قديم 17-07-2009, 06:11 PM
الصورة الرمزية Dr.ahmed91
Dr.ahmed91 Dr.ahmed91 غير متواجد حالياً
عضو قدوة

Dr.ahmed91 is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marina2010 مشاهدة المشاركة
انا جايبة 99% فى الثانوية العامة و محتارة ادخل طب و لا طب اسنان و لا صيدلة و عايزة اعرف ارائكم اى كلية انسب ليا كبنت مع العلم بان التلاتة ميفرقوش عندى و انى ميولى بالنسبة ليهم زى بعض يعنى مفيش كلية بميل ليها اكتر يا ريت الكل يقولى رأيه بس قبل ما التنسيق يبتدى عشان انا دماغى هتنفجر من كتر التفكير

السلام عليكم
ماشاء الله مجموعك ممتاز

بالنسبة للسؤال الأزلي لطلبة علمي علوم
طب و لا طب اسنان و لا صيدلة

شوفي ميولك ايه الأول وقدرتك على التحمل و حتتميزي في ايه

طب: 7 سنين لازم تكملي بعدهم ماجستير ودكتوراة عشان تكوني دكتورة ليكي اسم سواء في عيادة او مستشفى,,,,,,,,,,,,,نوعية دراسة صعبة محتاجة مجهود شاق على مدار العام وتركيز تام,,,,,,,,معظم الدراسة متعلقة بمادة الاحياء زي علم الانسجة وعلم وظائف الأعضاء و علوم الأمراض وهكذا
فرص العمل ممتازة بعد التخرج و الحصول على ماجستير ودكتوراة مع تميز في التخصص

طب اسنان: 5 سنين,,,,,,مجهود اقل من طب......نفس نوعية الدراسة مع طبعا التركيز على علوم الاسنان زي التركيبات الصناعية و تركيب اسنان و مواد زي دي,,,,طبعا الحصول على ماجستير و دكتوراة مطلوب لفتح عيادة و العمل في مستشفى محترم,,, مجال راقي جدا و محترم,,,, وفرص عمل هائلة لقلة اعداد الخريجين نسبيا عن صيدلة و طب

صيدلة: 5 سنوات,,,,اقل كلية في الثلاثة تحتاج مجهود دراسي,,,رغم انها تحتاج مجهود شاق جداااااا,,,,نوعية الدراسة كلها متعلقة بالكيمياء وبعض تطبيقات البيولوجي و المواد زي الكيمياء العضوية العقاقير السموم الصيدلانيات و مواد زي دي,,,,, فرص العمل تحتاج لخريج لديه مهارات خاصة متناسبة مع سوق العمل,,,, العمل في صيدلية,,,, العمل في شركات الادوية اما في التصنيع و المراقبة و التخطيط او في التسويق والمبيعات

اتمنى اكون افدت حضرتك على قد ما اقدر وفيه مواضيغع اخرى في القسم لنفس الغرض اتمنى حضرتك تشوفيها
واي استفسار اخر انا موجود