اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 17-02-2011, 05:47 PM
ام عبودة ام عبودة غير متواجد حالياً
عضو جديد

ام عبودة is on a distinguished road
Impp مصر اولا وقبل كل شيئ

ياجماعة ويا اخوانى واخواتى الكرام انا معلم مساعد منذ 3 سنوات وقبلها كان 3 سنوات تعاقد عادى ثم مميز يعنى باختصار انا منكم وبعاني نفس اللى بتعانوه لكن خلينا نفكر الاول فى بلدنا الحرة الابية ام الدنيا ما ينفعش نعمل كل دا فى ظل الظروف الراهنة ولو حد كان متابع موضوعاتي هيعرف ان انا من اول الناس اللى كنت باشجع الاعتصام والاحتجاج ولكن دلوقتى يا اساتذة وبعد ما شفت كل من هب ودب بيعمل اعتصام واحتجاج بقول للكل لكل شعب مصر حرام علينا بلدنا مش تستاهل مننا كل دا طب احنا مثلا لو عملنا اعتصام ممكن نكون معزروين من اللى شفناه على مدار اكثر من 6 سنين لكن الناس التانية اللى فى البنوك والشرطة والصحة وكــــــــــل الموظفين الاساسيين لية لية كدا وفى عز الازمة اللى مصر فيها انا ما بلومش على المتعاقدين فى اى مكان لانى منهم لا انا بعتب عليهم دلوقتى لاننا عملنا مرة و2 و3 خلاص بقى نسيب الدولة ونديهم فرصة يحققوا لنا مطلبنا البسيط وهو التعيين لكل المتعاقدين فى اى مصلحة لان دا حقنا وادنى حقوقنا اما لا نطالب بالغاء الكادر ولا زيادة فى اجور ولا تكليف ولا الغاء التربوى رخصة الكمبيوتر ولا:::::::::::::على الاقل فى الوقت الحالى ياجماعة لازم نتنازل مؤقتا على كل هذه الاشياء وناخد اقل القليل فقط الان وفى ظل الظروف الراهنة وانهيار الاقتصاد دا احنا اللى المفروض ندى للبلد فى الظروف دى مش ناخد منها على الاقل لحد بس ما ربنا يسهلها وتنزاح تلك الغمة ونرجع المليارات اللى اتهربت برة البلد دى وانا بقول كدة علشان مصر بلدنا الحلوة اللى ياااااما اعطتنا الكثيير وجاء اليوم اللى لازم نرد فيه الجميل فارجو من كل شعب مصر الكريم ان نركز على مطلب قليل وهو التعيين بس يا اخوانى ليس لاننا دا ابسط حق ولكن لاننا انفقنا الكثير من الوقت والمال والعمر لتحقيق هذا الطلب وهو يعتبر هدف وغاية لا تكلف البلد اى شيئ الا مجرد توقيع على قرار تثبيت المؤقتين فى كل المصالح الحكومية وبعد كدة لما نستعيد اقتصادنا ويبدأ ينتعش ساعتها يبقى كل واحد يطلب اللى عايزه بس يكون فى حدود المعقول
واسفة لو كنت طولت عليكم وارجو من الادارة ان تثبت موضوعى من اجل مصر واحب ان اسمع ردكم

قديم 17-02-2011, 06:51 PM
eman1212 eman1212 غير متواجد حالياً
عضو جديد

eman1212 is on a distinguished road

الله ينور عليك
قديم 19-02-2011, 05:20 AM
الصورة الرمزية Mark 2011
Mark 2011 Mark 2011 غير متواجد حالياً
مدرس لغة إنجليزية ابتدائى

Mark 2011 is on a distinguished road

احنا في الظروف دى مالناش عير مطلب وحيد هو التبيث و بلاش موضوع رفع الاجور رفقا بالاقتصاد بس ممكن اضيف بعض المطالب الاخري اللي تحقيقها لا يوثر بالسلب علي الحالة الاقتصادية بل بالعكس سيكون لها اثر كبير في النهوض بالتعليم
الغاء قانون الجودة و الاعتماد - الغاء ملف الانجاز - اعادة النظر فى النصاب القانونى من الحصص لمعلمى المواد في المرحلة الابتدائية -

العلامات المرجعية