اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 25-06-2011, 12:42 AM
Amr 82 Amr 82 غير متواجد حالياً
عضو قدير

Amr 82 is on a distinguished road
New انا امتحنت على الابتدائى وشغال اعداى

انا امتحنت فى الكادر على المرحلة الابتدائية وانا شغال اعدادى بقالى سنه ونصف لانى منتدب من مدرسة ابتدائى الى مدرسة اعدادى اعمل ايه علشان اخليها مرحله اعدادية علما باننى لم اعمل فى المدرسة الابتدائية سوى شهر واحد فقط لو حد عنده معلومه يبقى كتر الله خيره
قديم 25-06-2011, 12:51 AM
سيد عبد اللاه سيد عبد اللاه غير متواجد حالياً
مدرس لغة عربية

سيد عبد اللاه is on a distinguished road

اخي العزيز الكثير من الزملاء لهم نفس مشكلتك وقاموا بمقابلة المسؤلين فرفضوا وقالوا التعيين على اساس العقد ثم قام الزملاء بكتابة شكوى للوزارة وقالت لهم انتظروا لبحث الشكوى وبعد كدة ارسلت الرد على المديرية ورحنا المدرية قالوا الرد هايروح على الادارة الليى قالت في الاخر التعين على حسب العقد الكلام ده حصل في القاهرة لكن في الاسكندرية قالوا ممكن تغير المسمي بس بشرط انه يكون فيه عجز في الاعدادي ومايكونش فيه عجز في الابتدائي وطبعا ده مستحيل يعني من الاخر انسى وربنا يسهلك وحاول تتباع مع الزملاء عن طريق قراءة المواضيع القديمة التي تدعو الي تغير المسمى الوظيفي وشكرا .
قديم 25-06-2011, 12:53 AM
الصورة الرمزية ahmedhassanspr
ahmedhassanspr ahmedhassanspr غير متواجد حالياً
مُعلم رياضيات

ahmedhassanspr is on a distinguished road

معلش أخويا انا اسف انى ابلغك ان جواب التعيين حيطلع من التوجيه على مدرستك الابتدائى اللى انت جاى منها
والمشكله ان الاكاديمية قالت كان المفروض تغير كود التخصص لمعلم اعدادى حسب تخصصك المذكور فى شهادة المؤهل؟
قديم 25-06-2011, 12:55 AM
شريف الهادى شريف الهادى غير متواجد حالياً
عضو نشيط

شريف الهادى is on a distinguished road

والله لسه مدرسه كانت نتيجتها محجوبه من دفعة 20/11/2009 استلمت تعيينها على مدرستها الأبتدائية التى كانت تعمل بها رغم انها منقولة للمرحلة الأعدادية منذ سنتان تقريبا ولما صدمت من الخبر ذهبت للتوجيه فقال لها انه يمكن يعمل لها انتداب للأعدادى وعشان تتنقل مرة اخرى للأعدادى لازم موافقة التعليم الأبتدائى حاجه تحزن فعلا احنا زمايله اتنقلنا معاها من سنتين وبالتالى امتحنا اعدادى والنتيجة ظهرت على الأعدادى والكلام ده فى الأسكندرية ادارة المنتزة التعليمية
قديم 25-06-2011, 11:59 AM
مُعلم رياضيات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف الهادى مشاهدة المشاركة
والله لسه مدرسه كانت نتيجتها محجوبه من دفعة 20/11/2009 استلمت تعيينها على مدرستها الأبتدائية التى كانت تعمل بها رغم انها منقولة للمرحلة الأعدادية منذ سنتان تقريبا ولما صدمت من الخبر ذهبت للتوجيه فقال لها انه يمكن يعمل لها انتداب للأعدادى وعشان تتنقل مرة اخرى للأعدادى لازم موافقة التعليم الأبتدائى حاجه تحزن فعلا احنا زمايله اتنقلنا معاها من سنتين وبالتالى امتحنا اعدادى والنتيجة ظهرت على الأعدادى والكلام ده فى الأسكندرية ادارة المنتزة التعليمية
اؤيد كلامك تماما بالنسبة للمدرسة دى وانا اعرفها معرفة شخصية حتى بالأمارة دى مدرسة علوم
قديم 25-06-2011, 12:57 AM
مدرس لغة عربية

طيب انا مدرس اصل العقد عندي ابتدائي ومنتدب اعدادي وامتحنت الكادر اعدادي في 1/4 ومش عارف هيجيلي التعيين ايه علما بأني شفت النشرة اللي بتقول كل اللي امتحن على غير الرحلة اللي مكتوبة في العقد هايكون الامتحان لاغي ايه ردكم يا اخ احمد
قديم 25-06-2011, 12:00 PM
مُعلم رياضيات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيد عبد اللاه مشاهدة المشاركة
طيب انا مدرس اصل العقد عندي ابتدائي ومنتدب اعدادي وامتحنت الكادر اعدادي في 1/4 ومش عارف هيجيلي التعيين ايه علما بأني شفت النشرة اللي بتقول كل اللي امتحن على غير الرحلة اللي مكتوبة في العقد هايكون الامتحان لاغي ايه ردكم يا اخ احمد
ان شاء الله يطلع جواب التعيين على إعداى وده كلام مدير الاكاديمية
قديم 25-06-2011, 01:11 AM
عضو نشيط

ان شاء الله تتعين اعدادى مانا كمان عقدى كان ابتدائى بس قدمت طلب ندب او نقل لمدرسه اعدادى فى منطقه ريفيه نائيه ولكنها قريبه من سكنى والتوجيه وافق وادارة المنتزة امرت بنقلى انا ومجموعخه من معلمى العلوم الى المرحلة الأعدادية ب3 مناطق نائية جدا واستلمت بتاريخ 29/9/2009 وبالتلى كان كل ورقى اعدادى ولى زمايلى منتدبين زيك للأعدادى وامتحنو اعدادى ونجحو وان شاء الله يستلمو اعدادى زى زميلتنا اللى شغالة اعدادى واستلمت ابتدائى عشات الأمتحان
قديم 25-06-2011, 01:13 AM
الصورة الرمزية elbltagy78
elbltagy78 elbltagy78 غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

elbltagy78 is on a distinguished road

والعقد ايه؟
قديم 25-06-2011, 01:19 AM
عضو نشيط

ابتدائى بس اعدادى على صحيفة الأحوال الألكترونية وبقبض من مدرستى الأعدادية ودة مع بعض مدرسى مادة الدراسات ايضا اما العربى كله ندب ما عدا واحد جاب واسطة قبل الأمتحان واتكشف من زمايله
قديم 25-06-2011, 01:36 AM
مدرس لغة عربية

شكرا اخي العزيز على التوضيح
قديم 25-06-2011, 12:18 PM
خلف حلمي خلف حلمي غير متواجد حالياً
عضو قدير

خلف حلمي is on a distinguished road

انتهي الموضوع ، طالما إمتحنت علي المرحلة الابتدائية يبقي حتتعين علي نفس المرحلة إلي امتحنت عليها
قديم 25-06-2011, 02:09 PM
محمد العفريتى محمد العفريتى غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمد العفريتى is on a distinguished road

انا اعتقد حكاية الابتدائى والاعدادى دى حسب الصحيفة الالكترونية وهى اللى هتتعين على اساسها اما حكاية شغلك ابتدائى او اعدادى فهذا يعود الى التوجية حسب العجز اما تعيينك سوف يكون حسب الصحيفة الالكترونية وامتحان الكادر يعنى انا مثلا كنت مضيت العقد فى اعدادى انا ومعى 28 مدرس لاننا كنا نعمل بالحصة فى اعدادى ونحن خريجين اداب ثم قام الموجة بنقلنا جميعا الى ابتدائى وجاب بتوع ابتدائى الى اعدادى بحجة انهم اقدم مننا فى التعيين والعقد المهم انا طبعا مضيت العقد بتاعى اعدادى وامتحنت كادر ابريل اعدادى رغم انى اعمل ابتدائى ومردتش اغير المرحلة فى الصحيفة الى ابتدائى وتركتها اعدادى ونجحت والعام القادم رايح اعدادى وانا كنت ممكن اشتغل هذا العام اعدادى بس انا مردتش لان المدرسة بعيدة عنى . يعنى كده انا هتثبت على اعدادى صح ولا لا
فى النهاية اقول ان تعيينك حسب الصحيفة اللى انت امتحنت على اساسها الكادر اما التنقلات دى بتاعة الادارة والتوجية
قديم 25-06-2011, 02:21 PM
sayed ahmed ali sayed ahmed ali غير متواجد حالياً
عضو نشيط

sayed ahmed ali is on a distinguished road

يا جماعة
أولاً :- العقد مش مكتوب فيه مرحلة ولا مدرسة
ثانياً :- كل واحد بيمتحن الكادر علي مرحلة اعدادي ابتدائي بيجي التعيين علي ما أعتقد نفس المرحلة والمدرسة اللي امتحن عليها الكادر
وهذا والله أعلي وأعلم
واللي عنده أخباره جديدة ياريت يوضح لنا
قديم 25-06-2011, 02:22 PM
الصورة الرمزية اميرة مهران
اميرة مهران اميرة مهران غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

اميرة مهران is on a distinguished road
Icon111

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr 82 مشاهدة المشاركة
انا امتحنت فى الكادر على المرحلة الابتدائية وانا شغال اعدادى بقالى سنه ونصف لانى منتدب من مدرسة ابتدائى الى مدرسة اعدادى اعمل ايه علشان اخليها مرحله اعدادية علما باننى لم اعمل فى المدرسة الابتدائية سوى شهر واحد فقط لو حد عنده معلومه يبقى كتر الله خيره

استاذ عمرو هقولك على حاجة مش هتصدقنى فيها من الاخر الوزارة دى فاشلة ونا سمعندهاش ترتيب ولا نظام ولا بيفهموا حاجة ليهب قا هقولك ؟

انا ليا زميله شغاله بابتدائى وجالها انتداب لاعدادى ومفيش كام شهر وجه موضوع الكادر ونزل رقم الجلوس بانها تمتحن اعدادى والله العظيم وامتحنت على اعدادى شوف بقا واسمها انتداب مش نقل))))) والله زى ما بقولك وانا شوفت كل حاجة بعينى

يعنى ادى اللغبطة والهبل محدش بيعمل حاجة صح

انا منا سكندرية ادارة المنتزة

علشان كده لازم نتوقع اى لغبطة فى اى حاجة

العلامات المرجعية