اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 30-07-2011, 08:40 PM
sherif4766923 sherif4766923 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

sherif4766923 is on a distinguished road
افتراضي أخر الكلام ومن غير ما حد يفتي وبدون تعليق

الفرق بين التعين والتثبيت ومحدش يقولي التنظيم والادارة بيقول ! انا كلامي من واقع اللي حصل في الادارات التعليمية ومن اتصال تليفوني بالوزارة
اللي اخد قرار تعين ده تم تعينه علي درجة مالية اللي هي الدرجة الماليه الثالثة في وظيفة معلم
اما اللي اخد قرار تثبيت فده تثبيت علي وظيفة معلم مساعد يعني عقد مفتوح بدون تجديد لحين استفاءة الشروط فيتم نقله لدرجة مالية.
والادلة هي :-
لماذا اللي يحصل علي درجة اسمه تعين مش تثبيت لان ده قانون التنظيم والادارة عند التسوية علي درجة معينه يتم اعادة تعين الموظف بقرار تعين جديد ودرجة مالية جديدة واسألوا الناسس الاساسين اللي سوت مثلا بمؤهل جديد هيقولك رغم انه اساسي ولكن لما سوي بالمؤهل وخد درجة جديدة تم اصدار قرار باعادة تعينه وليس تثبيته.
الناس اللي اتعينت بقرار تعين مثل 244 واسمائهم جت من الاكاديمية انهم مستوفين شروط التعين خدوا الدرجة المالية بالفعل وكمان انا اعرف واحد زميلي يدوب نفذ قرار 244 من 15 يوم وخد النهاردة اجازة بدون مرتب وانا شخصيا نفذت قرار 244 واخدت جواب اللتعين وعملت تحويل لمرتبي علي البنك يعني زينا زي الاساسين القدامي في كل شئ وكمان قبضنا المرتب النهاردة 486 جنية لانه مضاف اليه بدل الاعتماد مرحلة تانية بقيمة 91.5 جنية وانا قريت مفرادات المرتب بنفسي وانا بمضي علي المرتب.
اما بالنسبة للناس اللي اتثبتت رغم ان قرارهم قبل قرار 244 لكن محدش خد درجة مالية واتحدي واحد يطلع بيان حالة مكتوب فية الدرجة المالية الثالثة ومحدش يقدر ياخد اجازة بدون مرتب و موقفة القانوني والاداري والمالي زي المتعاقدين زميلة اللي متثبيتوش مفيش فرق غير ان ده بيجدد عقد وده مبيجددش يعني التعين احسن من التثبيت
وده اخر الكلام
قديم 30-07-2011, 08:52 PM
Mr/Ali Aswan Mr/Ali Aswan غير متواجد حالياً
عضو خبير

Mr/Ali Aswan is on a distinguished road

شكرا علي المجهود
قديم 30-07-2011, 08:59 PM
محامي المعلمين محامي المعلمين غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

محامي المعلمين is on a distinguished road
Icon113

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif4766923 مشاهدة المشاركة
الفرق بين التعين والتثبيت ومحدش يقولي التنظيم والادارة بيقول ! انا كلامي من واقع اللي حصل في الادارات التعليمية ومن اتصال تليفوني بالوزارة
اللي اخد قرار تعين ده تم تعينه علي درجة مالية اللي هي الدرجة الماليه الثالثة في وظيفة معلم
اما اللي اخد قرار تثبيت فده تثبيت علي وظيفة معلم مساعد يعني عقد مفتوح بدون تجديد لحين استفاءة الشروط فيتم نقله لدرجة مالية.
والادلة هي :-
لماذا اللي يحصل علي درجة اسمه تعين مش تثبيت لان ده قانون التنظيم والادارة عند التسوية علي درجة معينه يتم اعادة تعين الموظف بقرار تعين جديد ودرجة مالية جديدة واسألوا الناسس الاساسين اللي سوت مثلا بمؤهل جديد هيقولك رغم انه اساسي ولكن لما سوي بالمؤهل وخد درجة جديدة تم اصدار قرار باعادة تعينه وليس تثبيته.
الناس اللي اتعينت بقرار تعين مثل 244 واسمائهم جت من الاكاديمية انهم مستوفين شروط التعين خدوا الدرجة المالية بالفعل وكمان انا اعرف واحد زميلي يدوب نفذ قرار 244 من 15 يوم وخد النهاردة اجازة بدون مرتب وانا شخصيا نفذت قرار 244 واخدت جواب اللتعين وعملت تحويل لمرتبي علي البنك يعني زينا زي الاساسين القدامي في كل شئ وكمان قبضنا المرتب النهاردة 486 جنية لانه مضاف اليه بدل الاعتماد مرحلة تانية بقيمة 91.5 جنية وانا قريت مفرادات المرتب بنفسي وانا بمضي علي المرتب.
اما بالنسبة للناس اللي اتثبتت رغم ان قرارهم قبل قرار 244 لكن محدش خد درجة مالية واتحدي واحد يطلع بيان حالة مكتوب فية الدرجة المالية الثالثة ومحدش يقدر ياخد اجازة بدون مرتب و موقفة القانوني والاداري والمالي زي المتعاقدين زميلة اللي متثبيتوش مفيش فرق غير ان ده بيجدد عقد وده مبيجددش يعني التعين احسن من التثبيت
وده اخر الكلام
عزرا--الكلام ده مش سليم -التعيين و التثبيت والتسكين كلها معانى واحدة-ولايحتاج الى اجتهادات او فتاوى واتحدى اى واحد فى التنظيم و الادارة اذا ما افتى بغير ذلك-حتى لو صفوت النحاس شخصيا-شكرا
قديم 30-07-2011, 09:32 PM
عضو مجتهد

الاخ اللي بيقول ان الكل زي بعض مع احترامي الشخصي لشخصه لكن ده كلام مساطب لان لو الكل زي بعض يبقي ملهاش لازمة الدبلومة والاي سي دي ال وامتحانات الكادر وبلاش كان الوزير يطلع 4 قرارات وكان ريح نفسه من المظاهرات وطلع قرار واحد للكل وبعدين انا اتعينت بقرار 244 وطلعت بيان حالة وظيفية اني معلم علي الدرجة الثالثة انا عاوز واحد اتثبيت ويطلع بيان حالة انه علي الدرجة الثالثة في وظيفة معلم
وانا رفعت لحضراتكم صورة من بيان الحالة بتاعي ياريت اللي يرد علية يرد بصورة من بيان الحالة و بتاعوا
الملفات المرفقة
نوع الملف: doc بيان حالة.doc‏ (64.5 كيلوبايت, المشاهدات 183)
قديم 30-07-2011, 11:16 PM
احمداحمد333 احمداحمد333 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

احمداحمد333 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif4766923 مشاهدة المشاركة
الاخ اللي بيقول ان الكل زي بعض مع احترامي الشخصي لشخصه لكن ده كلام مساطب لان لو الكل زي بعض يبقي ملهاش لازمة الدبلومة والاي سي دي ال وامتحانات الكادر وبلاش كان الوزير يطلع 4 قرارات وكان ريح نفسه من المظاهرات وطلع قرار واحد للكل وبعدين انا اتعينت بقرار 244 وطلعت بيان حالة وظيفية اني معلم علي الدرجة الثالثة انا عاوز واحد اتثبيت ويطلع بيان حالة انه علي الدرجة الثالثة في وظيفة معلم
وانا رفعت لحضراتكم صورة من بيان الحالة بتاعي ياريت اللي يرد علية يرد بصورة من بيان الحالة و بتاعوا

يعني ايه بيان حالة؟ وليه؟
قديم 30-07-2011, 09:35 PM
tamershrif tamershrif غير متواجد حالياً
عضو نشيط

tamershrif is on a distinguished road

عندنا فى البحيرة تم تعين اللى بالحصة الذى مر عليه ال3 سنين على درجة الثالثة بوظيفة معلم وليس معلم مساعد والله انا شوفت الجواب بنفسى فى ادارة مركز كفر الدوار بأساسى مرتب 48 جنيه وانا تعين دفعة كادر 1/4 بقرار244 ولكن الفرق فى شيئين اولا : نحن لينا اقدمييه من تاريخ معلم مساعد انا 10/3/2008 اما هم من 7/2011 ثانيا : احنا لينا كادر ( فلوس يعنى ) هم ملهومش حتى يمتحنوا ومبروك للجميع
قديم 01-08-2011, 04:32 PM
amira habiba amira habiba غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

amira habiba is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamershrif مشاهدة المشاركة
عندنا فى البحيرة تم تعين اللى بالحصة الذى مر عليه ال3 سنين على درجة الثالثة بوظيفة معلم وليس معلم مساعد والله انا شوفت الجواب بنفسى فى ادارة مركز كفر الدوار بأساسى مرتب 48 جنيه وانا تعين دفعة كادر 1/4 بقرار244 ولكن الفرق فى شيئين اولا : نحن لينا اقدمييه من تاريخ معلم مساعد انا 10/3/2008 اما هم من 7/2011 ثانيا : احنا لينا كادر ( فلوس يعنى ) هم ملهومش حتى يمتحنوا ومبروك للجميع
حضرتك انا ادارة ادكو
و استلمت على الدرجة التالتة التخصصية برضه
بس معلم مساعد مش معلم
قديم 30-07-2011, 09:43 PM
هيثم عبدالله هيثم عبدالله غير متواجد حالياً
عضو فعال

هيثم عبدالله is on a distinguished road

الكلام ده هو الصح 100%
فالقانون واضح لكي يتم التعيين في وظيفة معلم لابد من اجتياز اختبار الاكاديمية فهو بالنسبة للمعلم المساعد ليس اختبار كادر وانما يسمي
الحصول علي شهادة لمزاولة المهنة
قديم 30-07-2011, 09:50 PM
waelfarag waelfarag غير متواجد حالياً
عضو جديد

waelfarag is on a distinguished road

والله الواحد مش عارف يصدق مين
قديم 30-07-2011, 10:01 PM
الصورة الرمزية لوجين20
لوجين20 لوجين20 غير متواجد حالياً
☆دراسات عليا☆

لوجين20 will become famous soon enough

الله عليك ياشريف
انا اؤيد كلامك
انا برضو نفس النظام بتاعك وعلى الدرجه التالته واتحدى
قديم 30-07-2011, 11:05 PM
احمد ابو معاز احمد ابو معاز غير متواجد حالياً
عضو جديد

احمد ابو معاز is on a distinguished road

جزاكم اللة خيرا
قديم 30-07-2011, 11:18 PM
mr.emad. mr.emad. غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

mr.emad. is on a distinguished road

يا شريف لو امكن تقلولى جميع المعلومات الخاصة بتحويل مرتبك على البنك
علشان انا عاوز اسحب قرض
قديم 01-08-2011, 12:09 AM
mr.emad. mr.emad. غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

mr.emad. is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr.emad. مشاهدة المشاركة
يا شريف لو امكن تقلولى جميع المعلومات الخاصة بتحويل مرتبك على البنك
علشان انا عاوز اسحب قرض
أدى السؤال يا عمى شريف
اللى حضرتك مش لاقيه
قديم 01-08-2011, 01:36 AM
basyoni basyoni غير متواجد حالياً
عضو نشيط

basyoni is an unknown quantity at this point

طبعا مع احترامى لكل الاساتذة زملائنا واحترام كل التعليقات التى كتبت احب ان اقول لكم جميعا كل عام وانتم بخير بمناسبة شهر رمضان المبارك وانا تحدثت قبل ذلك فى هذا الموضوع عن التعيين والتثبيت وكلام الاستاذ شريف يؤكد كلامى وهو كلام مظبوط 100% وكان العنوان هو الفرق بين التثبيت والتعيين وانا وضحت ذلك من حوالى 10 ايام والحمد لله لقد ثبت كلامى وبالقانون والحمد لله وكل عام وانتم جميعا بخير
قديم 01-08-2011, 04:18 PM
عضو مجتهد

يا اخي العزيز كل سنة وانت طيب بالنسبة للقرض هتجيب بيان حالة وظفيه وتروح البنك هيدلك استمارة تحويل مرتب وبعد ما مرتبك يتحول علي البنك هتعمل اجراءات القرض ولو كان البنك هو بنك اسكندرية هيطلع لك القرض خلال 15 يوم بالظبط اما البنوك الاخري فالله اعلم

العلامات المرجعية