قديم 22-07-2013, 01:27 AM
medoash medoash غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

medoash is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The different مشاهدة المشاركة
دكتور معلش انا الحمد لله خلاص قررت وكتب اسنان بس خايفة من موضوع البيشنت هو سهل انى اجيب بيشنت يعنى ولا ديه حاجة صعبة وكمان انا امتى بحتاج اجيب بيشنت سنة رابعة بس يعنى ولا رابعة وتالتة وهل طو السنة هفضل اجيب بيشنت ولا مرتين تلاتة كده وببس ؟ كمان عاوزة اسالك يعنى ازاى اسنان مكلفة يعنى مكلفة فسنين معينة ولا كل السنين ؟
انا اسفة بجد لو طولت على حضرتك شكرا جدا

لا البيشنت بيتجابوا فى تالتة ورابعه
فى حالات الحشو بتحتاجى بيشنت كل اسبوع وفى علاجات العصب ممكن فى حدود بيشنت كل تلات اسابيع وفى التراكيب فى حدود حالة كل شهر وفى الاطقم ممكن حالتين فى الترم او اكتر حسب الظروف وفى الاطفال مش عارف عشان دى هدرسها السنادى اللى هيا اخر سنة

بس عموما موضوع البيشنت دا متقلقيش منه خالص وهما اصلا بييجو الكلية وبيسجلوا اساميهم ولو رحتى قبل السكشن بنص ساعه او ساعه هتلاقى بيشنت

هوا الموضوع اللى كان صعب فعلا بيشنت الاطقم لان كنا بنحتاج واحد معندوش سنان خالص ومكناش لاقيين بس سبحان الله اما عدينا الترم الاول بقى البيشنت كتير ومش ملاحق عليهم وبمشىاى حد يجيلى .. ودا سببه اننا بقينا خبره يعنى لو لقيت واحد ماشى فى الكلية بعرف القط بسهولة انه معندوش سنان اقوم رايح قايله عاوز طقم يقلى اه نقوم طالعين على العيادة علاطول

بالنسبة للتكلفة فدى بتبقى فى تانية وتالتة ورابعه .. هيا التكلفة دى بتفرق اوى لو حد يعنى مستواه المعيشى قليل لكن لو مستوى المعيشى متوسط بتعدى

يعنى مثلا فى تانية اسنان بتشتروا فى اول السنة هاندبيس بيبقى سعره لو ماركة من 1000 ل 2000 ولو صينى من اول100 جنيه
وكمان بتشتروا شوية ادوات ب 600 جنيه وطول السنة بقى فى مصاريف فى السكاشن بس مصاريف عادية

اما المصاريف كلها بتبقى فى تالتة ورابعه وطبعا عيادات وبتجيبوا كل الادوات والحشوات وبتدفعوا حق التركيبات والاطقم للفنى من فلوسكم لانكم بتعملوا الحاجات دى للبيشنت ببلاش

هوا الموضوع احنا بنبه عليه عشان لو فى حد مستواه المعيشى قليل جدا يبقى عارف هوا داخل على ايه وميتفجأش لكن لو فى المستوى العادى زى كل الناس الموضوع بيعدى