور بأن بورسعيد بيتهم الكبير ما إن يدخلها غريب إلا وكأنه دخل بيتهم فعلاً. إذا مشيت في شوارعها ستجدها جميله نظيفه مزينه بالاشجار والورود وأعلام المدينه. صناديق القمامه في كل مكان للحفاظ على نظافتها وإذا تطايرت ورقه عن غير عمد ستجد الماره يضعونها في الصندوق في لحظات معدوده.

أثار العدوان مازالت باقيه حافظوا عليها لتبقى متحفاً كبيراً يذكرهم بصمود الاجداد. أهلها يحافظون عليها, يحبونها كحب الطفل لامه ويوم الجمعه تراهم وكأنهم في يوم العيد. الكل في شوارع المدينه بعد صلاه الجمعه يزينونها, يغسلون شوارعها وحواريها, يقيمون موائد الرحمن ويتعرفون على بعضهم البعض. هوائها نقي ومائها عذب, شاطئها من أجمل شواطئ العالم وأسواقها تقتظ بالمشترين أتوا إليها من ربوع مصر لسمعه تجارها الطيبه. الكل يراعي الله في عمله ولذلك أهلها يتقنون أعمالهم. يومهم يبدأ مع اذان الفجر, تستيقظ المدينه رجالاً ونساءً وكأنك في نهار أي مدينه أخرى, يذهب الرجال للصلاه حيث تقتظ المساجد بالموحدين وتبقى النساء في منازلهن يرعن أبنائهن وبيوتهن. ما إن تفطم أم إبنها حتى صار رجلاً يتحمل المسؤليه تربي فيه العزه والكرامه وتغرس فيه حب الوطن والانتماء. هكذا تربى الاجيال في بورسعيد, يحلم صغيرهم سناً على فدائها بكل ما يملك إذا أطال الله في عمره ولذلك لن تجد صغارهم سنناً يلعبون في الشوارع فهم إما في المدارس يتعلمون أو يعملون بعد وقت الدراسه أو في النوادي يقوون أبدانهم لخدمه بلدهم فيما بعد.

شباب المدينه يتسمون بالحماس الشديد حكاوي الجهاد والمجاهدين تسيطر على عقولهم وبطولات الاجداد تزكي نفوسهم. فهذا نبيل منصور ذو ال 11 عام يحرق كامب الانجليز في بورسعيد ويلقى ربه شهيداً, وهذا محمد مهران ذوال 18 عام يفقد بصره لرفضه سب مصر علناَ بعد أسره ونقله إلى قبرص وهذا السيد عسران ذوال 17 عام ي*** الماجور وليامز مدير المخابرات الانجليزي في بورسعيد وهؤلاء الرفاق الست, علي زنجير, أحمد هلال, محمد حمد الله, حسين عثمان, طاهر مسعد ومحمد سليمان يأسرون مورهاوس إبن عم الملكه وهذا يحيى الشاعر ذوال 17 عام ينسف تمثال ديليسبس بمساعده إخوانه وهذا جواد حسني يكتب قصه كفاحه بدمائه الزكيه على جدران السجن قبل أن يستشهد برصاص الفرنسيين وهذا الصحفي مصطفى شردي ذو ال 20 عاماً يصور للعالم أجمع بطوله وفداء شعب بورسعيد, وهذه السيده أمينه الغريب تخفي الجهاز اللاسلكي الموصل بالقياده في المحروسه وهذه السيده أم علي تخفي الاسلحه وتساعد أفراد الصاعقه في بورسعيد. سيره هؤلاء الابطال وغيرهم من من ضحوا من أجلها لن تموت في مدينه النضال فأهلها يعيشون على ذكراهم, يستمدون منهم العزيمه والاراده ويعدوا أنفسهم حتى إذا جاء العدو مره أخرى.
حب بورسعيد يقطن في نفوس أهلها ولا يستطيع أحدهم فراقها أو البعاد عنها, هم كالسمك في الماء لا يستطيعون البقاء في أي مكان اخر. يعشقون فريق بلدهم وسموه النادي المصري ليعبروا عن إنتمائهم لمصر وليقاوموا به الفرق الاجنبيه التي كانت تقطن بالمدينه, هو معشوق بورسعيد ولن تجد أحد في المدينه يشجع فريق أخر فالمصري هو بورسعيد وبورسعيد هي المصري.

علاقه أهلها ببعضهم البعض علاقه حميمه, الحب والرحمه والاحترام يسودون تعاملات أبنائها وما إن إستغاث أحد حتى وقف كل من سمعه لنجدته ومساعدته, الفقر لا وجود له بين أسوارها لايمان أهلها أنهم إخوه عار أن يبيت أحدهم جائع أو بلا مأوى. هذه هي مدينتي بورسعيد, بلدي الحبيبه التي زرعت فينا الانتماء وحب الخير. كانت ومازالت أرض النضال والرجال وستظل هكذا إن شاء الله إن بقي أهلها على العهد الذي اتخذوه. هذه هي بورسعيد التي تعيش في وجداني, أعرفها حق المعرفه فهي أمي التي لا أستطيع فراقها.
هى اكبر من ان تقوم مشرفة بنقل موضوع عنها لا نعرف حتى بلدهااو كفرها او تاريخها
بورسعيد الذى قاومت اعظم ثلاث دول حفاظا على سمعة مصر تاتى مشرفة وتقوم بنقل موضوع عنها وبكل بجاحة الى مكان لا يليق بمدينتى

والان بعد إن جئت معي إلى بورسعيد, هل صدقتني؟؟؟ أليست بورسعيد المدينه الفاضله؟؟؟

إن لم تصدقني بعد فتعالى معي في هذه الجوله وأنا على ثقه أنك ستصدقني
أنظر جيداً إلى وجوه هؤلاء, تمعن جيداً أخي العزيز فهم أجدادي, بالرغم من قله العتداد إلا أنهم واجهوا دبابات وطيارات العدو ولقنوهم درساً لن ينسوه. أنظر جيداً في وجوههم, كبيرهم وصغيرهم سناً ألم أقل لك أن الجديه والالتزام صفات أهل المدينه؟

وها هم الاجداد يجاهدون ويحصدون ثمره كفاحهم. وها هي بعض الغنائم التي أخذوها من العدو

أما هذه الصوره فتوضح حجم الدمار الذي تعرضت له المدينه ولكن بالرغم من وحشيه الاحتلال إلا أن أهلها لم يغادروها وظلوا يدافعون عنها حتى خرج العدو. أما الان فكما قلت حافظ الاحفاد على هذه المناظر كي يتذكروا صمود الاجداد البواسل.

وهذه الصوره لابناء بورسعيد من كل الاعمار أتوا للدفاع عنها بكل ما أتوا من قوه. ربما لا يملكون قوت يومهم لكنهم عاهدوا أنفسهم على أن لا يعيشوا تحت الذل والاهانه. إنهم أجدادي الذين حرروا بلادي وجعلوني حراً رافع الرأس.

وها هي الحسره على وجوه المعتدين, أتوا إلينا يظنون أننا سنستقبلهم بالورد والياسمين ولكن أجدادي لقنوهم درساً لن ينسوه. بالرغم من قله العتاد إلا أن الايمان والعزيمه والاراده قادره على قهر أي عدو مهما بلغت قوته.

والان انظر معي الى جمال ونظافه بورسعيد

ما رأيك الان؟ هل صدقتني بعد؟

آخر تعديل بواسطة Policy ، 15-01-2013 الساعة 02:07 PM سبب آخر: Policy
قديم 11-01-2009, 01:34 AM
الصورة الرمزية بورسعيدى

اقتباس:
<< M >>

الله
بجد مدينة جميلة
وكلمات حضرتك فى حقها اجمل
انا باحسد حضرتك انك من بورسعيد يا استاذ مجدى
وباحسد بورسعيد ان حضرتك منها
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بورسعيدى
فهذا نبيل منصور ذو ال 11 عام يحرق كامب الانجليز في بورسعيد ويلقى ربه شهيداً, وهذا محمد مهران ذوال 18 عام يفقد بصره لرفضه سب مصر علناَ بعد أسره ونقله إلى قبرص وهذا السيد عسران ذوال 17 عام ي*** الماجور وليامز مدير المخابرات الانجليزي في بورسعيد وهؤلاء الرفاق الست, علي زنجير, أحمد هلال, محمد حمد الله, حسين عثمان, طاهر مسعد ومحمد سليمان يأسرون مورهاوس إبن عم الملكه وهذا يحيى الشاعر ذوال 17 عام ينسف تمثال ديليسبس بمساعده إخوانه وهذا جواد حسني يكتب قصه كفاحه بدمائه الزكيه على جدران السجن قبل أن يستشهد برصاص الفرنسيين وهذا الصحفي مصطفى شردي ذو ال 20 عاماً يصور للعالم أجمع بطوله وفداء شعب بورسعيد, وهذه السيده أمينه الغريب تخفي الجهاز اللاسلكي الموصل بالقياده في المحروسه وهذه السيده أم علي تخفي الاسلحه وتساعد أفراد الصاعقه في بورسعيد. سيره هؤلاء الابطال وغيرهم من من ضحوا من أجلها لن تموت في مدينه النضال فأهلها يعيشون على ذكراهم, يستمدون منهم العزيمه والاراده ويعدوا أنفسهم حتى إذا جاء العدو مره أخرى.

( اللهم اسكنهم فسيح جناتك )
كنت لسة باتكلم مع اصحابى عن اللى بيحصل ف غزة
وموقف اهلها
وقد ايه كتير منهم حاسين بالعزة لاستشهاد اولادهم
وافتكرت وقتها انى قريت بطولات - من وقت طويل اوى - لابناء المدينة الباسلة
بس ماكنتش فاكرة حاجة من اللى قريته
شكرا استاذ بورسعيدى انك فكرتنى بالكلام ده تانى
---
وجميل اوى ان ابناء المدينة دى بيحافظوا عليها
وبيحبوها وحاسين ناحيتها بالانتماء
وبيدعوا للشهداء لحد دلوقتى
---
بجد موضوع هايل ومن غير مجاملة
ليا الشرف انى اكون اول واحدة تقراه وترد عليه
الف شكر استاذ بورسعيدى

شكرا لمرورك الوحيد

رغم ان تم نقل الموضوع إلا انى فضلت ان ارد عليكى هنا

اولا الف الف شكر لمشاركتك الكريمة التى اعجبتنى كثيرا
لو تحبى اى شيئ عن تاريخ بورسعيد انا تحت امرك ولى الشرف
تعرفى ان فى 35 واحد شاهدوا الموضوع ولم يشاركوا بالرد
مش عارف يمكن مركب نقص لان مافيش حد فيهم عنده بورسعيد
يا اخوانا بورسعيد بتاعتنا كلنا وقلبها كبير جدا وترحب باى ضيف حتى وان كان عدو
اه بجد حتى لو كان عدو نرحب بية له واجب الضيافة وفرخة مشوية او مسلوقة مش عارف حسب زوقة

طبعا حضرتك عجبك الموضوع لانك سواحلية زينا واكيد الدم بيحن غير البلاد التانية دى الى مافيش حد يعرفها

انا كمان عاشق للأسكندرية وترابها الذى هو الى قلبى اقرب واشبة بتراب بورسعيد

شكرا لك

آخر تعديل بواسطة صوت الحق ، 13-01-2009 الساعة 02:12 PM
قديم 11-01-2009, 02:28 AM
Rien Rien غير متواجد حالياً
عضو قدوة

Rien is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بورسعيدى مشاهدة المشاركة
شكرا لمرورك الوحيد

رغم ان تم نقل الموضوع إلا انى فضلت ان ارد عليكى هنا
فى المكان الذى بليق بيكى
اولا الف الف شكر لمشاركتك الكريمة التى اعجبتنى كثيرا
لو تحبى اى شيئ عن تاريخ بورسعيد انا تحت امرك ولى الشرف
تعرفى ان فى 35 واحد شاهدوا الموضوع ولم يشاركوا بالرد
مش عارف يمكن مركب نقص لان مافيش حد فيهم عنده بورسعيد
يا اخوانا بورسعيد بتاعتنا كلنا وقلبها كبير جدا وترحب باى ضيف حتى وان كان عدو
اه بجد حتى لو كان عدو نرحب بية له واجب الضيافة وفرخة مشوية او مسلوقة مش عارف حسب زوقة )
طبعا حضرتك عجبك الموضوع لانك سواحلية زينا واكيد الدم بيحن غير البلاد التانية دى الى مافيش حد يعرفها
انا كمان عاشق للأسكندرية وترابها الذى هو الى قلبى اقرب واشبة بتراب بورسعيد
شكرا لك
الشكر لحضرتك استاذ مجدى على الموضوع الجميل
ومشاركتى كانت ابسط تعبير عن الشكر ده
هو مفيش ردود لان الموضوع اتنقل ملفات مصرية
بس مش عارفة ليه اتنقل

شكرا لحضرتك مرة تانية

آخر تعديل بواسطة صوت الحق ، 13-01-2009 الساعة 02:13 PM
قديم 11-01-2009, 03:12 AM
الصورة الرمزية بورسعيدى

اقتباس:
الشكر لحضرتك استاذ مجدى على الموضوع الجميل
ومشاركتى كانت ابسط تعبير عن الشكر ده
هو مفيش ردود لان الموضوع اتنقل ملفات مصرية
بس مش عارفة ليه اتنقل

شكرا لحضرتك مرة تانية
الشكر ليكى انتى ولمرورك الجميل

فينك من زمان حبيبى ولا انا اللى انشغلت واصبحت لا امر على اى شيء
صوت الحق

آخر تعديل بواسطة صوت الحق ، 13-01-2009 الساعة 02:15 PM
قديم 13-01-2009, 01:49 PM
_GUIDE_
ضيف

على فكرة يا استاذ مجدى
انا من عشاق بورسعيد رغم انى من المنصورة
الا انى حافظ بورسعيد عن ظهر قلب
من اول الابضايه والحرفيين لغاية بورفواد حافظها شارع شارع وحارة حارة
واحب مكان احب اتمشه فيه شارع طرح البحر
ومنطقة ديليسيبس والممشه
والشعب البورسعيدى طيب جدا وخدوم وبيعرف فعلا يخدم ضيوفه
وانا شوفت ده بعينى وكمان من واقع معشرتى ليهم مدة طويلة

اقتباس:
ماهو ده كمان هايتنقل الصبح اول ما الفرخة تصحى من النوم هاتنقلة ويمكن تحذفة

دى شغلتها هى صحيح شغلانه هايفة لكن احسن من الصياعة والبطالة
وبالنسبة للجملة دى وباقى الكلام التانى
مش متفق معاك فيه
لان اللى انتا تقصده من انشط وافضل المشرفين فى المنتدى
والكل عندها واحد
مش ده اللى انتا علمتهولنا فى الادارة ولا ايه ؟
قديم 13-01-2009, 02:08 PM
الصورة الرمزية هانى الشرقاوى
هانى الشرقاوى هانى الشرقاوى غير متواجد حالياً
طالب جامعى

هانى الشرقاوى is on a distinguished road

فعلا
أنا زورت بورسعيد فى الصيف اللى فات وقعدت هناك عشر أيام
بس بجد كانت مكان فى قمة الروعة ومكنتش أتوقع انها بالجمال ده
شكرا لحضرتك فكرتنى بأيام جميلة
قديم 13-01-2009, 02:21 PM
الصورة الرمزية صوت الحق
صوت الحق صوت الحق غير متواجد حالياً

رئيس مجلس الادارة ( سابقا )

صوت الحق is an unknown quantity at this point

ياه منك يا عجوز
كم احس الان بالوحدة الفارغة التى أشعر بها فى هذا النت وهذا المنتدى ولا أجد جليس وأنيس يأخذ بوحدتى وأخيرا اشوف لك موضوع
يمكن انا انشغلت عن باقى المنتدى من اجل الظروف التى كنت أمر بها وما زلت حتى الان وبمجرد زوالها سوف اعود كما كنت.
كم أنت رائعا دائما وبمنتهى الامانة أحتاجك وخصوصا هذه الايام أخى الغالى الاستاذ مجدى ولو سمحت ظروفى فى أجازة نصف العام انا معزوم عندك فى بورسعيد باذن الله
ياريت ترسل لى رقم الموبيل على الخاص
لا ينقل أى موضوع يضعه الأستاذ مجدى من المكان الذى يضعه به لانه أدرى من الجميع بهذا المنتدى وهذا رجاء منى ويكفينا فخرا انه متواجد بيننا ويحمل لقب لا يحملة غيره بالمنتدى ولن يحمله غيره باذن الله ( صوت الحق )

صوت الحق
عصام على
أول رئيس مجلس إدارة
لهذا المنتدى

آخر تعديل بواسطة صوت الحق ، 13-01-2009 الساعة 02:25 PM
قديم 14-01-2009, 02:52 AM
الصورة الرمزية بورسعيدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صوت الحق مشاهدة المشاركة
ياه منك يا عجوز
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صوت الحق مشاهدة المشاركة
كم احس الان بالوحدة الفارغة التى أشعر بها فى هذا النت وهذا المنتدى ولا أجد جليس وأنيس يأخذ بوحدتى وأخيرا اشوف لك موضوع
يمكن انا انشغلت عن باقى المنتدى من اجل الظروف التى كنت أمر بها وما زلت حتى الان وبمجرد زوالها سوف اعود كما كنت.
كم أنت رائعا دائما وبمنتهى الامانة أحتاجك وخصوصا هذه الايام أخى الغالى الاستاذ مجدى ولو سمحت ظروفى فى أجازة نصف العام انا معزوم عندك فى بورسعيد باذن الله
ياريت ترسل لى رقم الموبيل على الخاص
لا ينقل أى موضوع يضعه الأستاذ مجدى من المكان الذى يضعه به لانه أدرى من الجميع بهذا المنتدى وهذا رجاء منى ويكفينا فخرا انه متواجد بيننا ويحمل لقب لا يحملة غيره بالمنتدى ولن يحمله غيره باذن الله ( صوت الحق )
اولا 1000 حمدا لله على سلامتك وعودتك لنا سالماُ
كما اتوجه الى الله داعيا ومبتهلا ان يخفف عنك احزانك وآلامك وان يتمم شفاك وان يحفظك لنا ولاولادك ولكل محبينك من كل سوء
آمين
استاذى الحبيب شكرا لك لمرورك الكريم وتقديرك العظيم الذى لا استحقة فــ والله حضرتك من اهم الاسباب لابقائى فى المنتدى وتأجيل اعلان مغادرتى المنتدى بشكل نهائى
فــ الذى اتحملة واعانية هنا لا يمكن لاحد ان يتخيلة من نقل وحذف موضوعات ومشاركات ... وهذه ليسة شكوى وانما فضفضة لاخ اكبر
لاحظ حضرتك اننى جمدت كل نشاطى فى المنتدى تلافيا لإثارة اى مشاكل وفضلت المشاهدة من بُعد
وقررت عدم تنزيل اى موضوعات حتى اتخلص من مرض نقل موضوعاتى ووجدت ان اسلم حل هو عدم كتابة اى موضعات فى المنتدى وحول نشاطى الى منتدى آخر لعل وعسى ان اجد نفسى من جديد
ماسبق كانت قراراتى نحو المنتدى
والذى جعلنى اكتب موضوعات كان عيد بورسعيد القومى 23ديسمبر وقبل كتابة الموضوع ارسلت لاشرف ان يهدينى اعلان او تنوية فى البانر المتحرك عن عيد بورسعيد القومى او على الاقل يثبت الموضوع فى المنتدى العام ولم يفعل هذا او ذاك و( طنش) وانا قبلت الطناش بروح رياضية
رغم ان الموضوع ثقافى وتاريخى ووطنى من الدرجة الاولى ( ومع كل هذه الاجراءات إلا انه تم نقل الموضوع وكأنه عِند
ولك ان تراجع الموضوع بنفسك وتحكم ان كان يستاهل النقل من عدمة
-------------------------
اخى الحبيب انا ايضا احتاجك ومشتاق لانسك وان المنتدى بدون ليس له طعم ولا رائحة ولا لون ( والله العظيم)
دعوتك طبعا مقبولة وبكل ترحاب ... وليس منى فقط . بل من كل اهل بورسعيد
منتظر تشريفك الغالى على احر من الجمر
ولك رقم موبايلى على الخاص حالا

شكرا لك على كل شيئ تقدمة لى وللمنتدى ولاعضاء المنتدى

آخر تعديل بواسطة بورسعيدى ، 14-01-2009 الساعة 02:56 AM
قديم 14-01-2009, 02:16 AM
الصورة الرمزية بورسعيدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _guide_ مشاهدة المشاركة
على فكرة يا استاذ مجدى
انا من عشاق بورسعيد رغم انى من المنصورة
الا انى حافظ بورسعيد عن ظهر قلب
من اول الابضايه والحرفيين لغاية بورفواد حافظها شارع شارع وحارة حارة
واحب مكان احب اتمشه فيه شارع طرح البحر
ومنطقة ديليسيبس والممشه
والشعب البورسعيدى طيب جدا وخدوم وبيعرف فعلا يخدم ضيوفه
وانا شوفت ده بعينى وكمان من واقع معشرتى ليهم مدة طويلة

وبالنسبة للجملة دى وباقى الكلام التانى
مش متفق معاك فيه
لان اللى انتا تقصده من انشط وافضل المشرفين فى المنتدى
والكل عندها واحد
مش ده اللى انتا علمتهولنا فى الادارة ولا ايه ؟
اهلا اهلا سمسم حبيبى
اولا ازيك بكل حرارة
ثانيا انت نورتنى والله بمرورك الجميل
ثالثا انت ممكن تشرفنى وتسعدنى بزيارتك الكريمة الى بورسعيد واوعدك انك تقضى فيها اوقات لم تقضيها من قبل ...... ياريت تقبل دعوتى اكون شاكر جدا
شكرا مرة تانية لمرورك الجميل
اما باقى الكلام التانى فلو حضرتك نظرت الى الموضوعات التى كتبتها والموجوده الان تحت صورتى الرمزية تجدها جميعا وبلا استثناء منقولة
حتى موضوع عيد ميلاد بورسعيد 23 ديسمبر
رغم انى طلبت من المشرفين عدم نقلة وارسلت رساله الى اشرف اطلب فيها عدم نقل الموضوع وعمل دعاية عنه فى البانر المتحرك كإهداء منه الى مدينة بورسعيد يوم عيدها وعملت كل الاجراءات الوقائية علشان اتلاشى اى مشاكل مع اى مشرف ينقل الموضوع ومع ذلك تم نقل الموضوع وتم الطناش من اشرف
رغم انى نبهت ان موضوعاتى عن بورسعيد ليست موضوعات عادية ...لاء ...لاء بورسعيد بالزات ياجماعة لها وضع تانى عندى وانا وضحت الامر ده من قبل لاشرف مدير المنتدى واخذت وعود من الاستاذ عصام بهذا الشأن ومع ذلك تنقل كل موضوعاتى ... ما هو المطلوب منى حتى اضمن ان لا تتكرر هذه الاهانه؟؟
لو كان المطلوب هو مغادرتى المنتدى فأنا مستعد
يعنى اروح اجيب اذن من مباحث امن الدوله؟
مش معقول يا اسلام المفروض انى اقدم عضو الان بالمنتدى او على الاقل من اقدم الاعضاء ويحصل معايه الحاجات دى من مشرفة لا اظن ان عمرها ممكن يتعدى منتصف عمرى واحتمال كبير تكون من جيل اولادى .... يعنى مش عارف اقول ايه ومش عايز اخرج عن الموضوع ... لو حضرتك محتاج تفاصيل اكتر ممكن تكلمنى على الماسنجر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة interpreter مشاهدة المشاركة
فعلا
أنا زورت بورسعيد فى الصيف اللى فات وقعدت هناك عشر أيام
بس بجد كانت مكان فى قمة الروعة ومكنتش أتوقع انها بالجمال ده
شكرا لحضرتك فكرتنى بأيام جميلة
احنا فيها ياسيدى وممكن تعيد الايام دى تانى بمجرد الاتصال بى وتخبرنى عن موعد زيارتك القادمة

بورسعيد جميلة لانك نورتها

شكرا لمرورك الجميل
قديم 14-01-2009, 10:28 AM
الصورة الرمزية Travel
Travel Travel غير متواجد حالياً
عضو قدوة

Travel is on a distinguished road

اقتباس:
اما باقى الكلام التانى فلو حضرتك نظرت الى الموضوعات التى كتبتها والموجوده الان تحت صورتى الرمزية تجدها جميعا وبلا استثناء منقولة
حتى موضوع عيد ميلاد بورسعيد 23 ديسمبر
رغم انى طلبت من المشرفين عدم نقلة وارسلت رساله الى اشرف اطلب فيها عدم نقل الموضوع وعمل دعاية عنه فى البانر المتحرك كإهداء منه الى مدينة بورسعيد يوم عيدها وعملت كل الاجراءات الوقائية علشان اتلاشى اى مشاكل مع اى مشرف ينقل الموضوع ومع ذلك تم نقل الموضوع وتم الطناش من اشرف
رغم انى نبهت ان موضوعاتى عن بورسعيد ليست موضوعات عادية ...لاء ...لاء بورسعيد بالزات ياجماعة لها وضع تانى عندى وانا وضحت الامر ده من قبل لاشرف مدير المنتدى واخذت وعود من الاستاذ عصام بهذا الشأن ومع ذلك تنقل كل موضوعاتى ... ما هو المطلوب منى حتى اضمن ان لا تتكرر هذه الاهانه؟؟

والله العظيم انا محدش قالى حاجة خالص
عن مواضيع حضرتك
وبالنسبة لموضوع
عيد ميلاد بورسعيد 23 ديسمبر
انا محدش قالى حاجة عنه خالص
وكان رد فعلا طبيعى من مشرف القسم انه يتنقل بمناسبة عيد ميلاد بورسعيد
لقسم/لاهداءات ومناسبات
تهنئة للبورسعيديين
حتى حضرتك هتلاقى فى القسم هناك
موضوعين برضه عن بورسعيد هناك مش منقولين
لا
هما نزلوا هناك
والموضوع ده بتاع
**بلدى الحبيبة**
يعتبر تان موضوع انقله لحضرتك
غير كده انا معملتش اى حاجة فى مواضيع حضرتك
لا نقلتها ولا حذفتها
بس رد فعلا طبيعى من اى مشرف ماسك القسم هنا
انه هينقل الموضوع اللى مش ملائم للقسم
وده اللى كنت بعمله
واللى قلته امبارح فى مناقشة اسلام ورسالة مستر/عصام ليا
اقتباس:
لو كان المطلوب هو مغادرتى المنتدى فأنا مستعد

لا
يا مستر/ بورسعيدى
اكييد مشرفنا وجود حضرتك معانا

اقتباس:
ويحصل معايه الحاجات دى من مشرفة لا اظن ان عمرها ممكن يتعدى منتصف عمرى واحتمال كبير تكون من جيل اولادى .... يعنى مش عارف اقول ايه ومش عايز اخرج عن الموضوع

مش بالسن
مستر/بورسعيدى
وليا الشرف انى اكون من جيل اولاد حضرتك
مفيش موضوع هيتنقل لحضرتك من المكان اللى هتنزله
اقتباس:
ماهو ده كمان هايتنقل الصبح اول ما الفرخة تصحى من النوم هاتنقلة ويمكن تحذفة

دى شغلتها هى صحيح شغلانه هايفة لكن احسن من الصياعة والبطالة

شكراا لحضرتك

عجبتني كلمة من كلام الورق .. النور شرق من بين حروفها و برق حبيت أشيلها ف قلبي .. قالت حرام

ده أنا كل قلب دخلت فيه اتحرق
قديم 13-01-2009, 11:15 PM
الأستاذة هدى الأستاذة هدى غير متواجد حالياً
كبير مشرفي اقسام التعليم الفنى سابقا

الأستاذة هدى is on a distinguished road

أستاذ مجدى
أو أستاذ بورسعيدى كما أحببت أن تسمى وأنا كبورسعيدية أعرف كم الفخر والإعتزاز بهذا الإسم فإن بورسعيد ليست وطنا نسكنه بل وطن يعيش فينا
أنا الان أعيش خارج بورسعيد لكنى لا أجد لنفسى مسمى للإقامة سواها
لا أتصور أن أنتسب لغيرها برغم عيشى خارجها إلا أنها تعيش داخلى ووجدانى ودمى وروحى دائما بهواها
أصدقك أستاذى عندما تقول أن لهواها رائحة لا أشمها بسواها
ما أن أهل عليها حتى أتشمم هواها وتغرق عينتى دمعا فرحا لتنسم هذا الهواء الذى نعشقه كما نعشق ثراها
لا أعرف أشكرك أم أدعوا الله أن يسامحك أن أبكيتنى طربا لتنسم هواها !!!!!!!!!!!!!!
قديم 14-01-2009, 02:32 AM
الصورة الرمزية بورسعيدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابلة هدى مشاهدة المشاركة
أستاذ مجدى
أو أستاذ بورسعيدى كما أحببت أن تسمى وأنا كبورسعيدية أعرف كم الفخر والإعتزاز بهذا الإسم فإن بورسعيد ليست وطنا نسكنه بل وطن يعيش فينا
أنا الان أعيش خارج بورسعيد لكنى لا أجد لنفسى مسمى للإقامة سواها
لا أتصور أن أنتسب لغيرها برغم عيشى خارجها إلا أنها تعيش داخلى ووجدانى ودمى وروحى دائما بهواها
أصدقك أستاذى عندما تقول أن لهواها رائحة لا أشمها بسواها
ما أن أهل عليها حتى أتشمم هواها وتغرق عينتى دمعا فرحا لتنسم هذا الهواء الذى نعشقه كما نعشق ثراها
لا أعرف أشكرك أم أدعوا الله أن يسامحك أن أبكيتنى طربا لتنسم هواها !!!!!!!!!!!!!!
ابلة هدى اهلا وسهلا
انا اسف جدا ان كنت قد اثرت شجونك نحو مشاعرك نحو بورسعيد ..ولكن غصب عنى !!!
لا حرمك الله هوائها ورائحتها الفريدة كما اتمنى عوتدك لها فى القريب العاجل

انا اكتب عن بورسعيد وكأنى اكتب عن محبوبتى .... وليه لاء ؟ هى فعلا محبوتى وعشقى وعواطفى وكل كيانى ومشاعرى

تعرفى يا ابلة هدى .... والله ما اطيق المبيت لية خارجها ولما اكون مسافر وعند عودتى وبدأت مدينتى تظهر انوارها على مرمى البصر .... اشعر . اشعر وكانها فاتحة لى احضانها فازيد من سرعتى تلبية لرغبتها فى احتضانى وتلبية لرغبتى انا ايضا فى احتضانها وعند مدخل المدينة اشعر فعلا والله باحضانها ودفئها كما يتسرب الى نفسى الطمئنينة وهدوء الاعصاب التى كنت افتقدهما اثناء بعادى عنها

الحقيقة مش عارف اقول لك حاجه تانى مراعيا حرمانك منها
وبصراحة اخاف تحسدينى لانى حاسس بمشاعرك نحوها الان
وهذا الموقف يذكرنى بمقطوعة من اغنية رق الحبيب لما ثومه كانت بتقول

وكان كلامى مع أصحابى عن المحبة والاحباااااااب
من فرحتى بدى أتكلم وأقول حبيبى مواعدنى
لكن اخاف ليكون منهم مظلوم فى حبه يحسدنى

ههههههههههههههههه

طبعا انا باهزر مع حضرتك اذا سمحتى طبعا

شكرا جدا لمرورك العطر

آخر تعديل بواسطة بورسعيدى ، 14-01-2009 الساعة 01:53 PM
قديم 17-01-2009, 10:39 PM
الأستاذة هدى الأستاذة هدى غير متواجد حالياً
كبير مشرفي اقسام التعليم الفنى سابقا

الأستاذة هدى is on a distinguished road
Icon114

اقتباس:
ابلة هدى اهلا وسهلا
انا اسف جدا ان كنت قد اثرت شجونك نحو مشاعرك نحو بورسعيد ..ولكن غصب عنى !!!
لا حرمك الله هوائها ورائحتها الفريدة كما اتمنى عوتدك لها فى القريب العاجل

انا اكتب عن بورسعيد وكأنى اكتب عن محبوبتى .... وليه لاء ؟ هى فعلا محبوتى وعشقى وعواطفى وكل كيانى ومشاعرى

تعرفى يا ابلة هدى .... والله ما اطيق المبيت لية خارجها ولما اكون مسافر وعند عودتى وبدأت مدينتى تظهر انوارها على مرمى البصر .... اشعر . اشعر وكانها فاتحة لى احضانها فازيد من سرعتى تلبية لرغبتها فى احتضانى وتلبية لرغبتى انا ايضا فى احتضانها وعند مدخل المدينة اشعر فعلا والله باحضانها ودفئها كما يتسرب الى نفسى الطمئنينة وهدوء الاعصاب التى كنت افتقدهما اثناء بعادى عنها

الحقيقة مش عارف اقول لك حاجه تانى مراعيا حرمانك منها
وبصراحة اخاف تحسدينى لانى حاسس بمشاعرك نحوها الان
وهذا الموقف يذكرنى بمقطوعة من اغنية رق الحبيب لما ثومه كانت بتقول

وكان كلامى مع أصحابى عن المحبة والاحباااااااب
من فرحتى بدى أتكلم وأقول حبيبى مواعدنى
لكن اخاف ليكون منهم مظلوم فى حبه يحسدنى

ههههههههههههههههه

طبعا انا باهزر مع حضرتك اذا سمحتى طبعا

شكرا جدا لمرورك العطر
الحق أنى أريد أن أسمع المزيد لأنك لا تخبرنى بحالك بل تصف حالى
والعجيب أنى أشم لهواها عبيرا منعشا يدخل الفرحة والسرور لقلبى لكن غيرى يستعجب هذا العبير الذى أشمه ولا يشمونه !!!!!!
وعامة تأكد أنى لن أحسدك فالمؤمن لا يحسد ولذلك سأسكت كما قالت أصالة
أنا عن نفسى راح أسكت لكن مطمنة
قلب المؤمن هو دليله وأنا مؤمنة

تقبل تحياتى واحترامى
قديم 15-01-2009, 01:58 AM
الصورة الرمزية بورسعيدى

اولا كنت اود ان يكون لكى رد على صُلب الموضوع وليس على ردودى لان هذا هو الاولى والاهم

اقتباس:
والله العظيم انا محدش قالى حاجة خالص
عن مواضيع حضرتك

ماهو ياستى مش لازم حد يوصيكى عليه
يكفى جدا طلبى بعدم النقل ... حوالى 6 مشرفين وادارييين شاهدوا وشاركوا فى الموضوع ولم يبادر احدهم بنقل الموضوع ( اشمعنى حضرتك؟)
وكمان موضوعى عن بورسعيد كان مناسبة مؤقتة وشيئ تربوى وثقافى وتعريف بتاريخ ربما البعض لايعرف عنه الكثير وانا بدورى نحو بلدى احب ان اعرض هذا التاريخ
عيد ميلاد بورسعيد 23 ديسمبر
انا محدش قالى حاجة عنه خالص
وكان رد فعلا طبيعى من مشرف القسم انه يتنقل بمناسبة عيد ميلاد بورسعيد

غريبة جدا مع العلم ان المشرف sharp nails
قال فى موضوع 23ديسمبر

اقتباس:

اقتباس:
برجاء من السادة المشرفين عدم نقل الموضوع الى اى مكان آخر

بناءا على رغبة حضرتك
فانا بالنسبالى هحترمها
والموضوع هيفضل هنا

وكل سنة وبورسعيد طيبة
واهلها كلهم بخير
لقسم/لاهداءات ومناسبات
تهنئة للبورسعيديين
حتى حضرتك هتلاقى فى القسم هناك
موضوعين برضه عن بورسعيد هناك مش منقولين
لا
هما نزلوا هناك
والموضوع ده بتاع
**بلدى الحبيبة**

يعتبر تان موضوع انقله لحضرتك
غير كده انا معملتش اى حاجة فى مواضيع حضرتك
لا نقلتها ولا حذفتها

طيب ماهو انا مانزلتش غير الى حضرتك نقلتية
يعنى بحسبة بسيطة جدا نقدر نقول ان حضرتك نقلتى كل موضوعاتى
لانى ببساطة شديدة لم انزل غيرهم تقريبا الشهرين الماضيين ... راجعى موضوعاتى وانتى تعرفى ان مافيش غيرهم ....
موضوع بلدى الحبيبة تم نقلة 3 مرات و23ديسمبر مرة = 4 مرات ياست الكل

بس رد فعلا طبيعى من اى مشرف ماسك القسم هنا
انه هينقل الموضوع اللى مش ملائم للقسم
وده اللى كنت بعمله
انا معاكى فى الكلام ده لكن سبقك حوالى 5/6 مشرفين دخلوا الموضوع وشاركوا فيه الم تشاهدى مشاركاتهم ؟
ولم تشاهدى طلبى ورجائى لعدم النقل ؟
الم تشاهدى موافقة sharp nails لطلبى بعدم النقل؟
**اعتقد ان فى هذه التصرفات تعنت وليس مجرد واجب مهنى او ضرورة عملك تحتم عليكى هذا
واللى قلته امبارح فى مناقشة اسلام ورسالة مستر/عصام ليا
مع الشكر والاحترام للاستاذ اسلام والاخ الحبيب صوت الحق
إلا انى لم اطب منهم اى شيئ تجاه هذا الموضوع حتى اسأليهم
انا عندى 4 رسائل باسمك تفيد بنقل الموضوعات
والاربع رسائل لنفس الموضعات المذكورة
لدرجة انى كل يوم بادخل المنتدى ومتأكد انى سوف اجد رسالة منك تفيد بنقل موضوع
حتى بالامارة كمان حضرتك لم تدخلى المنتدى اول امس
لذلك مضى اكتر من 24ساعة على وجود الموضوع فى القسم العام
كان نفسى تقرأى الموضوع وتقارنى بين ماحدث فى بورسعيد من 52عام وما يحدث الان فى غزة
وساعتها كنتى هاتعرفى ان مكان الموضوع الصحيح هو رأس الركن العام
كنتى ستعلمى انه ام من موضوعات كثيييييرة جدا موجوده الان فى الركن العام

على الاقل دى وجهة نظرى
انا خلصت الى عندى ولو تحبى تنقلى او تحذفى الموضوع انا ماعنديش مانع
قديم 15-01-2009, 12:07 PM
الصورة الرمزية Travel
Travel Travel غير متواجد حالياً
عضو قدوة

Travel is on a distinguished road

اقتباس:
ماهو ياستى مش لازم حد يوصيكى عليه
يكفى جدا طلبى بعدم النقل ... حوالى 6 مشرفين وادارييين شاهدوا وشاركوا فى الموضوع ولم يبادر احدهم بنقل الموضوع ( اشمعنى حضرتك؟)

وكمان موضوعى عن بورسعيد كان مناسبة مؤقتة وشيئ تربوى وثقافى وتعريف بتاريخ ربما البعض لايعرف عنه الكثير وانا بدورى نحو بلدى احب ان اعرض هذا التاريخ
الموضوع ده محدش شافه
وموضوع بورسعيد
نقلته بناء على الموضوع نفسه مش الردود
بالتالى
انا مببصش على كل الردود
وساعات
مببصش عليها خالص

اقتباس:
غريبة جدا مع العلم ان المشرف sharp nails
قال فى موضوع 23ديسمبر
اقتباس:
برجاء من السادة المشرفين عدم نقل الموضوع الى اى مكان آخر

بناءا على رغبة حضرتك
فانا بالنسبالى هحترمها
والموضوع هيفضل هنا

وكل سنة وبورسعيد طيبة
واهلها كلهم بخير
ولما اتنقل الموضوع هى كانت فين
وقبل ما يتنقل وهى قالت ميتنقلش مبعتتليش رسالة ليه انا والاداريين
بكده
والله دى مش غلطتى انا
مستر/مجدى

اقتباس:
انا معاكى فى الكلام ده لكن سبقك حوالى 5/6 مشرفين دخلوا الموضوع وشاركوا فيه الم تشاهدى مشاركاتهم ؟
ولم تشاهدى طلبى ورجائى لعدم النقل ؟
لا والله ما شفته
اقتباس:
الم تشاهدى موافقة sharp nails لطلبى بعدم النقل؟

لا والله ما شفتها
اقتباس:
**اعتقد ان فى هذه التصرفات تعنت وليس مجرد واجب مهنى او ضرورة عملك تحتم عليكى هذا

ربنا يكرمك استاذى الفاضل
اقتباس:
حتى بالامارة كمان حضرتك لم تدخلى المنتدى اول امس
لذلك مضى اكتر من 24ساعة على وجود الموضوع فى القسم العام
انا بدخل كل يوم
وشفت الموضوع لما كان
فى
ملفات مصرية
واتنقل لهنا فى الركن العام
. . . .
مفيش مواضيع هتتنقل لحضرتك مرة تانية
استاذى الفاضل
وشكرا
لحضرتك فى ابداء رايك فيا

عجبتني كلمة من كلام الورق .. النور شرق من بين حروفها و برق حبيت أشيلها ف قلبي .. قالت حرام

ده أنا كل قلب دخلت فيه اتحرق

العلامات المرجعية