اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 07-01-2014, 08:50 PM
احمد يدوي احمد يدوي غير متواجد حالياً
عضو نشيط

احمد يدوي is on a distinguished road
افتراضي ممكن نتكلم بصراحة ؟

انا مش بحب الاخوان والسلفيين وفي نفس الوقت مش مع رد الفعل المفرط تجاههم

لكن نتكلم بالعقل بشوية
لو صدقت الحكومة في كلامها وزودت مرتبات المعلمين زيادة محسوسة (علاوة الحد الادنى وعلاوة الاعباء الوظيفية) . ماذا لو كان هذا الكلام صحيح ؟؟؟؟
لو حصل و اتنفذ فعلاً فانا اقولها بلملء الفم طز في مرسي والف طز في مرسي ومليون طز في المؤيدين لمرسي ، لو كان في خير في مرسي كان عملها بدل ما تتعمل في عهد السيسي.
لو حصل فأنا من المؤيدين للسيسي لسبب بسيط هو انه حس ان في ناس غلابة وفي ظلم لازم ينتهي وهو الأمر الذي لم يفعله مرسي المتمسح في الدين.

ماذا نريد من الرئيس ؟؟؟ اننا نعيش عيشة محترمة والمرتب هو المقياس والمعيار ، ومرسي لم يهتم الا بزيادة مرتبات الشرطو والجيش وهما اللي ادلو خازوق محترم يستاهله

لو حدث ستجد انصار مرسي يقبضوا و في الاخر يدعوا على السيسي .
قديم 07-01-2014, 09:00 PM
الصورة الرمزية sadq7
sadq7 sadq7 غير متواجد حالياً
عضو خبير

sadq7 is on a distinguished road

أؤيدك إلى حد كبير مع بعض التحفظات:
أولا أنا لا أكره الإخوان ولا السلفيين ولا أكره غيرهم فالكل مصريون لهم وعليهم ولا يوجد أحد معصوم إلا النبى صلى الله عليه وسلم ولا توجد جماعة معصومة إلا عموم المسلمين.
ثانيا: المطلوب من أى رئيس أو حاكم سواء جاء بطريق انتخابات أو بانقلاب أو غيره أن يراعى شعبه ويوفر له كل الضروريات وأولها الوحدة وعدم الانقسام والدليل ما حكاه القرآن الكريم عن هارون عليه السلام عندما عاتبه موسى عليه السلام فى تركه بنى إسرائيل على عبادة العجل فقال له ( إنى خشيت أن تقول فرقت بين بنى إسرائيل ) فإذا كان التفريق بين الناس وتمزيق الأمة أخطر من عبادة العجل فما بالك بما دونه ..؟
قديم 07-01-2014, 09:04 PM
الاستاذة ميار الاستاذة ميار غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

الاستاذة ميار is on a distinguished road

كلامك صح يا استاذ احمد بس ياريت نراعى اداب الحديث
قديم 08-01-2014, 01:53 AM
نانا هوبة نانا هوبة غير متواجد حالياً
عضو فعال

نانا هوبة is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sadq7 مشاهدة المشاركة
أؤيدك إلى حد كبير مع بعض التحفظات:
أولا أنا لا أكره الإخوان ولا السلفيين ولا أكره غيرهم فالكل مصريون لهم وعليهم ولا يوجد أحد معصوم إلا النبى صلى الله عليه وسلم ولا توجد جماعة معصومة إلا عموم المسلمين.
ثانيا: المطلوب من أى رئيس أو حاكم سواء جاء بطريق انتخابات أو بانقلاب أو غيره أن يراعى شعبه ويوفر له كل الضروريات وأولها الوحدة وعدم الانقسام والدليل ما حكاه القرآن الكريم عن هارون عليه السلام عندما عاتبه موسى عليه السلام فى تركه بنى إسرائيل على عبادة العجل فقال له ( إنى خشيت أن تقول فرقت بين بنى إسرائيل ) فإذا كان التفريق بين الناس وتمزيق الأمة أخطر من عبادة العجل فما بالك بما دونه ..؟
بوركت و سلمت يداك
قديم 07-01-2014, 10:17 PM
عضو نشيط

استاذه ميار انا لم احيد عن اداب الحوار ، كلمة خازوق هي كلمة دارجة تعني مقلب بالعامية وهي على ما اعتقد انها اداة من ادوات ال***** بالفصحة
قديم 07-01-2014, 10:48 PM
سهر فتحى سهر فتحى غير متواجد حالياً
عضو جديد

سهر فتحى is on a distinguished road

قال الشيخ الشعراوى : من لايستطيع قول الحق فلا يصفق للباطل
قديم 08-01-2014, 02:16 AM
ahmedmoustafa1985 ahmedmoustafa1985 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ahmedmoustafa1985 is on a distinguished road
افتراضي [b]ياجماعه صبرتم على فساد 30 سنه وقومنا ثورة اولى وصبرتم على فساد وكذب الاخوان لمده س

ياجماعه صبرتم على فساد 30 سنه وقومنا ثورة اولى وصبرتم على فساد وكذب الاخوان لمده سنه وقومنا بثورة تانية والحمدلله اصبر بقى كمان شهرين بس لحد مانشوف الزيادة ده هتم فى واحد ولا فى شهر 2 وبعد 2 هنعمل ثورة تالتة واخيرة الى النهاية

آخر تعديل بواسطة ahmedmoustafa1985 ، 08-01-2014 الساعة 02:17 AM سبب آخر: [b]ياجماعه صبرتم على فساد 30 سنه وقومنا ثورة اولى وصبرتم على فساد وكذب الاخوان لمده سنه وقومنا بثورة تانية والحمدلله اصبر بقى كمان شهرين بس لحد مانشوف الزيادة ده هتم فى واحد ولا فى شهر 2 وبعد 2 هنعمل
قديم 08-01-2014, 09:13 AM
handaha handaha غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

handaha is on a distinguished road

الاستاذ الفاضل احمد بدوي .. السلام عليكم .... اسأل حضرتك سؤال صغير .. لماذا تكره الاخوان والسلفيين ... هل رأيت منهم مايؤذيك انت شخصيا او احد من اقارك او اولادك او اخوتك .... ارجو الا تقل لي مايردده الاعلام !!أ / محمد حسن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
قديم 08-01-2014, 09:20 AM
عضو مجتهد

الاستاذ الفاضل احمد مصطفى السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..... ارجو من سيادتك ان تعطيني مثالا لفساد الاخوان مثلا سرقة اراضي مثلا تعيين لابناء بدرجة مقبول في النيابة او القضاء مثلا تربح بدون وجه حق ... وعايز حضرتك تقولي ايه الفرق بين سنة وبين سبعة اشهر
قديم 08-01-2014, 09:25 AM
عضو مجتهد

الاخوة الافاضل السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... ارجو من الاخوة الذين يسمون مظاهرات الحزب الوطني والفلول ثورة ان يعلموا ان ثورة 25 يناير مات فيها مايقرب من الالفي( 2000) مصري على ايدي من يريدون لنظام مبارك البقاء ... فممكن حد يقولي ثورة 30 يونيو المجيدةمات فيها كام اكيد في زميل محترم هيقول هو لازم يبقى في اموات علشان يبقى في ثورة ارد على حضرته واقوله عندك النت ابحث فيه ....
قديم 08-01-2014, 10:08 PM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة handaha مشاهدة المشاركة
الاستاذ الفاضل احمد بدوي .. السلام عليكم .... اسأل حضرتك سؤال صغير .. لماذا تكره الاخوان والسلفيين ... هل رأيت منهم مايؤذيك انت شخصيا او احد من اقارك او اولادك او اخوتك .... ارجو الا تقل لي مايردده الاعلام !!أ / محمد حسن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
اما بعد
انا لا اردد كلام فلقد جعل الله لي عقل احكم به عن ما اراه .. ففي مجمل السلفيين مثلاً ثقافة لا تتفق مع طبيعة الشعب المصري وقد تعاملت معهم شخصياً ولم اجد منهم حسناً الا من رحم ربي فافكارهم متحجرة ولو تولوا فرضوا ارائهم المستوردة من الطبيعة البدوية على الشعب المصري ، وفي مظهرهم الموحد (يونيفورم) شعور يحرك وطنيتي فيؤذيني هذا اليونيفور (جلبية بيضا وشماغ احمر وشبشب بصباع صيفا وفوق الجلبية جاكت شتاً) وانت تعلم ان هذا الزي زي سعودي .. فهل رأيت شخص سعودي يرتدي البدلة ويتجول بها في اسواق بلاده ؟ انا اعتز بمصريتي واتمنى لبلدي الرقي .. تحياتي لك
قديم 08-01-2014, 11:14 PM
مصطفى الفوال مصطفى الفوال غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

مصطفى الفوال is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد يدوي مشاهدة المشاركة
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
اما بعد
انا لا اردد كلام فلقد جعل الله لي عقل احكم به عن ما اراه .. ففي مجمل السلفيين مثلاً ثقافة لا تتفق مع طبيعة الشعب المصري وقد تعاملت معهم شخصياً ولم اجد منهم حسناً الا من رحم ربي فافكارهم متحجرة ولو تولوا فرضوا ارائهم المستوردة من الطبيعة البدوية على الشعب المصري ، وفي مظهرهم الموحد (يونيفورم) شعور يحرك وطنيتي فيؤذيني هذا اليونيفور (جلبية بيضا وشماغ احمر وشبشب بصباع صيفا وفوق الجلبية جاكت شتاً) وانت تعلم ان هذا الزي زي سعودي .. فهل رأيت شخص سعودي يرتدي البدلة ويتجول بها في اسواق بلاده ؟ انا اعتز بمصريتي واتمنى لبلدي الرقي .. تحياتي لك

يا استاذ الزى اللي انت بتسخر منه ده يبقى زى سيدنا محمد عليه الصلاة والسلام والحمد لله احنا بنعتز بزى الاسلام اما اللي انت بتقوله ده فالرد مش من عندى ولكن من عند سيدنا عمر بن الخطاب فكما قال عمر بن الخطاب رضى الله عنه وارضاه.
كنا اذلة فأعزنا الله بالاسلام فاذا ابتغينا العزة بغير الاسلام اذلنا الله.

وبالنسبة للوزير ابقو قابلونى لو كان فى زياده هو مش قال قبل كده ابقوا حاسبونى لو ماخدتوش الزيادة فى شهر يناير يلا بقى روحوا قابلوه ......

قديم 08-01-2014, 11:29 PM
الصورة الرمزية sadq7
sadq7 sadq7 غير متواجد حالياً
عضو خبير

sadq7 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى الفوال مشاهدة المشاركة

يا استاذ الزى اللي انت بتسخر منه ده يبقى زى سيدنا محمد عليه الصلاة والسلام والحمد لله احنا بنعتز بزى الاسلام اما اللي انت بتقوله ده فالرد مش من عندى ولكن من عند سيدنا عمر بن الخطاب فكما قال عمر بن الخطاب رضى الله عنه وارضاه.
دى أنا معاك فيها
اقتباس:

وبالنسبة للوزير ابقو قابلونى لو كان فى زياده هو مش قال قبل كده ابقوا حاسبونى لو ماخدتوش الزيادة فى شهر يناير يلا بقى روحوا قابلوه ......

أما دى فأنا مش مع حضرتك ويجب الفصل بينهما ولا نجمع الرأى مع احترامى له والحقيقة حتى لا نعطى فرصة لتشويه الحقيقة والتعدى عليها.
قديم 09-01-2014, 12:43 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى الفوال مشاهدة المشاركة

يا استاذ عيب عليك وانت مدرس أد الدنيا تقول ان الرسول صلي الله عليه وسلم كان بيلبس جلبية وشماغ ، يعني ابسط الامور اللي المفروش تعرفها انه كان معمم وكان قميصه اقرب للزي الافغاني ... برجاء ما تتحمئش اوي لفكرة انت مش عارف اساسها ولا عارف ابعادها ... ناقص تقولي ان الرسول كان سعودي عشان تبأه المصيبة مصيبتين !!!.
انا لم اسخر من الزي السعودي ولكن اسخر من الذين يرتدون اقنعة الشعوب وافكارهم وينسون مجد بلادهم وكيف كنا نصدر للدنيا دين سمح فاصبحنا نستورد ما يشوه صورة الدين متمثلاً في مجموعة ليهم يونيفورم محدد وافكار كانت صالحة فقط وقت قيام الدولة السعودية ، ونحن نعرف مقدار العمق التاريخي للسلفيين ومن بعدهم الاخوان .
قديم 08-01-2014, 11:46 AM
Bourbon Bourbon غير متواجد حالياً
عضو جديد

Bourbon is on a distinguished road

الصغير المدعو احمد بدوى.... يابنى انت لسه لم تبلغ الحلم فى السياسة الشرعة او حتى سياسة الدوكو بتاع سوسو وحصنى.... يعنى لو تعلمت اية من القران يمكن تفهم السياسة الشرعية .... لكن شكلك بانجو بيسمع ويردد بس.... الدكتور مرسى فك الله اسره وقريب ان شاء الله زودك 50 فى المائة الاولى وملحقش يزودك الحمسين التانية عشان ال شرور مش عايزين كده من اول يوم مسك فيه مش كده وبس دا كل فئات المجتمع زادت مرتباتها ايضا ومنهم اسيادك ميلشيات جبش كامب ديفيد وبلطجية الداخلية... وتانى حاجة كان مشروع الحد الادنى والاقصى كمان كانو ماشيين فيه لكن ال شرور ماكنوش عايزين الا الشر ..... يعنى ياحبيبى بالعربى جه صحبك وزير تعليم الانقلاب الدموى على المسلمين ليقوللك حد ادنى للمعلمين .... يعنى اللى كان هيعملوا مرسى هو بيعملوا على استحياء وافلاس دولة وشحاتة وخراب عشان يضمن ولاء اشكالك.... اصح وفوق .... ثم الاخ صادق المحترم برجاء عدم الترقيع للاشكال دى خذ على ايديهم بالطرد كما وعدت فى استفتاءك ولاكرامة مع امثال هؤلاء ومعذرة على اللغة العامية فامثال هؤلاء لايفهمون الا لغة الشوارع

العلامات المرجعية