اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كلية التجارة > شعبة اللغة الإنجليزية

قديم 09-10-2013, 07:09 PM
تيتانيك تيتانيك غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

تيتانيك is on a distinguished road
افتراضي انتو فهمتو ازاى ؟؟

بسم الله الرحمن الرحيم
ازيكو يا جماعة كل سنة ونتو طيبين سنة سعيدة علينا ان شاء الله .. انا بدئت الدراسة ومش فاهم اى حاجة مادة المحاسبة مادة الاقتصادة ومادة الادارة ... الدكاترة بيتكلموة انجليش صرف مفيش عربى خالص خالص خالص خاصة ف مادة الاقتصاااااااد الدكتورة مش بتقول حتى صباح الخير . ونا كدة هتعب جامد الترم مش عارف اتعامل ازاااى اللى عنده طريقة يعالجنى بيها ينصحنى بالله عليكم

قديم 19-10-2013, 05:48 AM
الصورة الرمزية mohamed_gad_
mohamed_gad_ mohamed_gad_ غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

mohamed_gad_ is on a distinguished road

عادي جدا اكيد هتقابل صعوبه حتي لو كان مستواك حلو في الانجلش وده بيحصل في الاول في كل المواد خصوصا المواد اللي فيها مصطلحات صعبه كتير لان المشكله ان كل ماده هتلاقي اكيد مصطلحات اساسيه جديده عليك مجرد ما هتعرفها الموضوع هيبقي سهل عليك وهتتعود علي انك تسمع الانجلش وتفهمه بسهوله طبعا مش الانجلش عموما اقصد الانجلش بتاع مواد الكليه والله يا معلم انا كنت زيك كده في اول اسبوع ومعظم الناس بيبقو كده
الحل حاجه بسيطه جدا انك تجيب ورق الكورسات وتصور الاجزاء اللي بتاخدوها في الكتاب من المكتبه
وتبدا تترجم المصطلحات اللي هتقف معاك اكيد هيقف معاك مصطلحات ياما هترجمها بقاموس تجاري هتلاقي منه كتير علي النت وفي المنتدي هنا تقريبا ومتقلقش يا معلم كلنا ابتدينا كده بس المهم تذاكر اول باول وتختار دكاترة كويسين تحضرلهم
وبعد ماتتعود علي شرح الدكاترة ابقي اكتب المحاضرات بنفسك لانها هتبقي افيد بكتير من ورق الكورسات سعات الورق مبيبقاش شرحه كويس وممكن ينسو يكتبو حجات كمان
قديم 23-10-2013, 01:50 PM
azedox azedox غير متواجد حالياً
عضو جديد

azedox is on a distinguished road

عادي جدا اكيد هتقابل صعوبه

العلامات المرجعية