اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليه الحاسبات والمعلومات

كليه الحاسبات والمعلومات كليات الحاسبات ونظم المعلومات

قديم 20-07-2012, 01:50 PM
Ehab.Gamal Ehab.Gamal غير متواجد حالياً
عضو جديد

Ehab.Gamal is on a distinguished road
Impp عايز ادخل computer since الشروق او العاشر

السلام عليكم...
انا جبت 74.8% و عايز ادخل شعبة كمبيوتر ساينس ...ناس كتير نصحتنى بالشروق او العاشر لأنهم افضل جامعتنين على مستوى الخاص
انا أتصلت بأكاديمية الشروق و قالولى ان المصروفات حوالى 6300 جنيه و فى واحد قالى ان العاشر تقريبا 7000 بس انا خايف لحسن مجموعى ميكملش الحد الادنى للقبول بالكلية...ارجوكم اى حد يعرف معلومةى عن الموضوع ده يفيدنى و لو مجبتش الحد الادنى ...هل فى اى طريقة ممكن ادخل بيها الكلية؟
و اذا ربنا وفقنى ودخلتها...ياريت اى حد ف الكلية دى ينصحنى لو المفروض اخد كورسات معينه فالاجازة او اى حاجة ممكن تسهلى الدراسة لآنى بحب مجال البرمجيات جداً...ياريت اللى يعرف معلومة "يكون متأكد منها 100%" ياريت مايبخلش علينا بمعلومة و جزاكم الله كل خير

قديم 20-07-2012, 02:41 PM
الصورة الرمزية Eng.Mo'men
Eng.Mo'men Eng.Mo'men غير متواجد حالياً
مشرف متميز قسم كلية الحاسبات والمعلومات

Eng.Mo'men is on a distinguished road

الكلام دا سابق لأوانه لسة شوية على ما المرحلة الاولى تبان وتعرف المعاهد نظامها ايه بس هقولك على حاجة لو مش لحقت الشروق والعبور والعاشر ممكن تدخل معاهد علوم حاسب معتمدة برده بس اقل تصنيف عشان مجموعك قليل , عشان المجلس الأعلى للجامعات محددها الحد الادنى للهندسة 67% ولعلوم الحاسب 62% .
تقبل مروري أخوك مؤمن الغمري , حاسبات ومعلومات الزقازيق
قديم 20-07-2012, 09:13 PM
Ehab.Gamal Ehab.Gamal غير متواجد حالياً
عضو جديد

Ehab.Gamal is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abc123def مشاهدة المشاركة
لو مش لحقت الشروق والعبور والعاشر ممكن تدخل معاهد علوم حاسب معتمدة برده بس اقل تصنيف عشان مجموعك قليل
اخى الكريم..تشرفت بردك على اول موضوع لى ف المنتدى الغالى...
لو تكرمت تفيدنى بأسماء بعض معاهد علوم الحاسب اللى ممكن تقبل مجموعى...و فى ناس قالولى ممكن اخد اول سنه ف اى معهد و لو جبت تقدير ممكن احول لأكاديمية الشروق بعدها او العاشر او اى معهد تصنيفه اعلى ... ياريت لو عندك فكرة تفيدنى...و هل اكمل ف المجال ده ولا ايه؟؟
قديم 20-07-2012, 11:18 PM
الصورة الرمزية Eng.Mo'men
Eng.Mo'men Eng.Mo'men غير متواجد حالياً
مشرف متميز قسم كلية الحاسبات والمعلومات

Eng.Mo'men is on a distinguished road

طبعا كمل فى المجال واوعى تفكر انك تحول اي كلية او معهد تاني غير علوم الحاسب لو عاوز بجد تستمتع بالدراسة وتتخرج تشتغل على طول وبمرتب عالي , استنى التنسيق وبعدين نبقا نحكم وانت بتحط الرغبات حط كل معاهد علوم الحاسب اللى هتظهرلك من الاقرب للابعد او من الأكفأ للأقل كفاءة المهم تكون علوم حاسب معتمدة مش اي معهد حاسب وخلاص , ايوة صح ممكن تحول لأي معهد تصنيفه اعلى بس لو انت جايب تقدير واوقات مش بيطلبوا تقدير كمان .

العلامات المرجعية