قديم 06-08-2012, 02:48 PM
الصورة الرمزية Monier
Monier Monier غير متواجد حالياً
مصرفي بالبنك الاهلى المصري

Monier is on a distinguished road
افتراضي نصيحة للدفعة الاولى قبل ماتخش تجارة انجلش..!!!!!

بسم الله الرحمن الرحيم
ازيكوا يا شباب
دفعة اولى ركز معايا يا حبيبى وانتى يا ختى سيبى الموبايل وركزى معايا الكلام دا اللى هيفيدك الموبايل مش هيفيدك
اولا
مبروك النجاح
ثانيا
مدام دخلت تجارة انجليزى يبقى ربنا يكون فى عونك
طبعا ناس كتيرة تقولك تجارة انجليزى يبقى بنات والحياة عثل بقا ومفيش محاضرة وحاسس انكوا عندكوا امل انكوا تعيشوا الحياة

انا بقولكوا انسوا دانتوا هتتفحتوا
اللى قالكوا ان اخر تعب فى ثانوية االعامة ضحك عليكوا
واللى قالكوا ان الثانوية العامة هى اللى بتحدد المستقبل برضو ضحك عليك
لان فى الحقيقة الكلية هى اللى بتحدد مستقبلك لانك اساسى بتلعب على التقدير علشان تعرف تتخرج وطبعا دا بيبقى صعب الى حد ما خصوصا انك داخل مرحلة جديدة لمواد جديدة تدرس بلغة انت مهما كنت متقنها هتلاقى فيها صعوبه
وصدقونى المشكلة مش فى دخول الكلية بالعكس المشكلة فى الخروج منها
نبداء بقا
اولا الشباب نصيحة اخوية (لو ناوى تجيب تقدير ابعد عن البنات هيودوك فى داهية)
والبنات نصيحة برضو ابعدى عن البنات لانهم هيلعبوا عليكى لو انتى شاطرة
دايما كدا فى مجموعة بنات سوهنات كدا يقربوا من الواد والبنت الشاطرين علشان محاضرة علشان اى حاجة
تمام
البنات طرق الولاد لما يحب يتعرف على بنت
1- ممكن لو سمحت المحاضرة علشان ملحقتش انقلها (وساعات تستاخدمها البنات الفشلة لما تحب تاخد محاضرة من واد شاطر اللى هما شباب البنش الاول )
2- هو حضرتك جديدة معانا (لا ياحبيبى جايا مستمعة اكيد جديدة )
3-لما يكون واحد شاطر عايز يتعرف على واحدة شاطرة يقولها انا معايا المحاضرة على فكرة كاملة لو عاوزة تصوريها
الواد هحذرك من حاجة لو انت شاطر هتلاقى كام واحدة كدا بصينلك ومبرقين وبيسرحوا فى خلقتك وفى الاغلب بتكون البنت مش حلوة وبترسم على علاقة او فاشلة وبترسم على محاضرة

تمام دا كدا اولا

انت يلا ياللى بتضحك ركز معايا يا حبيب وانتى يا ختى مش كل البنات كدا فى نوع محترم فى حالة وفى ولاد فى حالهم
فى الشباب الثورجى
ودا بقا اللى هو مش بيسكت عن حقه خالص وتلاقى كل يوم يتخانق مع فراش او مع ادارى او مع دكتور او مع العميد المهم انه مش بيسيب حقه (لاحظ انك بتدفع مبلغ وقدره مش حاجة سهلة)
فى الواد الوسيم (او الحبيب) ودا تلاقى حوليه بنات كتير وعايش فيها دور تمورة اللى هو كل البنات بتحبك كل البنات مجانين
وفى الطالب الغلبان
ودا بقا تلاقية دايما ياما فى البنش الاول وقاعد ساكت ولو بنت بصتله تلاقى عينه فى الارض وخجلان من نفسه ميقدرش يرفض لبنت طلب انما الواد ممكن يرفض عادى

تمام بعد النصائع واللذى منه

نجى على الدراسة
اولا العامل بيتنده ب عم (...)
ثانيا اللى بيدرسلك اسمه (دكتور) وحياة ابوكوا انسوا استاذ وابله ومستر ومس والكلام دا متفضحوناش
الدكتور بتكلمه بطريقة محترمه لانه ممكن يعلقكوا
لو مثلا الدكتور واقف قدام البورد(مفيش حاجة اسمها سبورة) وانت مش شايف بتقوله بعد اذنك يا دكتور هيقولك نعم قوله اصلى مش شايف (مش تقوله دكتور نور او وسع والكلام دا)
الدكتور لما بيخش بتعقد فى مكانك مش بتقف خالص غير لو هو قالك اقف
متخرجش من المحاضرة من غير لما تستئذن الدكتور
الدكتور لو خد كارنيهك او اسمك يبقى اعمل حسابك ان المدة دى هتونسك السنة الجديدة علشان كدا لما الدكتور يقولك هات كرنيهك قوله لسه مطلعتهوش وصل المصاريف مش معايا بطاقتك لسه مطلعتهاش امال دخلت ازاى اصلى اعرف الامن خليك كدا بس كله بالاحترام
ماشى فى واحد بيبقى مع الدكتور دا بيبقى اسمه المعيد ودا لما بتيجى تكلمه بتقوله دكتور برضو
تمام
طبعا انتوا تجارة انجليزى يعنى انسى ان اى دكتور يكلمك بالعربى فى دكاترة ممكن تقدر انكوا لسه اول سنة وكدا وتتكلم شوية عربى بس الاغلبية انجليزى
هتحس بتعب فى اول سنة علشان كلية جديدة وكدا
التقدير دا حاجة ملكش دعوة بيه دى حاجة فى ايد الدكتور يعنى ممكن تكون مذاكر وحالل وتجيب جيد او مقبول عادى

الترم الاول هيبقى صعب ودا عادى بس هتعدى فيه لو ذاكرت وتابعت مع الدكتور الترم التانى بيبقى دايما اسهل من الترم الاول لانك ابتديت تتعود على المدة

الشباب الصايع بلاش بلطجة ماشى وبلاش لعب كوتشينه والذى منه فى الجامعة لان ممكن الامن يرخم معاك

صحيح الدكتور لو رخم ممكن يفصلك من الكلية وممكن من الجامعة ويمنعك من دخول اى جامعة فى مصر
يلا اللى عنده سؤال يتفضل
وربنا معاكوا

وانا اللى مش عـســكر