قديم 20-07-2013, 01:02 AM
Ahmed_Alex1 Ahmed_Alex1 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Ahmed_Alex1 is on a distinguished road

طيب لو محتار بين طب بشري وطب اسنان ؟
يعني طب بشري : مشكلتها 7 سنين وعاوز بعدهم 5 ماجستير وجيش يكون سنك 30 مثلا .. لكن فى المقابل مهنة قيمتها عالية وبتعمل حاجة عظيمة ، وتخصصات كتير اوي ومجالات واسعة، وكمان بعد فترة البهدلة دي لو سافرت بتاخد مرتب اعلى من الاسنان والصيدلة ولو فتحت عيادة وربنا كرمك بتبقى حاجة جامدة

طب اسنان : مشكلتها تخصص واحد محدود وحتفضل طول واقف علي رجلك والام ظهر ومهنة مرهقة لكن مميزاتها اسرع واخف كدراسة ومش محتاجة سنين كتير وماديا حلوة

انا بصراحة ميال لطب بشري أكتر بس قلقان من طول المدة وخايف لا اندم بعد كدة لأن محدش جرب اى كلية
انا عاوز اسألك
* هو وظيفة طب الاسنان مملة ؟ يعني حاسس انها يا حشو وخلع و تركيبات وانتهينا على كدة وحتعيش طول عمرك تعمل نفس الشغل وخلاص ، مش حاسس ان فيه مجال انك تكبر ،فأيه النظام؟
* انا بشوف اطباء اسنان مكتوب على عيادتهم ماجستير كذا ، طيب مدام فى طب بشري و فى طب اسنان حتعمل دراسات عليا يبقى اختار الكلية اللى فيها مجالات اكتر منا كدة كدة حذاكر!! ولا فرقت فأيه ولا ايه رأيك؟
* انا اسف فى السؤال ده واتمني ما تفهمنيش غلط بس عشان اكون سألت فى كل اللى نفسى فيه انا بحس انك فى تخصصات طب بشري بتعمل حاجة أكبر قيمة من طب اسنان (يعني تعالج واحد مكسور مش بيتحرك وتخليه يتحرك طبيعي ولا تعمل حشو عصب لضرس واحد؟) فهل ده احساس صح ولا ايه وارجوك بدون تحيز؟
الفكرة انى ميال لطب بشري اكتر بس خايف لا ازهق او اتعب من المدة واقول يارتني دخلت اسنان
وخايف ادخل اسنان لا اقول انا كدة ضيعت تخصصات كتير وكان ممكن ابقي حاجة احسن
وكدة كدة فى الكليتين حتتعب وتجتهد عشان توصل لحاجة حلوة فشغلك
معلش انصحني زي أخوك