قديم 28-07-2011, 02:37 PM
الصورة الرمزية hebaez
hebaez hebaez غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

hebaez is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.fares ahmed مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مهندس/ فارس احمد
القسم / حاسبات
سنة التخرج / 2009-2010
الكلية / معهد طيبة العالي للهندسة بالمعادي

بصراحة ياجماعة الدراسة في معهد طيبة اسهل بكتير من الشروق ومودرن اكاديمي وهندسة العاشر والدليل علي ذلك وانا كنت طالب كان في طلبة كتير بتحول من هذة المعاهد الي طيبة-
ولكن اعتقد ان مفيش فرق بين طيبة وغيرها من المعاهد او الكليات الحكومية لان محتوي الدراسة فيهم لايتناسب مع السوق العملي لابد ان تدعم نفسك ببعض الكورسات اللي هتساعدك في حياتك العملية حتي في الكليات الحكومية محتوي الدراسة لايتناسب الي حد ما مع السوق العملي ودي مشكلة كبيرة -
ولكن كل المعاهد مش زي بعضها لان في معاهد كتيرة مش معاها المعادلة ابعدو عنها -والدراسة من حيث السهولة هي في طيبة والعبور واصعب دراسة هي دراسة هندسة العاشر ولكن افضل شهادة من حيث الشغل بالنسية للمعاهد هي هندسة العاشر- لذلك انصح بمن حصل في الثانوية علي مجموع اكثر من 80% ان يدخل العاشر وطبعا بيبقي فيه حالات استثنائية ممكن اقل من المجموع ده ويكون كويس في العاشر-

وعايز اقولكم ان اي معهد معاه معادلة يبقي هتاخذ كارنيه النقابة وهتاخذ شهادة تخرج معادلة مثلها زي شهادات الجامعات المصرية ولكن الفرق ان بيكتبلك في الشهادة معهد بعكس الكليات فيكتب في الشهادة خريج كلية

اما بالنسبة لطيبة فيها اربعة اقسام هي / حاسبات- الكترونيات واتصالات - مدنية - عمارة والدراسة بنظام الساعات المعتمدة

للاستفسار عن امكانيات ومستوي الدراسة في كل قسم في طيبة وما هو نظام الساعات المعتمدة ورسوب المواد كيفية التعامل معها يرجي الاتصال علي هذا الرقم 0109363531
مهندس / فارس احمد
مرسى لحضرتك كتير كتير انما ممكن حضرتك تفهمنى نظام الساعات المعتمدة وعلى فكرة انا اخويا كان ف طيبة واخويا نفس دفعتك