اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 30-07-2011, 03:04 PM
tamora tamora غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

tamora is an unknown quantity at this point
افتراضي مـطلـــــــوب رجــــــــــــال .... يا تري موجودين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بسم الله الرحمن الرحيم

احب ان ابدأ موضوعي بتوضيح بعض الحقائق المهمة:
** في الايام السوداء التي يمر بها المعلمون من انعدام التقدير و الاستهانة بهم كما لو كانوا عبيدا من أيام قريش ليس لهم حقوق
** في الأيام السوداء التي يعامل فيها المعلم بسياسة دع الكلاب تعوي و القافلة تسير
** في الأيام السوداء التي يمر بها المعلمون من تعييين وزير لا يستحق ان يكون قائدا لفريق من الكشافة و ليس وزارة في حجم وزارة التربية و التعليم بمن فيها من كفاءات و قيادات افضل و احسن منه علما و اخلاقا

.................................................. .................................................. ........
أود أن اطرح عليكم فكرة ربما تساعدنا كثيرا في تغيير مصائرنا و إعادة ما تبقي لنا من كرامة
و ارجو الاعتذار منكم لعدم اكتمال الشكل النهائي لها و اود منكم مشاركتي بالآراء و الافكار للتنقيح لعل الله يجلب لنا منها خيرا

الفكرة تتلخص في عمل إعلان في اي صحيفة يومية مثل الأهرام
( صحيفة الحكومة )

طيب الاعلان ده ... ليه ؟؟ و إزاي ؟؟ و منين فلوسه ؟؟ و ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

***كل الاسئلة دي قابلة للنقاش بيننا و التعديل ايضا لحين الاتفاق علي الإطار النهائي للتنفيذ

أولا : من المسئول امامنا و امام الله عن التنفيذ نختار من السادة الأفاضل الذين نثق بهم و نتوسم فيهم خيرا بإذن الله أن يتولوا ذلك بالتنسيق فيما بيننا

ثانيا منين هنجيب المبلغ المطلوب : نجمع تبرعات من كل معلم جنيه واحد فقط و اللي يقدر اكثر من كده يبقي خير و بركة
و سيتم الايداع في اي حساب بنكي يتم الاعلان عنه و يكون مغلق بحيث لا يتم الصرف الا بعد الوصول للمبلغ المطلوب
ثالثا تكلفة الاعلان : انا سألت تليفونيا في اعلانات الاهرام اعطوني سعر مبدأي حوالي 200 الف جنيه للصفحة الكاملة مع ملاحظة ان السعر غالي جدا لكن بجهد التبرعات سوف يكون الأمر سهلا بإذن الله

رابعا الإعلان ده هنكتب فيه ايه ؟؟؟ الاعلان ده هنكتب فيه اعتراضنا علي احوال المعلم و تدهور أحواله ليس للشحاته و لكن لنطلب حقنا بدون اعتصامات و لا اضرابات( مؤقتا ) مع العلم اننا مستعدين للعصيان المدني في حالة عدم تنفيذ مطالبنا ( سوف يتم النقاش حولها بكل موضوعية و عقلانية للاعلان عن المطالب القابلة للتنفيذ )
رابعا سوف يتم انشاء موقع للمعلمين و كذلك صفحة علي الفيسبوك و تويتر ينضم له كافة المعلمين بدل التشتت الذي نعاني منه و يا ريت يتم انضمام النقابة المستقلة و بعدين دي صفحة كاملة أظن سوف تكون كافية لتوضيح كافة المطالب و الاجراءات الواجب اتخاذها

دي صورة وليدة للفكرة و يا ريت الكل يشارك علشان نطلع بيها للنور ان قدر لها الله
ارجو من كل الاعضاء ممن لهم نشاط علي الفيسبوك او تويتر نشر الفكرة لتجميع المعلمين و جذبهم للنقاش
نفسي نعمل حاجة تدل علي صدق الإرادة و قوة العزيمة و نثبت للسادة اسافل الناس ممن يتقلدون المناصب في الوزارة اننا فئة قوية لها رأي في مستقبل هذه البلد و لسنا قطيعا من الغنم نساق كما تساق البهائم ( عذرا و لكن هذا هو الحال )

منتظر آراءكم بفارغ الصبر و ارجو صدق النية و علو الهمة و قوة العزيمة
قديم 30-07-2011, 07:42 PM
ندى الياسمين2 ندى الياسمين2 غير متواجد حالياً
عضو جديد

ندى الياسمين2 is on a distinguished road

لا حل الا الاضراب ويصبح شعار المعلمين فى العام الدراسى الجديد ( عام دراسى جديد بدون معلمين ) هذا هو الحل الوحيد ولكن فكرة الاعلان غير مجدية فهى مضيعة للوقت و المال دى بلد ما تجيش الا بلوى الدراع.
قديم 30-07-2011, 11:01 PM
Om Salma3 Om Salma3 غير متواجد حالياً
عضو جديد

Om Salma3 is on a distinguished road

انا مع الفكره وشايفه انها حاجه عمليه للساده المعلمين اللي مبيقدروش يشاركوا في اعتصامات و احتجاجات ومن السهل انهم يعملوها.الله المستعان
قديم 30-07-2011, 10:57 PM
محمدمحمد123 محمدمحمد123 غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمدمحمد123 is on a distinguished road

والله فكرتك مش بطالة
قديم 30-07-2011, 10:59 PM
عضو جديد

اكتب رقم تليفونك وانا هحاول انشرلك الفكرة علي الفيس بوك عشان اللي يؤيد الفكرة يتواصل معك وتوضع في حيز التنفيذ
قديم 30-07-2011, 11:02 PM
عضو جديد

انا كنت بفكر انوا نحاول يكون في متبرع او مندوب عن كل ادارة تعليمية للاجتماع والعمل والتنظيم والتنسيق لان استخدام المعلمين للفضاء الالكتروني قليل بالنسبة لعددهم لازم نصل للمدرسين في مدارسهم ودا محتاج مجهود كبير وناس عندها النية الصاددقة للعمل ومحتاج تخطيط وتنظيم فياتري من يتولي احد هذه الافكار
قديم 30-07-2011, 11:15 PM
Om Salma3 Om Salma3 غير متواجد حالياً
عضو جديد

Om Salma3 is on a distinguished road

صح انا مع فكرة مندوب عن كل اداره .والفكره والخطوات تبقى في منشورات ورقيه تتوزع على المدارس والادارات التعليميه
قديم 30-07-2011, 11:16 PM
mos3d mos3d غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

mos3d is on a distinguished road

شكرا لإيجابيتك و رغبتك فى عمل شيئ عملى و حقيقى

و فكرة الإعلان فى الأهرام جيدة لكن نكتب فيها طلباتنا كاملة و واضحة و نكتب أيضا أنه فى خلال مرور ثلاثة أشهر إن لم يتم تنفيذ الطلبات يمتنع المعلمون عن العمل بشكل نهائى فلا حتى يذهبوا لعملهم للتوقيع .. و بكده نكون عملنا اللى علينا و أعطينا الحكومة فرصة ثلاثة أشهر كاملة و كمان نكون عرفنا المعلمين فى كل أنحاء مصر بما نريد و بما سنتصرف.

الإقتراح الثانى و هو هام جدا هو إنشاء موقع إلكترونى جديد خاص بالمطالبة بحقوق المعلمين و يتم نشره فى كل المدارس و الإدارات التعليمية نضع فيه الطلبات و التطورات و كل ما هو جديد من إتفاقات و مقابلات و غيره و يشارك به المعلمون برأيهم و إقتراحاتهم.

الشيئ الهام أن نتعاهد أمام الله على المضى فى المطالب حتى تحقيقها و أن نكون على إقثتناع تام بأن الحق يجب أن نعمل لإسترداده و أن المفرط فى حقه جبان و سوف يُسأل أمام الله تعالى عن تفريطه فى حقه و حق مهنته و حق أولاده

و أنا أول المتعهدين أمام الله أن أعمل معكم لصالح إسترداد حقوق المعلمين و لعنة الله على من يخون المعلمين و يبخس حقهم أو حق غيرهم
قديم 30-07-2011, 11:30 PM
عضو جديد

يااستاذ الشي الاهم انو يكون في لجنة للعمل تغطي معظم محافظات الجمهورية وتتغللغل للاداراات التعليمية لان العمل المفروض اانوا ينتقل من الفضاء الالكتروني الي ارض الواقع وصدقني المجهود هيكون كبير لكن النتائج ستكون مبهرة
قديم 31-07-2011, 01:25 AM
malakdarsh malakdarsh غير متواجد حالياً
عضو قدوة

malakdarsh is on a distinguished road

البلد مليانة رجالة بس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 31-07-2011, 10:31 AM
tamora tamora غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

tamora is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ندى الياسمين2 مشاهدة المشاركة
لا حل الا الاضراب ويصبح شعار المعلمين فى العام الدراسى الجديد ( عام دراسى جديد بدون معلمين ) هذا هو الحل الوحيد ولكن فكرة الاعلان غير مجدية فهى مضيعة للوقت و المال دى بلد ما تجيش الا بلوى الدراع.
انا معاك ان ده ممكن يكون الحل بس ده يا جماعة الحل السهل اللي محدش هيقدر يعمله و احنا شفنا ان جموع المعلمين مش قادرين يتجمعوا في يوم واحد بس يحسسوا الناس انهم قوة فما بالك بالاضراب عن العمل مين هينفذه و محدش يعرف عنه حاجة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدمحمد123 مشاهدة المشاركة
والله فكرتك مش بطالة
شكرا جزيلا لتفاعلك مع الموضوع و لكن ارجو من الكل التفاعل بالعمل لا بالكلام ارجو ممن يحاول المساعدة التواصل علي العام بالايميل حتي من اجل تحديد امكانياتك في العمل و مدي قدرتك علي المشاركة

اقتباس:
اكتب رقم تليفونك وانا هحاول انشرلك الفكرة علي الفيس بوك عشان اللي يؤيد الفكرة يتواصل معك وتوضع في حيز التنفيذ
ارجو التواصل علي العام حتي يستفيد الكل من الآراء و المقترحات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة om salma3 مشاهدة المشاركة
انا مع الفكره وشايفه انها حاجه عمليه للساده المعلمين اللي مبيقدروش يشاركوا في اعتصامات و احتجاجات ومن السهل انهم يعملوها.الله المستعان
جزاك الله الخير و ده هدف الفكرة للي مش بيقدروا يتواصلوا عبر النت

اقتباس:
انا كنت بفكر انوا نحاول يكون في متبرع او مندوب عن كل ادارة تعليمية للاجتماع والعمل والتنظيم والتنسيق لان استخدام المعلمين للفضاء الالكتروني قليل بالنسبة لعددهم لازم نصل للمدرسين في مدارسهم ودا محتاج مجهود كبير وناس عندها النية الصاددقة للعمل ومحتاج تخطيط وتنظيم فياتري من يتولي احد هذه الافكار
تمام و ده اول الاقتراحات طبعا ده مش هينتشر بالنت بس و لكن بجهود الناس اللي ممكن تقدم مجهوداتها و تلف علي المدارس و تقدر توظف ناس كتير من زمايلها في مناطق مختلفة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة om salma3 مشاهدة المشاركة
صح انا مع فكرة مندوب عن كل اداره .والفكره والخطوات تبقى في منشورات ورقيه تتوزع على المدارس والادارات التعليميه
و ده اللي قلته في المشاركة السابقة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mos3d مشاهدة المشاركة
شكرا لإيجابيتك و رغبتك فى عمل شيئ عملى و حقيقى

و فكرة الإعلان فى الأهرام جيدة لكن نكتب فيها طلباتنا كاملة و واضحة و نكتب أيضا أنه فى خلال مرور ثلاثة أشهر إن لم يتم تنفيذ الطلبات يمتنع المعلمون عن العمل بشكل نهائى فلا حتى يذهبوا لعملهم للتوقيع .. و بكده نكون عملنا اللى علينا و أعطينا الحكومة فرصة ثلاثة أشهر كاملة و كمان نكون عرفنا المعلمين فى كل أنحاء مصر بما نريد و بما سنتصرف.

الإقتراح الثانى و هو هام جدا هو إنشاء موقع إلكترونى جديد خاص بالمطالبة بحقوق المعلمين و يتم نشره فى كل المدارس و الإدارات التعليمية نضع فيه الطلبات و التطورات و كل ما هو جديد من إتفاقات و مقابلات و غيره و يشارك به المعلمون برأيهم و إقتراحاتهم.

الشيئ الهام أن نتعاهد أمام الله على المضى فى المطالب حتى تحقيقها و أن نكون على إقثتناع تام بأن الحق يجب أن نعمل لإسترداده و أن المفرط فى حقه جبان و سوف يُسأل أمام الله تعالى عن تفريطه فى حقه و حق مهنته و حق أولاده

و أنا أول المتعهدين أمام الله أن أعمل معكم لصالح إسترداد حقوق المعلمين و لعنة الله على من يخون المعلمين و يبخس حقهم أو حق غيرهم
و الله يا اخي انا مبسوط جدا من مشاركتك و تفاعلك
بالنسبة للاقتراح الاول : الفكرة انك توصل للمعلمين كلهم علي مستوي الجمهورية علشان نلم الجموع بالرغم انهم مش بيقروا الجرايد و لكن الموضوع هيسمع بخلاف النت كمان هيوضح موقفنا امام الرأي العام كله و لاحظ ان موضوع التعليم موضوع شائك و حساس لعامة الجمهور و مش كل الناس هيفهمونا اذا لم نوضح اسباب اعتصامنا
بالنسبة للموضوع الثاني
بتاع انشاء موقع ده هيتم بعد انضمام مجموعة اكبر من الناس لينا نقدر نستعين ببعض الخبرات من المعلمين في انشاء الموقع و هيكون التواصل في البداية علي المنتدي و علي الفيسبوك
الشيء الاهم
اللي حضرتك تفضلت بيه هو الاخلاص لله و صدق النية و ده اهم شيء

اقتباس:
يااستاذ الشي الاهم انو يكون في لجنة للعمل تغطي معظم محافظات الجمهورية وتتغللغل للاداراات التعليمية لان العمل المفروض اانوا ينتقل من الفضاء الالكتروني الي ارض الواقع وصدقني المجهود هيكون كبير لكن النتائج ستكون مبهرة
طبعا يا جماعة العمل هيكون باتحاد الناس كلها و تعاونهم و بالتنسيق هتلاقوا الموضوع بيوسع و بينضم ناس كتير من محافظات مختلفة هيكون فيه لجنة في كل محافظة تحتها لجان فرعية في الادارات و هكذا الدنيا هتتحسن بإذن الله و لكن المطلوب السرعة في العمل و تجميع الناس

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة malakdarsh مشاهدة المشاركة
البلد مليانة رجالة بس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مصر بخير يا جماعة و الله بس لقمة العيش مبهدلة الناس و علشان كده الكل في غياهب البحث عن الرزق علشان كده انا طلبت منكم قوة الارادة و علو الهمة و صدق العزيمة

كل ما اطلبه من حضراتكم هو جذب علي الاقل اعضاء المنتدي للمشاركة في الموضوع لتجميع اكبر قدر من التفاعل داخل المنتدي اولا ثم الانتشار خارج المنتدي
علي فكرة الموضوع بيهم كافة الفئات من المعلمين ( الازهر - الجدد - المساعدين - ........ ) اللي عمل النظام السابق علي تفتتينا فلكل فئة منهم مطالب يجب عدم تناسيهم
قديم 31-07-2011, 06:10 PM
أشرف بونو أشرف بونو غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

أشرف بونو is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamora مشاهدة المشاركة
انا معاك ان ده ممكن يكون الحل بس ده يا جماعة الحل السهل اللي محدش هيقدر يعمله و احنا شفنا ان جموع المعلمين مش قادرين يتجمعوا في يوم واحد بس يحسسوا الناس انهم قوة فما بالك بالاضراب عن العمل مين هينفذه و محدش يعرف عنه حاجة

شكرا جزيلا لتفاعلك مع الموضوع و لكن ارجو من الكل التفاعل بالعمل لا بالكلام ارجو ممن يحاول المساعدة التواصل علي العام بالايميل حتي من اجل تحديد امكانياتك في العمل و مدي قدرتك علي المشاركة

ارجو التواصل علي العام حتي يستفيد الكل من الآراء و المقترحات

جزاك الله الخير و ده هدف الفكرة للي مش بيقدروا يتواصلوا عبر النت

تمام و ده اول الاقتراحات طبعا ده مش هينتشر بالنت بس و لكن بجهود الناس اللي ممكن تقدم مجهوداتها و تلف علي المدارس و تقدر توظف ناس كتير من زمايلها في مناطق مختلفة

و ده اللي قلته في المشاركة السابقة

بالنسبة للاقتراح الاول : الفكرة انك توصل للمعلمين كلهم علي مستوي الجمهورية علشان نلم الجموع بالرغم انهم مش بيقروا الجرايد و لكن الموضوع هيسمع بخلاف النت كمان هيوضح موقفنا امام الرأي العام كله و لاحظ ان موضوع التعليم موضوع شائك و حساس لعامة الجمهور و مش كل الناس هيفهمونا اذا لم نوضح اسباب اعتصامنا
بالنسبة للموضوع الثاني
بتاع انشاء موقع ده هيتم بعد انضمام مجموعة اكبر من الناس لينا نقدر نستعين ببعض الخبرات من المعلمين في انشاء الموقع و هيكون التواصل في البداية علي المنتدي و علي الفيسبوك
الشيء الاهم
اللي حضرتك تفضلت بيه هو الاخلاص لله و صدق النية و ده اهم شيء

طبعا يا جماعة العمل هيكون باتحاد الناس كلها و تعاونهم و بالتنسيق هتلاقوا الموضوع بيوسع و بينضم ناس كتير من محافظات مختلفة هيكون فيه لجنة في كل محافظة تحتها لجان فرعية في الادارات و هكذا الدنيا هتتحسن بإذن الله و لكن المطلوب السرعة في العمل و تجميع الناس

مصر بخير يا جماعة و الله بس لقمة العيش مبهدلة الناس و علشان كده الكل في غياهب البحث عن الرزق علشان كده انا طلبت منكم قوة الارادة و علو الهمة و صدق العزيمة

كل ما اطلبه من حضراتكم هو جذب علي الاقل اعضاء المنتدي للمشاركة في الموضوع لتجميع اكبر قدر من التفاعل داخل المنتدي اولا ثم الانتشار خارج المنتدي
علي فكرة الموضوع بيهم كافة الفئات من المعلمين ( الازهر - الجدد - المساعدين - ........ ) اللي عمل النظام السابق علي تفتتينا فلكل فئة منهم مطالب يجب عدم تناسيهم
قديم 01-08-2011, 12:53 PM
mos3d mos3d غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

mos3d is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamora مشاهدة المشاركة

بالنسبة للموضوع الثاني بتاع انشاء موقع ده هيتم بعد انضمام مجموعة اكبر من الناس لينا نقدر نستعين ببعض الخبرات من المعلمين في انشاء الموقع و هيكون التواصل في البداية علي المنتدي و علي الفيسبوك
الشيء الاهم اللي حضرتك تفضلت بيه هو الاخلاص لله و صدق النية و ده اهم شيء

جزاك الله خيرا أخى الكريم بل نحن السعداء بإقتراحاتك الإيجابية و لعل هذا الموضوع يكون أول بذرة فى مشروع الإرتقاء بالمعلم و ربما بالعملية التعليمية كلها و لا شيئ يستعصى على الله عز و جل

أنا ممكن أتكفل بفضل الله بإنشاء الموقع الجديد و المنتدى الذى نجمع فيه إقتراحات المعلمين و لا يشارك فيه إلا من نتأكد من أنه معلم و يريد فعلا المشاركة فى الإصلاح

بعد إنشاء الموقع و المنتدى و جمع أراء الأخوة المعلمين و الإتفاق على طريقة العمل نقوم بعمل الإعلان فى الأهرام و نضع فيه التالى :
1 - طلباتنا المعلمين من أجل الإصلاح
2 - الإتفاق على موعد و طريقة الإضطراب فى حالة عدم الإستجابة
3 - نضع رابط الموقع الجديد الذى أنشأناه خصيصا لذلك
و بهذا نكون قد جمعنا أكبر عدد من المعلمين خاصة بعد نشر الإعلان و إقناعهم بأن هناك جدية حقيقية و إجماع على مطالب موحدة

و ربنا يوفقنا
قديم 31-07-2011, 07:21 PM
حليم عابد حليم عابد غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

حليم عابد is on a distinguished road

مطلوب رجال
طلبك صعب يا مولانا خصوصاً بيننا نحن المعلمين!!
كل عام وأنتم بخير
قديم 31-07-2011, 11:33 PM
احمدعبدالحميدحموده احمدعبدالحميدحموده غير متواجد حالياً
عضو جديد

احمدعبدالحميدحموده is on a distinguished road

مع كامل الاحترام المستحق لجميع المعلمين ارى ان الجهد المبذول فى الدعاية للفكرة وجمع الاموال لوأننا بذلناه فى المرور على جمبع المدارس وشرح الامر للزملاء وتحديد اليوم الاول من الدراسة لإضراب عام تحت شعار (فليأتى المجلس العسكرى والوزير لتعليم ابنائكم ) لأن مشكلتنا مع المجلس العسكرى بصفته الجهه المنوط بها إدارة البلاد فما احمد جمال إلا اداه لتفيذ مايصدر اليه وهو معروف عنه الكذب والنفاق بالاضافة الى الانضمام للنقابة المستقلة للمعلمين كإطار يجمعنا ويعبر عنا بدلاً من نقابة الحزب الوطنى

العلامات المرجعية