قديم 07-08-2012, 02:09 AM
الصورة الرمزية Monier
Monier Monier غير متواجد حالياً
مصرفي بالبنك الاهلى المصري

Monier is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fa_shimaa مشاهدة المشاركة
كلامك يا استاذ منير عشره على عشره على النصائح الرائعه بس
بس انا عاوز اسال بخصوص المصاريف ثابته ولا مختلفه فى كل كلية
انا اصلا جامعه الاسكندرية وعاوزه اعرف ايه الكورسات اللى ممكن تفيدنى وازاى اذاكر
اولا نورتى التوبيك

ثانياالمصاريف فى الاغلب بتبفى ثابتة كل اللى بيختلف ان فى جامعة بتجبر الطالب انه ياخد الكتب وبالتالى بتتراوح المصاريف من 4000 الى 5000 جنية فى السنة
وفى جامعات عادى عاوز تشترى الكتب اوك مش عاوز براحتك وبتبقى المصاريف من 3100 الى 3400

ثالثا
موضوع الكورسات
انا دايما بنصح الناس انها متاخدش كورسات غير لو الدكتور شرحه مش حلو فبتشوفى المعيد اللى مع الدكتور لو بيشرح كويس بتساليه لو بيدى كورس لو قالك اه يبقى تمام وروحى خدى معاه
لو قالك لا بتسالى طلاب اللى اكبر منك عن احسن مكان للكورسات وكدا هما عارفين مين الاحسن
وبتاخدى كورسات فى المواد اللى انتى مش فاهمها من الدكتور ودا هيبقى عادى يعنى لو لقيتى كذا مادة مش فاهمها متقوليش انا مش بفهم الكلية دى صعبة خالص هى علشان اولى بتبقى غريبة والدراسة بالانجليزى وكدا هتلاقيها صعبه ومع الوقت هتلاقيها سهلة
رابعا تذاكرى ازاى
انا مش هينفع انصحك لانى انا نفسى داخل بكالوريوس ان شاء الله ولسه مش عارف اذاكر ازاى
بس فى العموم حضرتك
الاعتماد الاساسى على المحاضرات
لو فى كتب نصيحة ركزى مع الدكتور افهمى منه واكتبى العناوين بس اللى هتفيدك وافهمى المحتوى واول ما تروحى البيت افتحى الكتاب وابدائى علمى على اللى انتى خدتيه وذاكريه وياريت كله اول باول علشان مفيش محاضرات تتراكم
فى اخر السنة فى مكاتب بتطلع فيها ملازم بتاعة الكورسات وساعات امتحانات السنين اللى فاتت ودى مهمة علشان تعرفى نظام الدكتور فى الابمتحان اللى فى الاغلب ليه اسئلة بتتكرر
وشوفى الملازم حاولى تتفيدى منها
ولو ى حاجة مش واضحة قوليلى
واى حد عند سؤال قول الفرصة دى مبتتكررش انك تلاقى حد يساعدك قبل الجامعة
وربنا معاكوا
وانا اللى مش عـســكر