قديم 10-08-2012, 08:32 PM
فراشة 44 فراشة 44 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فراشة 44 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolododo2010 مشاهدة المشاركة
نظرا لكثرة الطلبات علي اللغه الانجليزية فهتكون هي ضيفتنا النهاردة وده بعد اما اتكلمنا عن الفيزياء اخر مشاركه ليا باستفاضه
الانجليزي الماده اللي بتقلق كل الطلبه لعده اسباب اما لان اللغه عند الطالب ده ضعيفه او علشان هو مدي المواد التانيه قدر كبير من الاهتمام ومش بيدي الانجليزي حقه بس عموما حقها مبيبقاش مهضوم اوي زي العربي
بعد اما عرفنا السبب بطل العجب اقصد ان كده هنعرف نتعامل معاها احسن
بصوا النظام ده انا عن نفسي مجرباه فيها
زي ماقلت انا كنت في 3 مثبته فيزياء واحياء وباخد ماده من باقي الخمسه ولو في يوم مقدرتش عادي الدنيا ما اتهدتش بكرة يوم جديد بس الاهم انك لو يوم عديت ماده من 3 اللي بتبدل فيهم هتحطها في اليوم اللي بعده بدل الاحياء لان الاحياء سهله جدا ومش هتزعل من يوم لكن الفيزياء لا تبدل
نخش ع الانجليزي اذاكره ازاي؟
1/اقري الدرس النص نفسه ده مهم جدا كل اللي بينقص في الانجليزي مبيبقاش قاري الدروس كويس واوكد قرايتك للدروس من حين لاخر مهم وكمان وانت بتراجع اهم من مراجعه الكلمات انك تراجع الدروس عشان تعرف الجمله اللي كانت جايه فيها
2/احفظ الكلمات كويس بتاعت الدروس
3/حل الكتاب الخارجي اسئلته كلها
4/كده انت هتقفل سؤالين .............يا خبر كل ده وسؤالين بس اه طبعا ليه بقي ؟ لان في سؤال اماكن ومتحدثين لازم تحفظ هذه الاماكن والناس دول كويس وتراجعها كده ولو قرايه كل شهر مرة وكمان المواقف مهم انك تحل سؤالها
5/انا بقي عشان باقي الاسئله كان معايا ملزمه فيها كلمات عن السياسه والاقتصاد والزراعه وكده وبرده هتلاقي قاموس كلمات في اخر سوربرايز كنت بحفظ عموما من اول السنه بخلاف ال3 مواد اللي حددتهم 10كلمات يوميا اكيد تقول لا هحفظ صفحه لا كده قليل انا بقول خير الاعمال ادومها ولو قل معايا ودي طبعا هتفيد اللي بيعافر مع الانجلش
ملحوظه بقي في ناس كتير طول السنه مابتحلش الا شوز وفايند ذا ميستيكس (شايفين اللغه)
دول اخرهم باذن الله 21 ان عرفوا يجيبوها اصلا !!!!!!لازم الكتاب الخارجي تحله كله سؤال سؤال بلاش نصب وبخل
طب ايه اهم الكتب وهل هي محلوله؟؟؟؟؟؟وهل اعتمد علي ملازم المستر كليا؟؟؟؟؟
سبق في مشاركاتي خلاف الموضوع نفسه قلت ان الشرح تجيبله سوربرايز و توب استيودينتز انا جيبتهم الاتنين وخلصتهم في ناس بتجيب كتاب واحد عادي برده مش بالكترة المهم الضمير في الحل المهم انك اللي تجيبه تحله اما المراجعه كتاب ذا بست كنت شغاله منه وكان رائع جدا واحيانا بيجيبوا القطع من الكتب الخارجيه عملوها في سنتنا ها مش يا بخت اللي حل الكتاب ومسبش الاسئله؟
ملزمه المستر لا يكون الاعتماد عليها كليا خالص خالص لانها مش بتبقي كامله
كتاب محلول سوربرايز مستوي رفيع انجليزي لكن انجليزي شرح لا يوجد كتاب محلول المستر بتاعنا كان بيخلينا ناخد اليونيت واجب ونيجي نعلمه معاه استغلوا مدرسينكم اسؤا استغلال ههههههه هم بيحبوا كده
بس هو ده الانجليزي شوفتوا سهل ازاي ها اتكلمت باستفاضه عن الفيزياء والانجلش ايه الماده الجايه اللي ترشحوها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ربنا يكرمك ع الشرح المفصل ده
وبجد مفـــــيــــــــــد جـــــــــــداااااااا
هم ممكن المادة تكون احياء