اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 21-03-2011, 11:47 PM
sweethoney sweethoney غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

sweethoney is on a distinguished road
New نتايج احتماع معلمين جمهورية مصر العربية :عااااجل وهاااااام

يا جمااااااااعة نتااائج اجتماعنا النهاردة وما تم الاتفاق عليه على الفيس بوك على صفحتنا

صرخة المعلم المساعد الى وزير التربية والتعليم

اتفقنا على:

* ارسال 3 فاكسات للجهات الثلاثة

اولا: الوزير
ثانيا :رئيس الوزراء
ثالثا: المجلس العسكرى

طبعا

فى يوم واحد وساعة واحدة و الفاكس يكون بصيغة واحد

حتى يعلموا اننا واحد وان مطالبنا واحدة فى كل مكان

المطلوب مننا :

تجميع اكبر عدد ممكن من المعلمين فى كل محافظة

ودا دورنا بشرط قبل الامتحانات

لاننا لو محصلش استجابة هنهدد بالاعتصاام والاضراب بارسال فاكس اخر

دا هيوقف على العدد اسبوع او اكتر حسب تساهيل ربنا

المهم

العمل على ارسال فكرتنا للكل فى كل المحافظات

الهدف : هو جذب المعلم المساعد ومعلمي الحصة

ياجماعة دى حياتنا
لازم ندافع عنها

لازم ننتشروا على كل المواقع اللى نعرفوها وندعو الناس للانضمام لينا

هااااااااام وعااااااااااااااجل

الاجتماع التالي لمعلمين جمهورية مصر العربية على الفيس بوك صفحة :

وتذكروا ان الاتحاد قوة وهذه الصفحة والاجتماعات تجمعنا وتحد من فرقتنا في الصفحات المتعددة على النت

صفحة:

يوم الثلاثاء \22/3/2011 الساعة السابعة مساء
نحن في انتظاركم
قديم 22-03-2011, 12:37 AM
sherif4766923 sherif4766923 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

sherif4766923 is on a distinguished road

انا اسمي شريف معلم مساعد تاريخ التعين 2/2009 يعني لية سنتين بالعقد ومكنتش شغال قبل كدة بالحصة ولكن تم تعيني لانى من خريجى اللغات النادرة من محافظة سوهاج ولا ينطبق على قرار 53 طبعا لانى لسة مدخلتش امتحان الاكاديمية وكذلك لا ينطبق على قرار 75 لانى معدتش 3 سنين ولكن انا لية وجهة نظر كفاية تخريب فى البلد وكفاية اعتصامات تعطل العمل وياريت شوية صبر يامعلمين مصر شوية صبر يااصحاب الرسالات شوية صبر يا ورثة الانياء وحرام عليكم تعطيل للبلد الناس قالوا كلة هيثبيت لما يكمل 3 سنين لية بقى الفوضى وبعدين اللى مستعجلين على تنفيذ القرار مهو كدة كدة هيتنفذ بس اصبروا والمحافظات بدئت بالفعل فى التنفيذ قرار 53 وقرار 75 والمحافظات اللى متأخرة هتنفذ بس المعلمين يصبروا شوية ومحدش يقوالى ان احنا صابرين لينا زمان اصبر يا اخى كمان شهر مش حكاية عشان مصلحة بلدك وبعدين اللى بيطالبوا بالتثبيت من غير مايكون عدي ال 3 سنين او امتحن كادر ده مش من حقك بلاش فوضى انت عاوز تتساوي باللى تعب سنين او ذاكر واستوفي الشروط صدقوني ان كل اللى بيطالبوا بالغاء الامتحانات والكادر والدبلومة وال icdl دول شوية فشلة مش قدرين ينموا انفسهم وقال اه عوزين يبقى مربيين اجيال يا اخي اجتهد وطور نفسك وحقق المطلوب منك ومحدش يقولي اشمعنى باقى الوزارات كل مهنة وليها شروط خاصة بيها وكلاء النيابة بعد التعين عشان يترقوا لازم يقدموا قواضى يكونوا انجزوا فيها معاير معينة وبتراجع قوضيهم والا مايترقاش اساتذة الجامعه اللى عاوز يترقى لازم يقدم ابحاث ورسائل علمية وبيطلب منه شغل معين عشان يترقى ولذلك الترقية بتون من نصيب الدكتور المجتهداكتر وهو ده الصح وكمان خبراء وزارة العدل عشان يترقوا لازم يمتحنوا لكل ترقية والبنوك عشان يترقوا كل فترة قليلة بيخدوا دورات تدريبية معينة تخص المنص المرشح لية فكل مهنة ليها ظروفها ومتطالباتها واللى مش عاجبة مهنة العلماء ومش قادر يثبت انه جدير بيها ومش قادر يطور نفسة يروح يشتغل فى اى وزارة تانية وصدقونى برضك مش هينفع

العلامات المرجعية