قديم 12-09-2008, 09:50 PM
الصورة الرمزية msamido
msamido msamido غير متواجد حالياً
عضو متألق

msamido is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة واحـد من النــاس مشاهدة المشاركة
جزاك الله خيراً يا مساميدو

جزانا الله وإياكم

كان ليا سؤالين كده بره الموضوع بعد إذنك

طبعا فى أى وقت اتفضل

انا كنت سمعت ان خريج تجارة اللي واخد كورسات برمجة بتبقى فرصته احسن في الشغل من خريج حاسبات عشان بيكون دارس مواد إدارة وتجارة عموما ( مش عارف ايه فايدتها بس سمعت كده ) يا ترى الكلام ده صحيح ؟؟

لالا لا لا خالص مش صحيح الكلام ده طالب حاسبات ومعلومات فرصته أحسن وأفضل بكل المقاييس بس بردوه ممكن طالب التجارة اللى واخد كورسات برمجة يكون أحسن من بعض طلبة حاسبات الموضوع مش بيمشى كده الموضوع هو انت كويس ولا لأ ؟؟ سواء بقى أنت حاسبات أو تجارة بس صدقنى مستوى طالب الحاسبات أفضل دايما من مستوى طلبة التجارة
وعايز اقولك كمان بجد مجالنا مفتوح وفرص العمل فيه كتييييييييييييييييييره جدا فى مصر وبره مصر شد حيلك انت بس وخلص الكلية وما تقلقش من مين فرصته أحسن طلبة حاسبات ولا طلبة تجاره سوق العمل ممكن يستوعبنا كلنا

سؤال تاني معلش .. قريت بردو في منتدى طالبة في حاسبات بتقول ان دكتور عندهم في الكلية قالهم لازم تدرسوا وتتعلموا حاجة غير البرمجة ( جرافيك مثلا ) عشان الإنسان بيوصل لسن ما ينفعش يشتغل فيه مبرمج .. يا ترى انت ايه رأيك في الكلام ده ؟؟

بص هو أنا مينفعش أقولك ما تتعلمش جرافيك مثلا لأ هو لو اتعلمتها هيبقى ميزة ليك بس اللى عايز اقولهولك بقى إن 99% من دكاترة الجامعات ميعرفوش حاجه عن سوق العمل
اللى بيجصل إن إنت لما تكبر وتكون خلاص وصلت لسن مينفعش تكون فيه مبرمج _وابقى افكرنى اعلق على كلمة مبرمج دى _ بتكون وصلت فى مكانك لمناصب أكبر فى الشركة ممكن يعنى مثلا تبقى technical consultant يعنى مستشار فنى بتساعد المبرمجين بدون ما تكتب كود بنفسك أو مثلا development manager حاجه كده بسم الله ما شاء الله أو ربنا يكرمك كده وتكون عملت شركة خاصة بيك انت فاهمنى؟؟
ما تشغلش بالك بالكلام ده دلوقتى سيب كل حاجه تيجى فى وقتها ومتقلقش

والف شكر يا باشا ع الموضوع لسه ما طبقتش بس اوعدك بإذن الله هاجرب
العفو يا باشا اتمنى تكون استفدت من الموضوع واتمنى اشوف تجربتك أو تقولى عملت إيه ؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed abobakr مشاهدة المشاركة
شكرا با باشمهندس ..
دى اجابة السؤال

العفو يا أبو حميد
ألف مبروك يا باشا اول برنامج فى تاريخ حياتك كمبرمج
دلوقتى بقى انت ممكن تكتب على الشاشة كل اللى أنت عايزه أنت عرفت الدالة اللى بتكتب إيه هى حاول بقى تكتب كده موضوع كبير قول فيه أى حاجه وأنا دلوقتى هديك أداتين مساعدتين فى الكتابة
كود:

cout<<"\n\t\t\t In the Name of Allah "; cout<<"\n Ahmed Abobakr ";
جرب دول كده عندك فى البرنامج وشوف النتيجة هتجد إن \n معناها سطر جديد يعنى بتقول للبرنامج يكتب سطر جديد وهتلاقى إن \t معناها ياخد شوية مسافات كده قيمة الـ tab جرب وشوف واكتب ولو قابلك أى حاجه انا موجو د إن شاء الله أسال بس
.
.