قديم 11-08-2012, 01:16 AM
lolododo2010 lolododo2010 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

lolododo2010 is on a distinguished road

والطلب المرة دي علي الاحياء يااااااااااااااااااااااه متتصوروش السعادة اني هكتب عنها بالتفصيل قد ايه بس كده خليكوا فاكرين اتكلمنا علي ايه بالتفصيل قبل كده الفيزياء والانجليزي العادي هناخد النهارده الاحياء طبعا بقي حاجه هقولها لكل طالب هيدرس الاحياء لو محبتهاش او معرفتش تمشي فيها العيب منك او من طريقه شرح مدرسك او من طريقه مذاكرتك او انك مابتذاكرهاش كتير لانها رغم سهولتها المفرطه الا انها محتاجة حبة حاجات كده 1/ انك تذاكرها صح 2/ تذاكرها علطول 3/ تراجعها كتير 4/ تحل عليها كتير اوي حتي ولو نص الاسئله ورقة وقلم والباقي شفوي المهم تحل بايدك
نصيحة بقي كده سبق وقولت ان في 10 كلمات انجليزي يوميا ولو اقل من كده حتي ولو 3 كلمات كلمه بين كل مادة ومادة ليه لانك هتذاكر يوميا فيزياء واحياء مش عشان هم صعبين بالعكس عشان يحصل الفه وود بينك وبينهم صدقوني والله في امتحان الفيزياء بتاعي كنت بحل صح كده وجيت في سؤال من كتر ما انا حليت كهربيه ابتديت حل نقطه غلط فجاة لقيت مواقف حلي للكهربيه في دماغي ولقيت حاجه داخلية بتنبهني ان في حاجه غلط وكان من السهل اكتشافها نظرا لكثرة الالفه اللي نشات بيني وبين هذه الماده سبق وقولت صاحب الكتاب بتاعك عشان تعرف توصلك معلوماته ويساعدك هو ربنا صدقني هيخليه يساعدك عشان ربنا مبيضيعش اجر حد
الاحياء بقي يا جماعه معلش نظامها كده بلاش نتريق ونقول ده احنا علمي ويييييييييييييييياي وكده لاني هوضح لكم نقطه مهمه جدا
اولا لازم مدرسك او مدرستك يكون بيرفكت زي ما قلت في اول الموضوع لان 50% من مجموعك بيعتمد عليه هو اللي بيشرح وهو اللي بيوصلك المعلومه ولازم بيخليك ترسم بايدك وتعمل كده اسكتش للرسومات بايدك وتراجعه من ان لاخر عشان يثبت في عقلك الرسومات ومتبقاش مشكله
خلاص فهمت من الحصه بتاعت الدرس وعرفت ترسم هترجع بقي البيت بتاعك ونمت وكلت وبدا وقت المذاكرة وجه وقت الاحياء اولا تقرا الدرس اللي هتذاكرة قراية سريعه هتلاقي نفسك بتفتكر شرح المستر كده انت بتسخن معلش بقي هتحفظ الكلام ايه ده هحفظ؟؟؟؟؟؟ اه وبالنص كمان والله بقي لو عاوز تجيب 50 فيها ماتتكابرش لانك عارف ان المصحح عاوز نص كتاب الوزارة ولا يحب الايجاز بل يحب الاسهاب وبعدين حفظت الدرس بالنص طب استني هنا انا مبعرفش احفظ اعمل ايه؟؟؟؟؟ انا كنت بعد اما فهمت وحفظت مستوايا للدرس 85% طب والباقي ؟؟؟؟؟؟ الباقي ده بتجيبه بالحل وانت بتحل الاسئله
طب في كارثه وانا بحل انا كنت حافظ ومسمع بالنص وجه سؤال وانا بحل وناسي الاجابة؟؟؟؟ الحل حلو كده افتح الكتاب واقري الاجابة تاني واقفله واكتبها وكده بامانه المادة هتستحي منك وتديك منها
معلش بقي برده متسمعش قدام حد من صحابك لمصلحتك منها عشان الحسد ومنها عشان ميعقدكش لانك بعد ده كله هتبقي كانك كنت بتحفظ الكتاب زي بتوع ادبي بس انت عارف انك محفظتوش انت رزلت عليه لحد اما حفظته بالنص
طب والكتب الخارجية؟؟؟؟؟ الامتحان طبعا رائع ويكفي بس انت خلصه ده طبعا عن تجربه كتر الكتب هيعقدك ويخليك تحس انك مش بتذاكر
بس هي دي الاحياء ها ترشحوا ايه الماده الجديدة؟؟؟؟؟؟؟؟؟