اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإداري > أرشيف المنتدى

أرشيف المنتدى هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 26-04-2008, 06:25 PM
مشاكس مشاكس غير متواجد حالياً
موقوف

مشاكس is on a distinguished road
Icon111 الثقافة الجنسية

حبيت اتكلم عن الثقافة الجنسية فى الجامعة فرفضوا مش عارف ليه هوه عيب ولا غلط ولا حرام
حد يقولى ياجدعان ماتيجى نتكلم عنه ونشوف هو عيب ولا حرام ولا لا
انا والله اتكلمت مع الدكتور عندنا فى الكلية ورفض ولو انها حاجة حلال مش حرام وانا اتكلمت مع شيوخ فى هذا الموضوع ولكنهم اثبتوا عكس كلام الدكتور وقالوا هذا الموضوع حلا ل شرعا ولكننى عايز اعرف منكم ايه رايكم فى هذا الموضوع هل هو حرام ولا حلال
قديم 26-04-2008, 06:33 PM
JuMpO JuMpO غير متواجد حالياً
عضو قدوة

JuMpO is an unknown quantity at this point

مش حراام ومش غلط بس في مجتمعنا المتخلف ده
يبقى حرام وعيب
وايه قلة الأدب دي
وانتا ايه معندكش اخوات بنات
وهلم جرى
هي دي مصر

قديم 27-04-2008, 01:43 AM
الصورة الرمزية mostafa1991
mostafa1991 mostafa1991 غير متواجد حالياً
طالب جامعي

mostafa1991 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة JuMpO مشاهدة المشاركة
مش حراام ومش غلط بس في مجتمعنا المتخلف ده
يبقى حرام وعيب
وايه قلة الأدب دي
وانتا ايه معندكش اخوات بنات
وهلم جرى
هي دي مصر
ماشى يا عم دا فعلا بيتقال انما مينفعش فعلا ان ولد يروح يكلم بنت فى الثقافة الجنسية ويبقى عادى فى حاجة فى الاسلام اسمها حياء بردو وساعته ميبقاش مجتمعنا متخلف
قديم 27-04-2008, 01:02 PM
JuMpO JuMpO غير متواجد حالياً
عضو قدوة

JuMpO is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa1991 مشاهدة المشاركة
ماشى يا عم دا فعلا بيتقال انما مينفعش فعلا ان ولد يروح يكلم بنت فى الثقافة الجنسية ويبقى عادى فى حاجة فى الاسلام اسمها حياء بردو وساعته ميبقاش مجتمعنا متخلف
بص يا درش
مانا مقولتش ان انا هروح اكلم بنت في ثقافة جنسية
ماهو مش هبل على شيطنة

قديم 26-04-2008, 06:34 PM
الافعا الافعا غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

الافعا is on a distinguished road

والله يا اخ مشاكس هذا الموضوع جميل بس هو فعلا تبع الشريعه
وهو مش حرام والله انا هقلكم انا سقلت شيوخ عنه فقلولي لازم تتكلم في هذا الموضوع
وده حقي في الحياه
واي واحد يعترض علي هذا الموضوع يبقا ميعرفش ربنا
وجزاك الله خيرا يا اخ مشاكس
قديم 26-04-2008, 06:37 PM
الصورة الرمزية أ/ عثمان ربيع
أ/ عثمان ربيع أ/ عثمان ربيع غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

أ/ عثمان ربيع is an unknown quantity at this point

مش عيب لكن يجب ان يككون للعلم ........ لان ممكن ولد او بنت يضر نفسه بسبب الجهل بهذه الامور
قديم 27-04-2008, 01:36 AM
الصورة الرمزية بندق__2007
بندق__2007 بندق__2007 غير متواجد حالياً
عضو متألق

بندق__2007 is an unknown quantity at this point

بيتهيألى يا جماعة بعد إذن صاحب الموضوع و السادة الاعضاء اللى شاركوا انا ليا رأى صغير اوى

يمكن بعضنا سمع فيلم " التجربة الدنمركية " يمكن الناس شافته سافل و قليل الادب بس انا لقيت فيه فكرة و موضوع بغض النظر عن طريقة عرضها اللى انا مش موافق عليها طبعا ........ز بس كان بيتكلم على الفجوة الثقافية و الحياتية بينا و بين الغرب

قال عادل إمام اننا جينا - و لامؤاخذة فى النقل - من غير ما الابهات و الامهات يعرفوا الثقافة الجنسية دى و عاشوا و ماتوا و زى الفل

يبقى كل واحد عندما يحتاج الثقافة الجنسية هيلاقى مية طريقة و طريقة يعرفها بيها
بس لوحده انما الموضوع يطرح للنقاش العام انا شايف انه لا عيب و لا غلط و لا حرام بس مش مقبول اجتماعيا و كمان طرحه للنقاش مش للافادة او الاضافة لأن الموضوع معروف و باين من زمان و مافيهوش ما يستدعى لطرحه للنقاش العام المفتوح

أتمنى اكون وصلت وجهة نظرى و اسف للاطالة
قديم 27-04-2008, 01:45 AM
الصورة الرمزية mostafa1991
mostafa1991 mostafa1991 غير متواجد حالياً
طالب جامعي

mostafa1991 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بندق_2007 مشاهدة المشاركة
بيتهيألى يا جماعة بعد إذن صاحب الموضوع و السادة الاعضاء اللى شاركوا انا ليا رأى صغير اوى

يمكن بعضنا سمع فيلم " التجربة الدنمركية " يمكن الناس شافته سافل و قليل الادب بس انا لقيت فيه فكرة و موضوع بغض النظر عن طريقة عرضها اللى انا مش موافق عليها طبعا ........ز بس كان بيتكلم على الفجوة الثقافية و الحياتية بينا و بين الغرب

قال عادل إمام اننا جينا - و لامؤاخذة فى النقل - من غير ما الابهات و الامهات يعرفوا الثقافة الجنسية دى و عاشوا و ماتوا و زى الفل

بس لوحده انما الموضوع يطرح للنقاش العام انا شايف انه لا عيب و لا غلط و لا حرام بس مش مقبول اجتماعيا و كمان طرحه للنقاش مش للافادة او الاضافة لأن الموضوع معروف و باين من زمان و مافيهوش ما يستدعى لطرحه للنقاش العام المفتوح

اتفق معاك تماما
قديم 27-04-2008, 02:02 AM
back2002 back2002 غير متواجد حالياً
عضو جديد

back2002 is on a distinguished road

Looooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooool El Modo3 Dah Akeed Mosh 7raaaaaaaaaaaaml
قديم 27-04-2008, 02:03 AM
الصورة الرمزية محمود خاطر
محمود خاطر محمود خاطر غير متواجد حالياً
عضو نشيط

محمود خاطر is on a distinguished road

انا معاك ومع كلامك المدروس بعناية،واظن هو دة الكلام الصح
قديم 27-04-2008, 07:59 AM
الصورة الرمزية 3olomgy
3olomgy 3olomgy غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

3olomgy is an unknown quantity at this point

ثقافتنا لم تصل بعد للنقطة دى ...
الغريب انك بتلاقى الشباب عنده كبت جنسى ، عدد جرايم ال****** غير طبيعى ، اعلى تردد على المواقع الجنسية من العرب ، لو اتكلمت ساعة مع اصحابك هتلاقى منهم نص ساعة عن الجنس وبرغم كل ده ييجى المجتمع يقولك لاء عيب نتكلم فى الحاجات دى

مفروض يكون فيه ثقافة عشان نفهم الموضوع بجوانبه وانا بقصد هنا بالثقافة مش الثقافة اللى اتذكرت فى فيلم عادل امام ( مع احترامى لفكرة الفيلم ) لكن اقصد الثقافة بمعناها الشامل للموضوع ؛ بمعنى...
افهم الشاب ( والشابة بردو ) اضرار الجنس برا الزواج ، ازاى اتعامل مع نفسى وشهوتى بحكمة وعقل ، ازاى احترم الانثى وما ابصلهاش نظرة شهوانية .، ال****** واضراره ع المجتمع ..الخ الخ
وده طبعا بالاضافة للشرح - بس فى نطاق علمى وغير خادش للحياء
شكرا ع الموضوع الهادف
قديم 27-04-2008, 01:19 PM
dr.saeed dr.saeed غير متواجد حالياً
موقوف

dr.saeed is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المهاجر الى الاحزان مشاهدة المشاركة
يا مستر مش تنسى ان احنا عايشين فى بلد متخلفة كل حاجة عيب وحرام دا الحمد لله ان النت مش حرام هنا على الرجالة أقصد لانه طبعا حراااااااااااااااااام ولايجوز الابمحرم مع النساء
تتكلم عن نفسك بس
لو شايف البلد متخلفة
يمكن عشان انت فيها؟؟؟؟؟؟؟
ماحدش قالك اننا علماء ذرة
والى ماسكينها مخهم على ادهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
احنا متسكين بديننا كويس
ثانيا
احب اقول
طبعا مش عيب ولا حرام
بسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس
مين الى هايتكلم فيه
ماينفعشى يكون واحد عادى
دة اولا
ثانيا
ماينفعشى يكون حتى طالب زينا
ثالثا
الى هايتكلم فيه هايكون نظام الحوار ازاى؟
ماطريقة المناقشة؟
ان سيتم الحوار؟
كل دى حاجات تصعب الموضوع شوية
انما طبعا مش عيب
ومعلشى
اجدادنا دول جابونا
وماكانوش بيعملوا عليه نقاشات يعنى ولا حاجة
مش لازم نشغل دماغنا بالامور الفرعية نفتح فى دة حوار كمان
اذا كان الناس اصلا مش عارفه ابسط امور دينها
تقولى بس فيه ناس ماعندهمشى ثقافة جنسية؟؟؟؟؟؟؟
دة فيه دكاترة فى الجامعة
ويجهلوا ابسط امور الدين
ولقد رايت ذلك حقيقة
فى امان الله
قديم 27-04-2008, 01:23 PM
dr.saeed dr.saeed غير متواجد حالياً
موقوف

dr.saeed is on a distinguished road
Impp

وعلى راى الشيخ محمد حسان
احنا المسلمين كنا نشغل انفسنا بدعوة غير المسلمين
الان اصبحت مشكلتنا تعريف الدين الصحيح للامة الاسلامية نفسها
مش هابالغ لو قلت
اكتر من 90% من المسلمين
لايواظبون على الفجر
فمين الاهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 27-04-2008, 02:39 PM
الصورة الرمزية طالب الهدى
طالب الهدى طالب الهدى غير متواجد حالياً
عضو خبير

طالب الهدى is on a distinguished road

السلام عليكم

عجبا مشاكس

الاخ مشاكس كلامك جميل جدا وده حق انك تتكلم فيه
بس انت في جامعه ياغالي وفي ولا وفيه بنات

اسألك سؤال ممكن

ينفع انت تتكلم امام البنات في الموضوع ده ؟؟؟؟؟؟

يعني اكيد الدكتور رفض عشان النقطه دي لان في بنات في المكان اللي انت حضرتك عايز تتكلم فيه
يبقي لازم الواحد يعرف يختار المكان والزمان المناسب والموضوع كمان

ده كان تعليق صغير وانا هرجع تاني للموضوع

سلام عليكم
قديم 27-04-2008, 04:42 PM
الصورة الرمزية zizo2_2
zizo2_2 zizo2_2 غير متواجد حالياً
عضو قدوة

zizo2_2 can only hope to improve

أرجو أن تقرأوا الرد جيدا وتفكروا به بكل عقل ومنطق

أولا من نحن حتى نملك القدرة ليفتي بما هو حلال و ما هو حرام ، إن المرجع الصادق بالنسبة للمسلم في كل الأحوال هو كتاب الله و سنة رسوله ، و ما عدا ذلك يظل من الأشياء التي تحتمل الصدق و الخطأ ، و لقد بين الله ماهية الإيمان ، و ذكر الرسول صلى الله عليه وسلم أن الحياء شعبة من الإيمان ، و لقد كان الرسول صلى الله عليه وسلم أشد حياءً من العذراء في خدرها و لقد ذكر أن الله أيضاً حيي فاقرأ إن شئت :
وقال صلى الله عليه وسلم: (إنَّ الله -عز وجل- حَيِي ستِّير، يحب الحياء والستر) [أبوداود والنسائي وأحمد].
فلم يرد لنا على لسانه صلى الله عليه وسلم كلمة واحدة تخدش الحياء ، ولم يرد حديث واحد يفصل العلاقات بين الرجل و المرأة تفصيلاً لا بالكثير و لا بالقليل مما يطالب به هؤلاء الكتاب المنحرفون و لا أجد تسمية أنسب من هذه لهم .
تعال لنقرأ قول الله تعالى في سورة يوسف ،
(وراودته التي هو في بيتها عن نفسه ، وغلقت الأبواب و قال هيت لكَ قال معاذ الله إنه ربي أحسن مثواي إنه لا يفلح الظالمون (23)و لقد همت به وهم بها لولا أن رءا برهن ربه ، كذلك لنصرف عنه السوء و الفحشاء إنه من عبادنا المخلصين )

فهل ورد بالسورة ما يخدش الحياء ؟ أو جاء بها كلمات مما يتشدق به أدعياء الأدب في وقتنا الحالي لو كان الأمر يحتمل التفصيل لوجدنا له تفصيلاً في كتاب الله عز وجل ،إن مجرد الزج بهذه الحادثة في كتابٍ كهذا يدعو إلى إفشاء الرذيلة و الفاحشة لهو بحد ذاته جريمة لا تغتفر للكاتب ،فهذه الحادثة جاءت بالقرآن كموعظة لم يكن غايتها عرض موقف لاشباع غرائز النهمين و لكن الغرض أسمى من ذلك فهو بيان الحق و قدرة الله عز وجل و الإعجاز في إظهار براءة سيدنا يوسف من اقتراف الفاحشة ، فجاءت المعاني في دائرة ضيقة و باسلوب غاية في الرقي و الأدب و انظر إلى قول الله عز وجل مخاطباً سيدنا يوسف ( يوسف أعرض عن هذا) أي اضرب عن هذا صفحاً أي لا تذكره لأحد ، إنها المبالغة في كتمان الأمر لأنها أمور حساسة جداً و الخوض فيها يشيع الفاحشة و الإسلام يحرم الأمور بمقدار المفسدة الحاصلة منها و أظنك تعلم أن الفساد و المضرة الحاصلة من جراء تناول هكذا أمور هي أكثر بكثير من الفوائد إن وجدت ، و لا أظن أن هناك فوائد من الجهر و تفصيل هكذا أمور اقرأ هذا الحديث معي أيضاً :
وقد سئل النبي صلى الله عليه وسلم: يا رسول الله، عوراتنا ما نأتي وما نذر؟ فقال صلى الله عليه وسلم: (احفظ عورتك إلا من زوجك أو ما ملكت يمينك).
فقال السائل: يا نبي الله، إذا كان القوم بعضهم في بعض؟
فقال النبي صلى الله عليه وسلم: (إن استطعتَ أن لا يراها أحد، فلا يرينَّها).
قال السائل: إذا كان أحدنا خاليًا؟
فقال النبي صلى الله عليه وسلم: (فالله أحق أن يستحيا منه من الناس)
[أبوداود والترمذي وابن ماجه].
فهل تجد هنا أي اشارة تبيح لكَ أو لغيرك أن يتحدث و يفصل و يكتب كما يحلو له ، أو أنه لم يكفكم ما يعرض على شاشات التلفاز مما تشمئز له النفس السوية فصرتم تطالبون أيضاً بعرضه في الكتب و جعله مادة تدرس في المدارس و الجامعات و الأكاديميات و كأنه لم يعد ينقصنا من العلوم إلا هذه فوصلنا كغيرنا للقمر و حاربنا النجوم ، فلم يتبق إلا هذه النقطة لنكتمل بها و لا أظن إلا أنه لا يكتمل بالنقائص إلا كل ذي عقلٍ ناقص،
و لتنظر فقط للاسم الذي ألحق بنتاج الفكر الإنساني ( أدب) و هو من التأديب و أولى بالإنسان أن يمرن أخلاقه على الفضيلة و الحياء و لو كان ما يدعو إليه الكاتب حلالاً بأي وجه من الوجوه أراد فما معنى قوله صلى الله عليه و سلم :
(إن من أشر الناس عند الله منزلة يوم القيامة الرجل يُفْضِي إلى امرأته، وتُفْضِي إليه ثم يَنْشُرُ سرها) [مسلم وأبوداود].
وسماهم الرسول صلى الله عليه و سلم / المجاهرين / فقال صلى الله عليه وسلم : (كل أمتي معافًى إلا المجاهرين، وإن من المجاهرة، أن يعمل الرجل بالليل عملا ثم يصبح وقد ستره ربه، فيقول: يا فلان، قد عملتُ البارحة كذا وكذا. وقد بات يستره ربه، ويصبح يكشف ستر الله عنه) [البخاري].

هذا و قد تحدث للبعض بما يدور بينهما فكيف بمن يتحدث بمجال أوسع و بتفصيل أكبر و لجمهور أكثر ، فكيف نجيز الآن الحديث و بأي ذريعة ؟ إن الأعذار الواهية التي يقول بها هؤلاء لهي عذرٌ أقبح من ذنب ، أما أن العلماء قد تحدثوا في العصور السالفة ، فيبقى العلماء بشر غير منزهين عن الخطأ و لا تنسى أن زمانهم غير زماننا ، فهذا زمن انتشر به في جميع وسائل الإعلام كل ما يحط من قيمة الإنسان ويساعد على امتهان كرامته و إنسانيته و لم يبق غير الأدب و الذي يصارع الكثيرون لتلويثه أيضاً و تدنيسه و لم يتبق لنا غير أن ندعو الله أن يرحمنا مما هو آت .

العلامات المرجعية