قديم 29-07-2012, 03:56 PM
medoash medoash غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

medoash is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة *moon* مشاهدة المشاركة
لو سمحت كان عندى سؤال
انا جايبة406 وكنت كاتبة صيدلة قبل اسنان
وجتلى صيدلة
ممكن احول اسنان تانى ولا مش ينفع عشان اسنان اعلى من صيدلة؟؟
ولا اتصل بمكتب التنسيق واسالهم؟
انا سالت ناس وقالولى ينفع طالما مجموعك جايبها
بس بيتهيالى مش ينفع عشان الكليات بتكون حددت الاعداد بتاعتها
على حسب الناس اللى اتقدمت لها
وكمان انا الصيدلة اللى جاتلى ف محافظتى
انما الاسنان كده كده هتبقى خارج المحافظة
وكمان التحويل بيبقى لتقليل الاغتراب
انا بيتهيالى ان التحويل مينفعش
ياريت حضرتك تاكد لى المعلومة
وشكراااااااا

لا اللى هيحصل ان كمان يومين هتفتح المرحلة التانية وهتخلص وهتطلع النتيجة بعد بقى اما تطلع نتيجة المرحلة الثانية تتابعى موقع التنسيق هتلاقيهم فتحوا حاجة اسمها (تحويل الاغتراب) ودا المفروض قسمين ...
القسم الاول اسمه تحويل متناظر ودا مثلا لو حضرتك جايبه 400 وجالك صيدلة المنيا وانتى من القاهرة وصيدلة القاهرة بتاخد من 401 وعاوزة تحولى ليها برغم ان مجموعك مش جايبها بس انتى عاوزة متروحيش بعيد.. والتحويل دا غالبا بيتقبل

النوع التانى اسمه تحويل غير متناظر ودا هوا اللى يهمك ودا مثلا لو انتى جايبة 400 وجالك صيدلة المنيا وانتى عاوزة تحولى مثلا اسنان القاهرة عشان قريبة منك ومجموعك جايبها وطبعا بما انك اصلا صيدلة فى بلدك واسنان برا هيبقى الموضوع قبوله صعب شوية لكن ممكن يتقبل عادى جدا

المفروض بقى لو متقبلش التحويل دا تطلعى على الكلية اللى عاوز تحولى ليها ولو هما وافقوا على التحويل تاخدى منهم موافقة انهم قابلين انك تحولى ليهم وتطلعى على الكلية اللتى دخلتيها تعملى طلب تحويل وتروحى تودى ملفك اسنان (ملحوظة بقى المفروض الخطوة دى بتتعمل لو التحويل على النت منفعش لكن ممكن تجربى تعملى الموضوع دا قبل ما تحويل الاغتراب يفتح يمكن يقبلوا)