اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > منتــدى مُـعـلـمـــي مـصــــــر > منتدى معلمي التربية والتعليم

قديم 14-03-2011, 08:32 AM
الصورة الرمزية mohammed ahmed25
mohammed ahmed25 mohammed ahmed25 غير متواجد حالياً
عضو متألق

mohammed ahmed25 has a spectacular aura about
Exclamation ياريت مفيش حد يفهم كلامى غلط

امبارح فى المشاركه الخاصه با ضطهاد المدرسين الاساسيين للعقود ---محدش يفهم كلامى غلط ويفكر انى مش بحترمهم و ناكر للجميل___________لكن والله لو شفتوا اللى بيحصل فى مدرستنا هتعذرونى _____والله مدرسين الحصه اوقات يكون عندهم حصه واحده او اتنين فى اليوم واقسم بالله ان الناظر بيخليهم يدخلوا احتياطى طول اليوم ومش بيستريحوا ولا حصه و بيبقى الاساسيين فى المكتبه ولا واحد فيهم بيدخل حصص احتياطى خالص ولما يلاقى مدرس بعقد او بالحصه طالع من الفصل بعد الحصه ما خلصت بيعملوا زى المخبرين و يروح يقول للمدير او الناظر عشا يدخله احتياطى مكانه_____وعندنا المشرفين الاساسيين بييجوا المدرسه يشربوا شاى طول اليوم وبعدين يروحوا__________يعنى ده حرام ولا حلال؟ــــــــــوبالنسبه لكلامى ان ناس منهم مستواهم العلمى ضعيف فكلامى انتقاد ليس اكثر__لانك لما تلاقى واحد متعين من الثمانينات وتلاقيه يسألك ويقول علامه اكبر من بيبقى وشها ازاى ؟ يمين ولا شمال ؟ـــــــــيبقى عندى حق ولا لأ؟_______يبقى تعليم ايه بقى اللى هيطوروه؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 14-03-2011, 10:51 AM
الصورة الرمزية علي عضاضلي
علي عضاضلي علي عضاضلي غير متواجد حالياً
مشرف قسم المعلمين الجدد & تمهيدي ماجستير(طرق حديثة في تدريس العلوم)

علي عضاضلي is on a distinguished road

مع احترامي يا( ثانويه ).. العيب مش في الاساسين.. العيب فيكم انتم ... اللي مضيعين حقوقكم.. عندنا في المدرسة مفيش فرق بين الاساسي والعقد .. بالعكس واخدين حقوقنا تالت ومتلت .. لاننا من أول يوم ضربنا خناقة عشان كدة... وقلنا: كلنا هنا زيي بعضينا ... مفيش فرقق بين اساسي وعقد..ومن يومها محدش بيدوس لنا على طرف .. مش هتصدقو لو قلتلكم اننا واخدين حققنا اكترمنهم.. لدرجة لو فيه حصة فاضية والله العظيم ما يجرؤ واحد منهم يقول للعقد ادخل الحصة دي .. اللي بيدخل بيدخل من نفسه او يلبسها المشرف..
قديم 14-03-2011, 11:11 AM
عضو متألق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علي عضاضلي مشاهدة المشاركة
مع احترامي يا( ثانويه ).. العيب مش في الاساسين.. العيب فيكم انتم ... اللي مضيعين حقوقكم.. عندنا في المدرسة مفيش فرق بين الاساسي والعقد .. بالعكس واخدين حقوقنا تالت ومتلت .. لاننا من أول يوم ضربنا خناقة عشان كدة... وقلنا: كلنا هنا زيي بعضينا ... مفيش فرقق بين اساسي وعقد..ومن يومها محدش بيدوس لنا على طرف .. مش هتصدقو لو قلتلكم اننا واخدين حققنا اكترمنهم.. لدرجة لو فيه حصة فاضية والله العظيم ما يجرؤ واحد منهم يقول للعقد ادخل الحصة دي .. اللي بيدخل بيدخل من نفسه او يلبسها المشرف..

مع احترامى يا استاذ على,انا مش بتكلم عن نفسى ,لكن فيه ظلم كتير ,واللى بيشتغل بالحصه بيبقى حاسس ان مفيش له حقوق والمدير له معارف فى الاداره ويقدر ينقله او يجيب واحد مكانه, ومش هتصدق لو قلتلك انه للاسف الشديد فان الناظر والمدير بتاعنا ممكن ينقله ابله حتى لو مجتهده وملتزمه لمجرد انها ,مش عارف اقولك ايه,والله العظيم الابله اللى يلاقوها مش بتضحك معاهم بيحاولوا ينقلوها ,المدارس دى عايزه ثوره لوحديها ,دول ناس مش هينفع معاهم مليون 25 يناير ,لان القانون يطبق على الضعيف وبس,
قديم 14-03-2011, 11:17 AM
الصورة الرمزية اميمة طه
اميمة طه اميمة طه غير متواجد حالياً
عضو متألق

اميمة طه is on a distinguished road

[QUOTE=thanwya2011;3218776]مع احترامى يا استاذ على,انا مش بتكلم عن نفسى ,لكن فيه ظلم كتير ,واللى بيشتغل بالحصه بيبقى حاسس ان مفيش له حقوق والمدير له معارف فى الاداره ويقدر ينقله او يجيب واحد مكانه, ومش هتصدق لو قلتلك انه للاسف الشديد فان الناظر والمدير بتاعنا ممكن ينقله ابله حتى لو مجتهده وملتزمه لمجرد انها ,مش عارف اقولك ايه,والله العظيم الابله اللى يلاقوها مش بتضحك معاهم بيحاولوا ينقلوها ,المدارس دى عايزه ثوره لوحديها ,دول ناس مش هينفع معاهم مليون 25 يناير ,لان القانون يطبق على الضعيف وبس,[/QUOTE

انتوا الاتنين عندكم حق
قديم 14-03-2011, 05:55 PM
الصورة الرمزية علي عضاضلي
علي عضاضلي علي عضاضلي غير متواجد حالياً
مشرف قسم المعلمين الجدد & تمهيدي ماجستير(طرق حديثة في تدريس العلوم)

علي عضاضلي is on a distinguished road

[quote=اميمة طه;3218797]
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thanwya2011 مشاهدة المشاركة
مع احترامى يا استاذ على,انا مش بتكلم عن نفسى ,لكن فيه ظلم كتير ,واللى بيشتغل بالحصه بيبقى حاسس ان مفيش له حقوق والمدير له معارف فى الاداره ويقدر ينقله او يجيب واحد مكانه, ومش هتصدق لو قلتلك انه للاسف الشديد فان الناظر والمدير بتاعنا ممكن ينقله ابله حتى لو مجتهده وملتزمه لمجرد انها ,مش عارف اقولك ايه,والله العظيم الابله اللى يلاقوها مش بتضحك معاهم بيحاولوا ينقلوها ,المدارس دى عايزه ثوره لوحديها ,دول ناس مش هينفع معاهم مليون 25 يناير ,لان القانون يطبق على الضعيف وبس,[/QUOTE

انتوا الاتنين عندكم حق
عارف يا ثانويه.. مفيش واحد نزل من بطن امه قوي وواحد نزل ضعيف.. الواحد بشخصيته يخلي الناس تشوفه ضعيف او تشوفه قوي..
وبعدين برضه أرجع وأقول المدير بتاعكم مش غلطان ..لأنه (فاستخف قومه.... ) واستضعفهم كمان...و عايز يتلم ..عن نفسي لو عمل كدة مع حد يخصني .. هجيبه مرابعة وانا واقف... اسف للألفاظ دي بس حاجة تنفرز بجد
قديم 14-03-2011, 08:14 PM
الصورة الرمزية امل اليكس
امل اليكس امل اليكس غير متواجد حالياً
معلم لغة عربية

امل اليكس is on a distinguished road

[quote=علي عضاضلي;3219951]
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اميمة طه مشاهدة المشاركة
عارف يا ثانويه.. مفيش واحد نزل من بطن امه قوي وواحد نزل ضعيف.. الواحد بشخصيته يخلي الناس تشوفه ضعيف او تشوفه قوي..
وبعدين برضه أرجع وأقول المدير بتاعكم مش غلطان ..لأنه (فاستخف قومه.... ) واستضعفهم كمان...و عايز يتلم ..عن نفسي لو عمل كدة مع حد يخصني .. هجيبه مرابعة وانا واقف... اسف للألفاظ دي بس حاجة تنفرز بجد
فعلا الفرعون ميش بيطلع لوحده احنا اللى بنعمله و احنا لو عارفين حقوقنا كويس و بنطالب بيها بقلب جامد محدش يعرف يعمل معانا حاجة
قديم 14-03-2011, 08:25 PM
الصورة الرمزية اميمة طه
عضو متألق

[quote=اميمة طه;3218797]
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thanwya2011 مشاهدة المشاركة
مع احترامى يا استاذ على,انا مش بتكلم عن نفسى ,لكن فيه ظلم كتير ,واللى بيشتغل بالحصه بيبقى حاسس ان مفيش له حقوق والمدير له معارف فى الاداره ويقدر ينقله او يجيب واحد مكانه, ومش هتصدق لو قلتلك انه للاسف الشديد فان الناظر والمدير بتاعنا ممكن ينقله ابله حتى لو مجتهده وملتزمه لمجرد انها ,مش عارف اقولك ايه,والله العظيم الابله اللى يلاقوها مش بتضحك معاهم بيحاولوا ينقلوها ,المدارس دى عايزه ثوره لوحديها ,دول ناس مش هينفع معاهم مليون 25 يناير ,لان القانون يطبق على الضعيف وبس,[/quote

انتوا الاتنين عندكم حق
يا على انت عملت اقتباس منى رغم ان موضوع الابلة بحق الله محصلش فى مدرستى وهم بامانة كلهم ناس ملهمش فى الحاجات دى انما يعيبهم اهمالهم وماديتهم والمجاملة والحاجات التانية انما الجزء ده لا والاقتباس اللى انا عملته كان على الجزء الاخير بس ان القانون لا يطبق الا على الضعيف.
قديم 14-03-2011, 10:57 AM
الصورة الرمزية aleman
aleman aleman غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

aleman is just really nice

ربنا يرحمنا
فعلا فيه حبة مدرسين اساسيين صعبين جدا
قديم 14-03-2011, 11:18 AM
الصورة الرمزية اميمة طه
عضو متألق

اللى اتاثر بالثورة الشباب وبس ومش كلهم كمان لسه فى مستهترين كتير انما الناس الكبيرة باحسهم فى حلم او صدمة وبيحاولوا يفضلوا على اللى اتعودوا عليه
قديم 14-03-2011, 11:26 AM
الصورة الرمزية aleman
aleman aleman غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

aleman is just really nice

معك حق يا اميمة
قديم 14-03-2011, 12:10 PM
الصورة الرمزية امل اليكس
معلم لغة عربية

السلام عليكم و رحمة الله

بصوا انا هتكلم عن نفسى انا اول ما اشتغلت كنت الوحيدة اللى بعقد فى المدرسة و الحق يقال انا اتعلمت يا ما منهم و كانوا فرحنين اوى بيا

وكمان بابا كان تربية و تعليم وعلمنى عن حقوقى اكتر و فهمنى انى طول ما انا ماشية صح محدش له عندى حاجة

وبعد سنة روحت مدرسة تانية و اتصدمت من طريقة التعامل بس على مين انا بقى عشان فاهمة حقوقى دبحت لهم القطة من اولها و كله بالاصول و بالورقة و القلم و باسلوب حضارى و لانى طبعا ماليش فى الزعيق بتاعهم ده
فى ناس خافت و فى ناس ماكنتش مصدقة ان انا المدرسة اللى بعقد اعمل كده و اتصرف كده وناس دى كانت بتعمل معايا مشاكل كتير
لحد ما تعودوا عليا و عرفوا انى محبش حد ياكل حقى ومع الوقت عرفت فهيهم ناس كويسة و بقيت بحبهم اوى و ماقدرش اتخلى عنهم وناس الوحشة كمان بقينا كويسين مع بعض بس انا بحرص منهم وده ميش عيب

اما عن موضوع الثورة انا فعلا لاحظت ان الكبار ناس قليلة اوى منهم هم اللى فرحنين بها و اللى كانوا ضد الثورة

اما هم اصلا فاسدين و ميش عجيبهم الجو النظيف اللى هيكون بعد كده

اما اكبر من50 سنة و واخدين الموضوع على محمل شخصى من منطق اى شوية العيال دول اللى هيشيلوا الريس الاب و الزعيم الكبير فى السن
بس الحق يقال فى ناس كتير كانت بتقول برافوا عليكم انتم عرفتوا تعملوا الى احنا ماعرفناش نعمله
قديم 14-03-2011, 12:00 PM
الصورة الرمزية محمد أحمد عبد الراضي
محمد أحمد عبد الراضي محمد أحمد عبد الراضي غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

محمد أحمد عبد الراضي is on a distinguished road
Icon8

يا اخونا العيب مش ان هم اتصرفوا كده العيب على اللي قبل ده يحصل معاه انا في مدرستي اخد حقي اكتر من المعينيين واللي يعرفوني كويس متاكدين من الكلام اللي بقولوا ثانيا اي مدرس منحقه قانونا انه ياخد فقط حصة احتياطي في اليوم الا اذا كان جدوله اقل من النصاب تبعا لمرحلته
قديم 14-03-2011, 12:01 PM
alfy hanna alfy hanna غير متواجد حالياً
عضو جديد

alfy hanna is on a distinguished road

احنا عندنا فى المدرسة حاجة تانية خالص

انا وزملائى من المتعاقدين كنا شغالين فراشين على باب مكتب مدير المدرسة.. علشان لو احتاج اى حاجة يقولنا.. كنا بنشتغل شغل مش بتاعنا .. زى :
تصوير مستندات للمدير من المكتبة اللى امام المدرسة
احضار الشاى للمدير
البحث عن اى موظف عاوزه المدير
تنظيف مكتب المدير بالمكنسة ( والله العظيم بتكلم بجد )
الحضور يوم الجمعة فى حالة اذا كان هناك شغل فى المدرسة ( زى اصلاح التخت ودهان السبورات والفصول )
الاستهزاء بنا وصل الى درجة أن المدير طلب من احد المتعاقدين أن يقوم ويعد ويقول فى كام بلاطة فى حجرة المدير .. وذلك وسط ضحكات المدير ومن معه فى مكتبه

يا ويله وسواد ليله اللى يقول لأ

يتم شكوته للموجه وللادارة بأنه لايعمل ويجب الغاء عقده لأنه لايعمل
قديم 14-03-2011, 12:17 PM
الصورة الرمزية امل اليكس
معلم لغة عربية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alfy hanna مشاهدة المشاركة

انا وزملائى من المتعاقدين كنا شغالين فراشين على باب مكتب مدير المدرسة.. علشان لو احتاج اى حاجة يقولنا.. كنا بنشتغل شغل مش بتاعنا .. زى :
احضار الشاى للمدير
الحضور يوم الجمعة فى حالة اذا كان هناك شغل فى المدرسة ( زى اصلاح التخت ودهان السبورات والفصول )
الاستهزاء بنا وصل الى درجة أن المدير طلب من احد المتعاقدين أن يقوم ويعد ويقول فى كام بلاطة فى حجرة المدير .. وذلك وسط ضحكات المدير ومن معه فى مكتبه

انت اكيد بتهزر ازاى بتقبلوا كده كل عشان العقد مايتلاغاش مايغور فى ستين داهية العقد

وبعدين انتم اما عقد ادارة يبقة مالهوش لازمة دول كلهم 100 جنية يغوروا فى داهية
اما عقد مميز وده بقى مستحيل يتلاغى بالا بمصيبة تكون مثلا قتلت حد
قديم 14-03-2011, 03:56 PM
عضو متألق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alfy hanna مشاهدة المشاركة

احضار الشاى للمدير

لا...مستحيل يحصل كده ...ولو كنت بتتكلم صح , يبقى الغلط عليكوا ,انت اكيد بتهزر

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
الاساسيين, التعليم, العقد