اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

قديم 16-06-2010, 02:42 AM
ostazhassan ostazhassan غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ostazhassan is an unknown quantity at this point
افتراضي السر

الوزارة كانت منزلة النمازج والورك بووك وماتزعلش والمنهج كمان تموية للمدرسين قبل الطلبة . وتعالى كدة نتكلم يا جماعة انا بقالى 12 سنة مدرس . اول السنة مش اول السنة اوى بعد شهرين من المنهج الجديد المنيل الممل دة كنت بقول للطلبة يا ولاد ويا بنات لازم ولابد ان لا تعتمدو على المنهج وكلماتوا بس لائة احفظ اى كلمة لو حتى لقيتها مكتوبة فى مبولة ودة مفتاح النجاح بتاع المنهج الجديد . وبعدين تعالى للترجمة انا من خبرتى اعرف ان الامتحان بيتسلم فى اول شهر فبراير وبيتقفل علية و بيتختم بالشمع الاحمر فى المطبعة والبركان المنيل دة حصل فى شهر اربعة مش كدة برضوا ولا دة كان بركان تانى غير البركان بتاع الامتحان .. انا اعتقد ان الوزير الجديد لما جة اعطى اوامر بالغاء الاامتحانات اللى اتعملت واعطى اوامر بكتابة امتحانات جديدة... اة اكيد دة حصل ما هو اارن... واعتقد ان النموذج اللى كانت منزلاة الوزارة فى موقعها دة والاخوة الافاضل جابوة على موقعنا دة وخاصتا لما تقرة الامتحان دة تحس انو والاهى امتحان ثانوية عامة وامتحان محترة بيفكرنى بامتحانات الثانوية القديمة بجمالو وتغطيتو للمنهج باسلوب جيبد ... هوة دة كان الامتحان اللى المفروض الولاد يمتحنوة واللى لغاة الوزير زيكابالا .... ولية وممكن تكون الامتحانات التجريبية اللى الولاد امتحنوها دى هى الامتحانات اللى اتحطت فى فترة مسكان الوزير الاسبق الله يمسية بنصيبة هو كمان ... وفى الاول والاخر الامتحان اللى حطو بنى ادم متاثر تاثر كبير بقلة الحشيش والازمة الراهنة جايب دخان فى الترجمة وبركان وجايب قطعة فهم المفروض انها تترسم مش تتكتب (( فكرنى باسماعيل يا سين والجدع التانى دة لما كان بيقولوا اكتب يابنى تاتاتاتاتا رد وقالو يابنى دى تتكتب ولا تترسم وانا فى عرض المجمع اللغوى ))) وبعدين والاهى العظيم اللى واضع الامتحان دة ماهو طبيعى على الاطلاق اى مدرس بس يقعد يقرا بس بتمعن ويحاول يفكر بتفكير الراجل والاهى هيحس ان البنى ادم دة حلوف وشنف كمان بدايتا بسوال المتحدثون راجل بتاع افلام بس افلامو هبطة وهبطتنا معاة .. ادعو معايا الاهى يشاور ويعمل الايمات بتاعتو دى ويتخرص فى لسانو وودانو امين يارب العالمين ... الاهى يطلع علية شوية عوطلية زى بتوع القطعة التانية ويقلبوة وبمطاوى تلمة مابتعورش ويتغز اهو سلاح برضو امين يارب العالمين .. وخيرها فى غيرها ومادام اول القصيدة كدة يبئة انسوا غيرها وسلملى على الصبورة ... افتكرت والاهى المنهج دة أفتكر انى ما وقفتيش على الصبورة عشرة خمستاشر مرة السنادى مااااااااااااااافيش حاجة تتقال . سلام يا اصحابى ونتقابل على كوبرى قصر النيل وكل واحد وهوة مدلدل من على الكوبرى ما ينساش يكتب رسالة ويحطها فى جيبو ويكون ةمكتوب فى الرسالة رسالة الى الوزير زيكابالا وواضع امتحان 2010 وامتحان 2005 وامتحان 2008 ربنا ينتقم من اللى حاطط الامتحانات الثلاثة دولة .. الرجاء من الخوة اللى هيدخلوا ويقرو الكلام دة يكتب رسالة للاتنين دولة وما هو مضمون رسالة كل واحد للاتنين دولة انا بدات رسالتى وخلصتها كمان الدور عليكو يلة فرجونى علة الاتنين دولة بئة والكبت يطلع عشان تستريحو خرج الشحنة يلة سلام
قديم 16-06-2010, 03:26 AM
الصورة الرمزية waelragab
waelragab waelragab غير متواجد حالياً
عضو مبتدئ

waelragab is on a distinguished road

مع إحترامى الكبير لحضرتك ...............
إنته مش مدرس
ولا ينفع نحترم سعادتك .
قديم 16-06-2010, 04:53 AM
HazemEnglish HazemEnglish غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

HazemEnglish is on a distinguished road

شحنة اية اللي الطلاب يخرجوها الامتحان مكنش صعب الا في قطع الفهم و جملتين في الاختياري بس هو فعلا صعب علي مستوي طالب 16 سنة في امتحان لكن مش للدرجادي حضرتك دمك خفيف جدا وكنت بضحك وانا بقرئ لكن الكلام دة ميتكتبش لطلاب الكلام دة نقولة علي الكافية واحنا بنتفرج علي ماتش البرازيل وكوريا لما كسبت البرازيل 2 - 1
قديم 16-06-2010, 05:38 AM
عضو مجتهد

يا اخى حازم انا بتكلم دلوئتى مع المدرسين مش طلبة لان مافيش طلبة هتدخل الموقع بعد الامتحان دة هما اصلا عوزين ينسوا انهم اصلا دخلوا الامتحان انا بتكلم مع الزملاء اللى مافيش حد فيهم ما اتازاش من الامتحان واراهن ان اللى كان نسبة الاشغال عندو 100 هتقل السنة اللى جاية بسسبب اللى بيحصل دة . 2008 قولنا ومالو الامتحان صعب عشان فى سنة فراغ عوزيين يملوها طب والسنادى عوزيين مننا اية بيوتنا هتتخرب فطلعت الشحنة دى والاهى وعندى اكتر من كدة بس .... وعشان تعرف انا فى الموقع هنا من 2007 مارس يعنى بقالى اكتر من تلت سنين وعارف انا بئول اية وبعدين لما ما اتكلمش مع مدرسى اللغة الانجليزية اتكلم مع مين وانا متاكد ان فى مدرسين بيلعنوا وتيت كمان ومازلت عند راى .... ماشى يا لولو يا محترم
قديم 16-06-2010, 05:39 AM
عضو مجتهد

وبعدين ازاى رجب يسمى وائل غريبة اوى دى يا وائل يا متاقض
قديم 16-06-2010, 05:51 AM
عضو مجتهد

وائل انا ما طلبتش منك ولا اجبرتك على احترامى كان كفاية عليك مرورك اللذيذ دة وطلعت ما كنش فى داعى لحرقت الدم دى انا ماغلطتش فيك وانا بعتلك رسالة على الخاص وعجبنى اوى مشاركاتك اللى ما حدش قراها وانتة كاتب ان ماحدش عبرك عارف لية لهيفتها لانى شفتها .. وعاوز ائولك يابن امبارح انك مش محترم ومعقد نفسيا ومكتئب كمان لانك ما حلتش قطعة الفهم الاولى الا مع طالبة واحدة بس وهى اللى جبتهالك كمان روح يابنى ربنا يحرق دمك انتة والوزير وواضع الامتحان كمان وبعدين تعالى يالة انتة تجيب كام فى امتحان زى دة والاهى لو جبت درجة النجاح تبة ابن رجب صح ... وعلى الادارة حزف مشاراكاتى لقة الادب وعدم اللياقة .. حاجة تخلى الواحد مش عارف ائول اية حرقة دم الله يقرفك
قديم 16-06-2010, 06:10 AM
عضو مجتهد

اليكم اول مشاركة للاخ وائل بيك رجب الذى يحس فيها الطلبة على عدم الاهانات وهو نفسة يهين زميل له وكمان بيعترف فيها انة مهمل دة تسموة اية ................... مجنون اكيد

القطعه الأولى فى الإمتحان جايه من كتاب The Best الجزء الخاص للمراجعه .

ولكن للأسف حلتها مع طالبه واحده عندى لأنها هيا اللى جبتهالى وقالتلى حلها معايا يا مستر بجد أنا حاسس بتأنيب ضمير جدا ناحية الطلبه الباقيه .

وربنا يسامحنى على إهمالى .

بس كلام صدق ...........
أصبحت الثانوية العامه اليومندول كل من هب ودب يدخل المرحله دى بدليل إن فيه فصل فى كل مدرسه إسمه فصل الخدمات يدفعوا فلوس ويدخلوا ............ إزاى نِدَخّل طالب معندوش الإمكانيات اللازمه إنه يبقى معلم أو طبيب أو مهندس ...........فكان لازم من وقفه من الوزير إنه يعمل كده عشان يرجع تانى الثانويه العامه القديمه عشان لما واحد يطلع مدرس أو ...... أو .......... يبقى أد الوظيفه أو المهنه اللى يدخل فيها .

أى طالب دخل على المنتدى ده وقال كلمه مسيئه للمدرسين يبقى عنده خلل فى تربيته لان مش من الصح إنك تشتم أو تسئ لمدرسك لان ربنا لما خلقنا ... خلق بين صوابعنا فراغات عشان المدرس بتاعك يا محترم يكملهالك ويحط صوابعه بين صوابعك ......... يبقى ده جزاءه .

كمان الطالب أو الطالبه اللى بكوا من الإمتحان ........ عشان يكون بكائهم ليه سبب لازم يكون بكائهم عشان فقدوا درجه أو إتنين مش واحد فاشل بيقول أنا هاشيل الماده .......... .

عذرا لكل مدرس قد أُسئ إليه ........... وإحترام واجب لكل مدرس فى هذا الصرح العظيم .

من مدرس يغار على مهنته وعلى كلمه " مدرس " .
اخوكم / وائل رجب .

العلامات المرجعية

ابحث في الموضوع:

البحث المتقدم